MTB i skogen, destruktivt för naturen?

DE spåren på DET stället kommer aldrig att läkas igen. Om ingenting görs är det spåren efter bokskogen som kommer att vara osynliga om 100 år. Det kallas jorderosion. Det är en kraft som kan få sår att växa, och det fort.

På PLATT mark kan jag däremot hålla med dig.

För det första så skrev jag många spår och inte alla spår. Att enstaka skotarspår fortfarande syns efter 20-30 år är jag väl medveten om.

Vad jorderosion är för något vet jag mycket väl, då jag bl.a. läst en kurs i markvård på SLU Ultuna. Hela kursen handlade i princip om olika åtgärder för att minimera erosionen på främst åkermark. Dock är erosionen ett strikt naturligt fenomen som har bidragit till att forma landskapet så som det ser ut idag.
/Niklas
 
Jag håller med om att synpunkter ofta verkar sträcka sig långt, men inte så långt att de påverkar det egna handlandet/särintresset.

Samtidigt kan man ju inte heller säga att konsumenten nånsin ställs inför valet beträffande priser och typ av skogsbruk, och ingen kan ju lastas för att han föredrar att betala mindre för en produkt, så länge han inte är medveten om någon skillnad mellan den och en dyrare. Folk har ju inte heller en absolut uppfattning om vad toa- eller kopieringspapper får kosta, det är ju mest en relativ fråga.

Därför kan man nog inte dra några slutsatser om att folk bara vill gnälla. En annan slutsats vore ju att det är typiskt skogsägarna att sälja sitt virke till lägsta pris, eftersom det är enklast - eller för den delen med största möjliga marginal. Fast det är ju också bara en gissning!

Vad toapapper/kopieringspapper får kosta avgörs ju till slutgiltigt av konsumentens plånbok i kombination med hur gärna kunden vill ha just denna vara. Som vanligt gäller ju den gyllene regeln att man får vad man betalar för. Vill kunden verkligen ha ett miljövänligare skogsbruk, så får ju kunden efterfråga detta och då givetvis betala merkostnaden. (Jämför priset mellan kravmärkt och konventionellt odlad mat).

Märkliga slutsatser du drar, Messner. Varför skulle skogsägarna vilja sälja sitt virke till lägsta pris? Varje sund skogsägare vill ju sälja sitt virke till det optimala priset, där vederbörande maximerar vinsten i förhållande till kostnaden (och den nerlagda arbetstiden). Det är ju just därför som det görs så få avverkningar just nu, efter som virkespriserna är så låga.
/Niklas
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Märkliga slutsatser du drar, Messner. Varför skulle skogsägarna vilja sälja sitt virke till lägsta pris? Varje sund skogsägare vill ju sälja sitt virke till det optimala priset, där vederbörande maximerar vinsten i förhållande till kostnaden (och den nerlagda arbetstiden). Det är ju just därför som det görs så få avverkningar just nu, efter som virkespriserna är så låga.
/Niklas

Nu sa jag inte att skogsägarna vill sälja virket till lägsta marginal. Det skulel vilken skogägare som helst ärligt förneka.

Jag har beträffande säljande hittills inte träffat en enda försäljare som säger att han vill sälja så billigt så möjigt. Men när det kommer till krita brukar det alltid vara så att enklaste sättet att att få igenom en affär är att acceptera att köparen redovisar en massa hårda fakta och att man faktiskt får ge med sig en aning beträffande priset om man vill ha en affär. Jag talar här om anställda säljare, men ser ofta samma tendens i andra sammanhang.

Att sälja dyrare kräver initiativet att se ett steg längre, att hårdare pusha på sina konkurrensfördelar utöver priset, och att sen ta hem affären trots högre pris. Det är dock inte minsta motståndets lag...

Beträffande att det är upp till kunden att efterfråga en produkt som inte erbjuds, så är det förstås en möjlighet. Det bygger ju f ö just på detta att leverantörerna inte lyckas komma på detta själva.
Det är vidare en sämre möjlighet, eftersom kunden i konsumentledet har en så svag ställning. Det här är förstås ett beslut som ska tas i ett tidigare leverantörsled.

Marknadsföring helt enkelt. Marknadsföring som t o m dessutom baserar sig på kundens behov.

Nu finns det ju toapapper med olika märkningar, men troligen ingen märkning som hänger ihop med hur stora spår i skogen som skogsmaskinerna lämnat.

Att konsumenter alltid köper billigaste alternativet stämmer ju förstås inte. Det är inte ens så att konsumenter oftast köper det billigaste alternativet.

Skogsägaren är f ö i en starkare postion än konsumenten - ur det perspektivet att han har inflytande över mycket större volymer, men självklart är han svag i förhållande till skogsbolagen (med produktionsresurserna) som oavsett konsumenternas önskemål alltid eftersträvar lägsta inköpspris, oavsett spår i skogen osv.

Ursäkta utvikningen, men saker är inte alltid så självklara...

Diskussionen ovan har ju förstås ingenting med ursprungsfrågan att göra.
 
Nu sa jag inte att skogsägarna vill sälja virket till lägsta marginal. Det skulel vilken skogägare som helst ärligt förneka.

Jag har beträffande säljande hittills inte träffat en enda försäljare som säger att han vill sälja så billigt så möjigt. Men när det kommer till krita brukar det alltid vara så att enklaste sättet att att få igenom en affär är att acceptera att köparen redovisar en massa hårda fakta och att man faktiskt får ge med sig en aning beträffande priset om man vill ha en affär. Jag talar här om anställda säljare, men ser ofta samma tendens i andra sammanhang.

Att sälja dyrare kräver initiativet att se ett steg längre, att hårdare pusha på sina konkurrensfördelar utöver priset, och att sen ta hem affären trots högre pris. Det är dock inte minsta motståndets lag...

Beträffande att det är upp till kunden att efterfråga en produkt som inte erbjuds, så är det förstås en möjlighet. Det bygger ju f ö just på detta att leverantörerna inte lyckas komma på detta själva.
Det är vidare en sämre möjlighet, eftersom kunden i konsumentledet har en så svag ställning. Det här är förstås ett beslut som ska tas i ett tidigare leverantörsled.

Marknadsföring helt enkelt. Marknadsföring som t o m dessutom baserar sig på kundens behov.

Nu finns det ju toapapper med olika märkningar, men troligen ingen märkning som hänger ihop med hur stora spår i skogen som skogsmaskinerna lämnat.

Att konsumenter alltid köper billigaste alternativet stämmer ju förstås inte. Det är inte ens så att konsumenter oftast köper det billigaste alternativet.

Skogsägaren är f ö i en starkare postion än konsumenten - ur det perspektivet att han har inflytande över mycket större volymer, men självklart är han svag i förhållande till skogsbolagen (med produktionsresurserna) som oavsett konsumenternas önskemål alltid eftersträvar lägsta inköpspris, oavsett spår i skogen osv.

Ursäkta utvikningen, men saker är inte alltid så självklara...

Diskussionen ovan har ju förstås ingenting med ursprungsfrågan att göra.

Förvisso säljer de flesta skogsägare betydligt mer virke än vad en vanlig slutkund använder på dass och i skrivare. Men det är ändå slutkunden som har det slutgiltiga avgörandet, vilket märktes mycket snabbt på 80-talet när klorfritt papper blev hårdvaluta. Så fort det fanns ett klorfritt alternativ, så gick det knappt sälja en enda klorblekt toarulle. Fast visst var det mycket lobbying från miljöorganisationernas sida. Poeple have the power, ty konsumenterna är många och skogsägarna är få.

Ställer folket/konsumenterna ett benhårt krav på att inga djupa hjulspår får förekomma i skogen, så skulle de snabbt försvinna genom att virke från "djupspårade marker" inte går att sälja med någon vinst för skogsägaren. Men där är vi inte än. Men det är ju inte otänkbart att det blir ett framtida kriterium för t.ex. FSC-märkt papper.

Att marknadsföring riktar sig till människans behov är väl tveksamt. Snarare så är det väl marknadsföringens uppgift att skapa ett konstlat behov (efterfrågan).
/Niklas
 
Att marknadsföring riktar sig till människans behov är väl tveksamt. Snarare så är det väl marknadsföringens uppgift att skapa ett konstlat behov (efterfrågan).
/Niklas


Nu skrev jag inte heller att det var själva, och enda syftet med marknadsföring. Men det har länge varit ett populärt påstående att ett viktigt mål att definiera behoven då det naturligtvis också gör det enklare att sälja. Därutöver tar man till sin marknadsföring.
 
Skärning!

Men se till och skärp er för f*n och håll er till ämnet!!!

picture.php


:(
 
där försvann sista argumentet mot crossåkarna och fyrhjulingarna. Äh vadå? Det där lilla fixar naturen själv så du kan vara tyst!

Nej då, det finns fler argument kvar. Ta motor/o/ljuden t.ex. som är öronbedövande i jämförelse med gnisslande fälgbromsar. Dessutom finns ju stor risk att spinnande fyrhjulingar och motorkrosscyklar skaver hål på rötterna, vilket blir en inkörsport för den otrevliga svampsjukdomen rotröta, som kostar drt svenska skogsbruket drygt 1 miljard kr/år.

Även terrängcyklar med dubbdäck kan också orsaka skador på rötterna (med ökad risk för rotröta), vilket känns hårt för en gammal mtb-cyklist att medge. Däremot borde terrängcykling med sommardäck kunna ske utan ökade risker för rotröteangrepp.
/Niklas
 
Läste nyss ett reportage om den fjärrstyrda skördaren Harveri i senaste numret av TRUCKing (nummer 5, 2009).

Den är avsedd för första gallringen i skogen och väger 4-5 ton beroende på om den är lastad eller ej. I artikeln står att läsa: "- Harveri väger inte mer än fyra ton och förstör inte rotsystem eller underlag."

Väldigt långt från forskningsfakta, men ändå intressant för tråden.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips