Tillsats till jetboil

Hej!

jag har insett att jag mest värmer vatten och kokar pasta på mitt gaskök så jag funderar på att köpa ett jetboil, så långt allting lugnt.

Jag har sett extra tillbehöret för att kunna ställa vilken gryta som helst på, men kan detta tillbehör vara kvar på när man använder den vanliga muggen/kärlet? Eller blir det ett fasligt skruvande fram och tillbaka om man vill använda en vanlig stekpanna t ex.

Gustaf

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har en sådan tillsats sedan två veckor tillbaka, och det fungerar ännu utan större problem. Man trycker i princip dit den delen på köket, måste tas bort för det egna kärlet, fast det handlar om två till tre sekunders arbete.... inte så speciellt arbetsamt.

Tillsatsen passare även att lägga in i Jetboilkärlet!

Tillsatsen kan förvaras upp o ned ovanpå gasolburken under brännaren. Trefoten kan hopfälld läggas i brännaren.

(I kyla har jetboilbrännare med kastrull undermålig effekt även om du värmt upp gasolen)

Jetboils egen kastrull bra i plusgrader. På vintern kör jag den i Trangia med optimus bensinbrännare. Smälter snö snabbt. Men köp Primus Eta-kastruller i så fall, mycket billigare.

Du kanske ska klura på EtaExpress från Primus också. Dock så funkar den sådär med t.ex. en stekpanna ovanpå för brännarens låga är väldigt koncentrerad = all värme i mitten. Jag köpte mitt Eta pga en Sarektripp där det blev mycket frystorkat men är supernöjd med hur enkelt och snabbt det är. Flera kompisar har det på inköpslistan efter att ha sett det i action för det är snabbt! ALLT ryms inuti också. En 230 grams tub, diskhandduk som skydd runt vindskyddet, brännare, disksvamp och lite diskmedel i en miniflaska. Jag försökte köpa Jetboils fotstöd men det fick jag inte köpa löst så jag har Primus egna och det ryms dock inte i.

Ca 800-850 kr utan fotstöd till gasflaskan:
EtaExpress.jpg

Jag har redan ett nova-kök för vintern och kalla resor... Nu ska jag till Australien där lär det inte gå åt ett nova... Bättre med ett smidigt gaskök.

Tack för hjälpen... Men det har bara gjort att jag har fått mer att fundera på! :)

Gustaf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips