Att tokbromsa sliter nog mindre på klotsarna men mer på däcket, vad är dyrast, ett däck eller två klotsar...
Teknin när man bromsar för att minska slitage?
- Trådstartare Illsley
- Start datum
Attackscouten; sa:Att tokbromsa sliter nog mindre på klotsarna men mer på däcket, vad är dyrast, ett däck eller två klotsar...
_rikard_; sa:När jag var yngre så hade jag dessutom en teori om att bakhjulssladd med beman impade på flickor.
Ja, det tål att tänkas på det där. Jag menar att de extrema backarna i sverige gör att man ofta kommer upp i temperatur i klossarna! En sådär 200 grader uppkommer rätt smidigt! Sedan är klossarna skitdyra så......! Annars, en fantastisk kunskap i den teoretiska fysiken!!(kanske även den praktiska?!)_rikard_; sa:Den termiska energin i ett par mikrogram gummi som är 200 grader varmt är försummbar jämfört med den kinetiska energin som skall bromsas bort. Men principen stämmer nog ganska bra, dvs det där om att 70% av klosslitaget sker när klossen är varm. Den termiska energin (värmen) som bildas i gränsskiktet mellan fälg och kloss går ihuvudsak in i fälgen. Gummit isolerar väldigt bra mot värme, aluminiumfälgen gör inte det.
Det stämmer iaf med min teori om att fälgarna håller längre när man pumpbromsar. =)
/rikard