Till fjälls med lågskor

Kveke

Avslutat
Nån som varit i Jämtlandsfjällen nyligen, som kan berätta om det är väldigt blött på lederna?( helags, sylarna, gåsen ) Eller skulle man klara sig med gtx-trailskor och kanske ett par extra vadarsandaler. Brukar inte ha gtx men de jag har är så sköna och ingångna 🙂
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag har vandrat en hel del i lågskor. Förra året vandrade jag 12 dagar i Sarek med mina Altra Lone Peak. Det regnade varje dag och såklart blev det en hel del vad. Oftast gick jag runt med mer eller mindre våta ullstrumpor men det är i regel inget problem så länge man byter dem då och då. Ibland körde jag med sealskinz också, när det var ett extra långt och kallt vad.

Att det blev just Altra Lone Peak är för att jag hade sådana när jag vandrade Pacific Crest Trail och gillade dem skarpt då bland annat eftersom de har en väldigt stor tåbox. Men det borde väl gå med vilka motsvarande skor som helst.
 
Vad är tanken att damstrumporna ska bidra med rent funktionellt? Jag hade också med mig såna sist men de gick sönder på en gång nästan. Hade bara läst att Jörgen Fjäderlätt mfl använder det och kopierade det rakt av utan att egentligen veta vad dess funktion skulle va.
Grejen är att de är supertunna, av syntet och luftiga, så de håller närapå noll vätska. Så även om man blir blöt i skorna känns det inte så med den typen av strumpa närmast foten. Visst kan de hjälpa mot skoskav, det är ju samma princip för alla som använder dubbla lager sockor som ska glida mot varandra, men jag som aldrig haft problem med skav bryr mig inte om den aspekten. För mig är alltså den stora grejen att fötterna känns torra i princip oavsett hur mycket jag svettas eller trampar i pölar. Det är alltså strumpot för typ fem spänn paret som är bättre än varenda dyr märkesvara jag provat (och det är många).

Mina brukar hålla för 7-10 dagars vandring om jag är lite försiktig när jag tar av och på dem. De måste förstås sitta tight nog för att följa med foten till hundra procent.
 
Jag har vandrat en hel del i lågskor. Förra året vandrade jag 12 dagar i Sarek med mina Altra Lone Peak. Det regnade varje dag och såklart blev det en hel del vad. Oftast gick jag runt med mer eller mindre våta ullstrumpor men det är i regel inget problem så länge man byter dem då och då. Ibland körde jag med sealskinz också, när det var ett extra långt och kallt vad.

Att det blev just Altra Lone Peak är för att jag hade sådana när jag vandrade Pacific Crest Trail och gillade dem skarpt då bland annat eftersom de har en väldigt stor tåbox. Men det borde väl gå med vilka motsvarande skor som helst.

Bra input tack! Kommer köra med ett par löparskor i mesh från Asics. Lite mesig sula på dom kanske men den är något grövre en flesta löparskor.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Bra input tack! Kommer köra med ett par löparskor i mesh från Asics. Lite mesig sula på dom kanske men den är något grövre en flesta löparskor.

Det funkar säkert bra. Om sulan är för tunn kan det bli smärtsamt när man vandrar över stenskravel men på det stora hela är det nog inget problem i fjällen annars.

Räkna med att det kommer gå hål i skorna när du fastnar i olika saker. Framförallt meshdelen men även andra delar slits rätt snabbt. Dock spelar det oftast ingen större roll eftersom skorna redan har prefabricerade hål liksom. Undantaget är om hålet är så stort att skon inte sitter på lika bra eller om det hamnar väldigt olyckligt så att du hela tiden slår i foten just där den inte är skyddad.

Uppdatering:
Apropå snö gick jag genom hela bergskedjan Sierra Nevada i juni och även om den västa snön smält undan så pulsade jag fram i många mil genom snö som inte var bärkraftig. Det har jag även gjort i Sverige med samma skotyp. Något att tänka på då är att försöka ha några lite längre och tjockare strumpor som skyddar anklarna mot den potentiellt vassa snön. På PCT körde jag uteslutande med trekvartsstrumpor i ull av märket Darn Tough (livstids garanti så man kan byta ut dem så fort man har fått hål!) och dessa skyddar inte översta delen av foten/nedre delen av benet mot den vassa snön.

Jag har fortfarande lite märken/ärr kvar på anklarna efter en vandring i Jämtgaveln i våras. Snön var bitvis upp till låren på mig då.
 
Senast ändrad:
Vad är tanken att damstrumporna ska bidra med rent funktionellt? Jag hade också med mig såna sist men de gick sönder på en gång nästan. Hade bara läst att Jörgen Fjäderlätt mfl använder det och kopierade det rakt av utan att egentligen veta vad dess funktion skulle va.

Köp de som är lite grövre, någonstans i området 50D-80D. De vanligaste man hittar på ICA är ofta bara på 20D och går, som du skriver, sönder så fort man får ett sandkorn i skorna.
 
Nu idag skrev STF på Facebook att det inte är så mkt snö kvar. Kanske dags att omvärdera?

" Nu har samtliga leder i fjällen, i områden där STF bedriver verksamhet, mer eller mindre barmark. Undantag gränsfjällen i nordvästra Lappland där det fortfarande finns mycket snö kvar. Det gäller främst i området mellan Katterjåkk och Unna Allakas samt kring Hukejaure. Det finns även en del snöfält kvar i området kring Nallo-Tjäktja-Sälka, men snön rapporteras vara hård och lätt att gå på. "

Thure
 
Nu idag skrev STF på Facebook att det inte är så mkt snö kvar. Kanske dags att omvärdera?

" Nu har samtliga leder i fjällen, i områden där STF bedriver verksamhet, mer eller mindre barmark. Undantag gränsfjällen i nordvästra Lappland där det fortfarande finns mycket snö kvar. Det gäller främst i området mellan Katterjåkk och Unna Allakas samt kring Hukejaure. Det finns även en del snöfält kvar i området kring Nallo-Tjäktja-Sälka, men snön rapporteras vara hård och lätt att gå på. "

Thure

Ska upp på relativt hög höjd, så misstänker att det blir mest stenskravel och snö. Är Nieras som står på tapeten. Så satsar på kängorna denna gång. Dom är beprövande för mig i den typen av miljö.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.