Tips på lyxig dagstursmat.

Hej
Ska bjuda tre kompisar på lunch, lagad över öppen eld. Tänkte mig trerätters. Vi ska bara vara ute en dag så vikt och hållbarhet är inte av så stor betydelse. Jag har kollat runt på utsidan och webben och har lite ideer men skulle gärna vilja få fler tips.

Någon som har ideer på "lyxrätter" som ändå inte kräver timmar av tilllagning?
Tack på förhand.
Mvh
Björn
 
Folistekt forell, rösti, baka själv en fruktmuffin, med kokaffe till inled med en smörrostad kantarellmacka, Öl är aldrig fel i skogen.
go tur!
 
Patrik - Bor i Stockholm men det kanske går att få tag på renkött här med iofs.

Seobserver - Svampmacka är ju klockrent. Det borde jag tänkt på. Öl blir det helt klart. Fisk var jag nog inne på men en rösti till är inte dumt.

Tack för era svar.
/Björn
 
Du kan laga i princip allt du kan laga hemma om det rör sig om en dagstur, maten är inte så känslig mot att befinna sig utanför kylskåp som den moderna tror.

Min följdfråga blir således vad har du för möjligheter? Kastruller, grytor, stekpannor osv? Finns det begränsningar där som styr?

En svampmacka och en god öl som föreslagits är en utmärkt förrätt, kör på det om inga problem finns! Ett plus om man plockar svampen själv direkt innan matlagning, det brukar ha bra effekt på oinvigda.
Är det utevistelsen eller matlagningen som är det viktiga? Vid det förra rekommenderar jag en rejäl och god gryta av något slag, går att göra hemma och sedan bara värma på över elden medan man bakar bröd, recept finns om du söker. Grytor värmer gott i höstrusket, och en trevlig flaska vin höjer smakupplevelsen.
Till efterrätt brukar pannkakor vara populärt, eller en äpplepaj, bägge går att göra i en stekpanna. Spinner man vidare på svampidén så plocka lite goda bär innan att ha till pannkakorna. Vid den här årstiden försöker jag undvika kalla efterrätter, dumt att kyla ned sig när man precis ätit sig varm. Kokkaffe med avec är det givna dryckesvalet.
 
Vad kommer ni vara i för terräng? Om det finns stora mossar i närheten så är vaniljsockerpudrade tranbär med nykokt kolasås en höjdare som efterrätt. Ha gärna lite ingefära och chilipulver i kolasåsen.
 
Efterrätt: krossa havrekakor i botten av kåsan, smörstek bitar av äpple med farinsocker och lägg uppepå och häll sedan vaniljvisp ( finns i 3dl förp) ovanpå. Enkelt och väldigt gott!
 
Huvudrätt: Lammkotletter som du grillar över glöden, kanske något kryddsmör till. Rosta lite grönsaker till i ett stekjärn eller på galler.
 
Tanken är att få umgås med kompisarna som man inte hinner se i vardagen. Vi ska gå runt i Tyresta-reservartet nära Stockholm och naturupplevelsen är en stor del men maten är minst lika viktig. Den utrustning jag har är väl två trangiakök men funderar på att släpa med en större stekpanna. Kanske måste köpa en stor gryta också.

Filmen var underbar. Gryta var ingen dum ide. Börjar få svårt att välja. Jag vill göra allt. :)

Vaniljvisp och någon form av stekta äpplen/äppelkaka kan vara bra som efterrätt.

Återigen tack för bra ideer.
 
Du har nog koll men don't-over-do-it (för många moment och ingredienser) så det tar tre timmar att få ihop all mat, delar av käket blir kallt, folk börjar huttra och är hungriga. Att ha en gulaschsoppa klar att värmas och sen toppa med gräddfil, grädda bröd och ta en öl till och lägga mer krut på för- och efterrätt kan vara en idé. Å andra sidan är ni ju flera så om alla är lite involverade blir det ju kul också.
Tyresta är en av favoriterna här i Stockholm. Bra vildmarkskänsla, jag brukar vara nere i sydost kring sjön jag glömt bort vad den heter. Ser man till att det inte finns parkeringar nära så brukar man få vara rätt ensam.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
j.piraten Tips på 'rRiktigt god mat på paddlingen! Friluftsmat 10
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
md7dani Tips på stormkök Friluftsmat 21
Damberg Experiment med hemtorkat. Tips på lyckade blandningar? Friluftsmat 17
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Axel Svensson Tips på sida Friluftsmat 2
smula supernybörjare på torkmat önskar tips!!!!!!!!!! Friluftsmat 12
niben Tips på billig utemat i ICA hyllan! Friluftsmat 23
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
DoktorGlas Billig manuell vakuumpump - tips! Friluftsmat 4
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
pysen78 Tips: Torkade sojaprodukter Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
rax Tips: Freezer Bag Cooking Friluftsmat 23
k_å Efterrätts tips Friluftsmat 8
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
KebneKajsa Tips: dinkelpasta Friluftsmat 8
brigas Hemtorkade tips Friluftsmat 2
Zandra Tips för utomhusbakning Friluftsmat 8
bredviken Muurikka, allmänna tips Friluftsmat 3
rifri Tips för laktosintolerant Friluftsmat 5
nermander Tips för matplanering Friluftsmat 0
zzeezz TIPS Friluftsmat 2
Kalle E Energirikt tips Friluftsmat 3
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
nikeri Murikka tips Friluftsmat 6
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Komakt tips för MFS-ägare och andra Friluftsmat 0
Tips om att göra upp eld Friluftsmat 11
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...