Till fjälls med lågskor

Köp de som är lite grövre, någonstans i området 50D-80D. De vanligaste man hittar på ICA är ofta bara på 20D och går, som du skriver, sönder så fort man får ett sandkorn i skorna.
var hittar man såna då?

hade ett par kvar av de gamla dåliga som jag gått med nu ett par dar i Jämtland, men nu har jag inte vandrat i mesh utan gtx och då har de hållit.

testade seals skins i e.m. och de var en fröjd att gå i efter att dojorna blivit våta på snöfälten upp på Helags. De torkade dessutom upp gtx-skorna innifrån en del. men blir nog svettigt i längden.
 
var hittar man såna då?



 
Testat och avfärdat. För mig personligen blev jag för kall om fötterna, dom gillade inte heller att vara blöta hela dagen och skavsår bildades. Med sealskinz high var det bättre men kändes fortfarande som en kompromiss. Som gammal fotbollsspelare är vristerna mer än lättstukade och även om jag springer mycket i trailskor till vardags så tar jag inte risken att stuka mig på fjället.
Jag var inte snabbare, eller gick längre och det kändes inte som en ”lättnad” snarare mer oro runt fothälsan.


hela iden antar jag kommer från dom långa lederna i usa,PCT och AT. Jag har gått en sektion av PCT och absolut, det är mer av ett ”motionsspår”majoriteten av vägen, då skulle jag också ha en lättare sko och härda när det är kärvt.

för ren fjälltur(om jag inte springer) rejäl känga alla dagar. Hoppas mycket på nya lättviktskängor,en sko som kan leverera lundhagskänsla och stabilitet för halva vikten vore något. Detta beror ju också på vad man bär, stor skillnad på en 3-dagars packning i HMGn eller en tur med familjen när man rågar 125liters säcken.
 
Angående snö så gick jag Salto-Aktse-Skierfe i veckan som varit och det var barmark hela vägen (okej något litet 10 m snöfält på vägen upp till Skierfe och i en liten ravin nära Sitojaure).

Jag är helt med på att det är individuellt med skor vs kängor men jag förstår inte det om att skydda fotlederna (från annat än mygg). Genom att fixera fotleden flyttar man bara kraften / skadan till knäet. Enligt samma argumentation skulle det vara fördelaktigt att gå i slalompjäxor eller spela fotboll i kängor.
 
Angående snö så gick jag Salto-Aktse-Skierfe i veckan som varit och det var barmark hela vägen (okej något litet 10 m snöfält på vägen upp till Skierfe och i en liten ravin nära Sitojaure).

Jag är helt med på att det är individuellt med skor vs kängor men jag förstår inte det om att skydda fotlederna (från annat än mygg). Genom att fixera fotleden flyttar man bara kraften / skadan till knäet. Enligt samma argumentation skulle det vara fördelaktigt att gå i slalompjäxor eller spela fotboll i kängor.

har du tänkt igenom det där ordentligt? Varför har man pjäxor? För att knä höft pallar aktiviteten där en fotled skulle vara svag och sladrig. Du flyttar inte ”skada”, dumt ordval, du flyttar belastning till en starkare led.
 
Min fotled kan röra sig i princip alla riktningar, det kan inte mitt knä, så jag håller inte med om att de kan göra samma jobb. Jag förstår att folk upplever det säkrare / starkare med en hög och kraftig känga men i mina ögon är det mer symptombehandling än något som löser grundproblemet (=för svag i förhållande till vikten / belastningen).
 
Min fotled kan röra sig i princip alla riktningar, det kan inte mitt knä, så jag håller inte med om att de kan göra samma jobb. Jag förstår att folk upplever det säkrare / starkare med en hög och kraftig känga men i mina ögon är det mer symptombehandling än något som löser grundproblemet (=för svag i förhållande till vikten / belastningen).
symptom på vad? En känga är en förstärkning, du går inte barfota eller hur? Man kan absolut gå barfota, vissa gör det. Men det betyder inte att det är för alla.

Få in detta i huvudet nu, lågskor i fjällen är för folk som vet vad dom håller på med, har vana och rutin. Och har en speciell vandringsstil, man måste hålla värmen. Du tar en större risk PUNKT. Om vi tittar i min spåkula så ser jag utökad fjällräddning av otränade människor i lågskor.
Snälla sluta rekommendera nybörjare att köra lågskor.(Inte för att det är sagt i denna tråd)
 
Det är en smaksak vad man gillar och mår bra av och helt individuellt. Större risk med lågskor? ja större risk att bli blöt tidigt på turen, men mindre risk att tappa orken sent på turen, men så beror det på vilken typ av tur det är och hur långt man ska gå.

Är man rädd för vatten och att få blöta fötter kanske man ska fråga sig om det verkligen är i fjällen man ska vandra.

Jag älskar mina Lundhag Forrest men valde tillslut bort dem senast och tog låga gtx-skor istället, för att jag vet hur tunga kängorna är att vandra i när orken börjar tryta. Trygga och säkra, men kanske inte om man ska gå långt och lätt. Då tynger kängorna ner en i marken istället för att driva en framåt. I terrängskor får jag aldrig skavsår. Inte ens efter 33 km som igår, varav den första milen var utanför stig.
 
Alltså... Det här med kängor eller lätta skor har ju diskuterats i evigheter på det här forumet. I tidigare trådar har det antingen spårat ur eller slutat med att man kommit överens om att alla fötter är olika. JAG vandrar i kängor för att det passar mina fötter, det jag bär i den terrängen jag går i. Min mor vandrar i gummistövlar i samma terräng. Dottern gillar goretexkängor på samma led. Brorsan kör lätta trailskor och vandrar nöjd bredvid.

Vissa leder går i vissa väder med viss tyngd på packningen alldeles utmärkt att vandra i gympadojjor. Andra leder i andra väder med annan packning kan ju ex kräva stegjärn. Att rent generellt säga att man inte kan vandra i kängor eller lågskor känns som att vara allt för tvärsäker. Fötter är olika. Vad som passar mig kanske inte passar någon annan. Jag har provat och kommit fram till att mina fötter trivs bäst i kängor men det innebär inte att jag har rätt för alla, bara för mig själv...
 
Det finns inte mycket att tillägga till Karolinas inlägg. Det är individuellt vad som funkar bäst helt enkelt.
 
Jag har skaffat mig ett par Altra Lone Peak 4 efter att tidigare gått och sprungit i Speedcross. Tillvänjningen av 0-drop går fint, tycker det bara märks på jämn väg, men Altra skorna är väldigt täta i jämförelse. Får man in vatten så stannar det där. Jag funderar därför på att göra några egna små dräneringshål på lämpliga ställen. Är det nån härinne som har gjort något liknande?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
david_k Vandra från Muddus till fjälls? Fjällvandring 3
såg bila upp till fjälls. Fjällvandring 6
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
laurentiusweg LTNBD sommartidtabeller? Dags att återvända till fjälls. Fjällvandring 7
kalalokki Regnkläder till fjälls.. Fjällvandring 24
Jullan Till fjälls med småbarn, men vart? Fjällvandring 2
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 63
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.