MTB i skogen, destruktivt för naturen?

Det har uppstått en debatt om cyklarnas vara i skogen, främst på Vildmarksleden i Göteborgtrakten. Debatten uppstod i denna tråd: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=54876

Men det verkar onödigt att driva den där eftersom den handlar om något helt annat. Så jag svarar här istället.

1. Man gör smala djupa spår i jordlagret som vattenfylls och omvandlar spåret och ett par centimeter runt det till gyttja.

Japp, är det vått i marken blir det smala djupa spår som vattenfylls. När marken torkat igen är det oftast små "vallar" och knöggligheter kvar efter en cykels framfart. Efter ytterligare en tid brukar dock vandrarna ha packat ned dessa igen.

2. För att skor är mycket bredare och inte alls utsätetr marken för samma tryck. Jag färdas dessutom oftast långsammare och kan undvika de partier där marken redan är påfrestad.

Visst, skor har -om man står på hela foten- en större yta som tar upp krafterna. Men så använder man inte skor. Man sätter oftast ned hälen, flyttar över hela kroppsvikten på den foten och rullar över på tå innan nästa fot tar över proceduren. Det innebär att hela kroppsvikten tas upp av en relativt liten del av skon under delar av ett steg.

En cykel rullar med båda hjulen (som oftast går i samma spår) och de två hjulen fördelar hela cyklistens vikt mellan sig. Nu får man räkna med 20 kg extra vikt på en cyklist, ungefär.

Exakt vem som sliter mest kan iaf. inte jag svara på.

5) Ronneby ligger i Blekinge. Det är rätt långt från Göteborg.

Jag visste den skulle komma. :) Jag hittar ingen officiell samlingssida om Vildmarksleden, Göteborgs friluftssidor verkar inte skriva något om den. Nåja, visa gärna på ett förbud mot cykling i berörda marker. Dessa kan bara fattas av länsstyrelsen och kommunen om jag minns rätt.

förväntar jag mig inte heller att kunna övertyga några MTBare som aldrig vandrar stigarna kör på.

Jag både vandrar och cyklar i naturen, båda är utmärkta sätt att njuta av skog och mark. Tysta och naturnära. Vandring är klart mer stillsamt men cykling låter en se mer på kortare tid (och ger några adrenalinkickar lite nu och då).

Inga fritidsformer som skadar mark och vegetation är lagliga.

Både vandrare och cyklister håller sig på stigar. Stigar är per definition skadad mark och vegetation. Slitagen ser annorlunda ut för dessa typer som sagt, en cyklist skapar i regel ett smalare men djupare spår.

Fritidsaktiviteter som däremot sliter på själva naturen är orientering och svampplockning. Orienterarna springer rakt genom allt och efter större tävlingar kan helt nya stignätverk ha uppstått. Svampplockare bryter av naturen och tar den med sig hem, snacka om olagligt!

Ja, jag tycker din jämförelse var en smula löjlig. Alla som knallar ut i naturen skadar den i någon form men är alla skador illegala? Är alla skador av ondo? Är olika fritidsaktiviteter finare än andra? Isf. varför?

Här har cyklisterna bromsat sig nedför sluttningen och slitit sönder ljungens rotfilt som höll ihop ytlagret som höll sanden på plats. Bilden är några år gammal. Nu ligger det mesta av sanden nedanför sluttningen.

Den tål att att man går på den. Det finns gott om stigar i Ängårdbergen och en del har säkert funnits i århundranden, men det såg aldrig ut så här innan mtb-åkarna kom dit.

Att låsa hjulet vid bromsning är något som alla bör undvika, det sliter onekligen mycket hårdare på underlaget. Speciellt vid utförskörningar är cykelskador värre än andra fritidsskador, de smala och djupare dikena blir lätt små bäckar som tar med sig massor av material när det regnar.

Jag har bara hört talas om en studie. Frågan är hur representativ den är. Det finns säkert många typer av terräng som tål cykling, men inte alla och tyvärr har mtb-åkarna inte förstånd att hålla sig borta från de senare.

Det finns mig veterligen två studier, en svensk och en som jag tror var Nya Zeeländsk. Men det var länge sedan jag läste något om dem, har försökt komma över dem men inte hittat dem. Kanske har det tillkommit fler nu?

Du gör ett tråkigt misstag som drar alla MTB-åkare över en kam, jag vet flera som undviker att åka på känsliga stigar och under känsliga perioder. Som inom alla områden finns det folk och idioter. Tyvärr.

Inställningen att det egna nöjet går före hänsynen till naturen har motorcyklisterna och mtb-åkarna gemensamt.

Så du går och sliter i skogen med dina fötter av hänsyn till naturen? Du får ursäkta men jag tycker din inställning är en smula militant. Av alla fritidsaktiviteter man kan ägna sig åt torde just skogscykling höra till bland de snällaste. Visst, vandring är bättre för naturen, speciellt som man inte behöver framställa 10 kg aluminium för att kunna komma ut. Men det finns massor av fritidsaktiviteter som är rent bedrövliga ur miljöaspekter än skogscykling.

Ta ishockey t.ex., hur mycket energi går det åt för att hålla en hockeyhall fryst så ungarna kan träna? Transporter till och från träningarna etc. etc.. För att inte tala om alla anläggningar som måste byggas.

Eller de allt mer populära skidtunnlarna och konstsnö. Jag kan hålla på och ge exempel på sämre aktiviteter hur länge som helst.

Bara genom att existera är mänskligheten en veritabel miljökatastrof, speciellt här i väst.

Men förmodligen är det bättre för miljön att träna hockey eller åka skidor i tunnel än att sitta hemma och bli fet.

Vi borde kramas i naturen tycker jag, vi som gillar att vara i den. Oavsett om vi väljer vandringskängor eller trampcykel. Det finns så mycket annat vi kan reta oss på, som Grandödaren ni har härjande där nere i Götelaborg.
 
Förresten ogillar jag rubriken på det här subforat. "Mountainbike i väglös terräng" låter som vi far runt ute i spenaten och inte på stigarna...
 
Alla som tycker att mtb är skadlig för naturen får ta en titt på hur det går till på Canadas västkust. Där finns guaranterat fler mtb-cyklister än i hela norden som cyklar på ett relativt litet antal stigar, i en miljö som är oerhört mer slitsamt på stigar än här i Sverige (även i Göteborg).

Erosion från vädret och trafiken hanteras av att de som cyklar hjälper till att underhålla stigarna. Detta innebär att broar av trä och förstärkningar av sten byggs på ställen som är hårdast utsatt för erosion. Under känsliga förhållande stängs vissa stigar. Mer info finns på:

http://www.nsmba.bc.ca/

och

http://bb.nsmb.com/
 
Alla som tycker att mtb är skadlig för naturen får ta en titt på hur det går till på Canadas västkust.

Nej, alla som åker MTB bör ta sig en titt på hur de gör det. Jag som vandrar tänker inte gå ut i skogen och bygga cykelbroar utan det kan faktiskt de som cyklar göra.

Jag som vandrar hjälper däremot till ibland när Friluftsfrämjandet bygger spångar så att vi vandrare inte skall trampa blötare mark.
 
Nej, alla som åker MTB bör ta sig en titt på hur de gör det. Jag som vandrar tänker inte gå ut i skogen och bygga cykelbroar utan det kan faktiskt de som cyklar göra.

Det är just det som händer där, nsmba = north shore _mountain bike_ association. Stigarna de underhåller används också av vandrare till stor del, och 'cykelbroarna' går utmärkt att gå på. Jag respekterar arbetet som går till att lägga ut spång, men det är synd att de är utformade bara för vandring. Gapet emellan är oftast precis tillräckligt bred för att cykeldäck fastnar...
 
Nej, alla som åker MTB bör ta sig en titt på hur de gör det. Jag som vandrar tänker inte gå ut i skogen och bygga cykelbroar utan det kan faktiskt de som cyklar göra.

Det har gjorts flera försök av vissa i göteborg att få tillstånd att bygga spångar (spänger?) eller andra artificiella konstruktioner för att minska eller förebygga skador på utsatta ställen. Detta har man dock aldrig fått.

Dessutom pågår det ständigt interna diskussioner ibland cyklister om var man bör åka, hur man bör åka m.m men som tidigare påpekats så finns det alltid rötägg...bland alla grupper.

Jag som vandrar hjälper däremot till ibland när Friluftsfrämjandet bygger spångar så att vi vandrare inte skall trampa blötare mark.

Något både cyklister och vandrare är tacksamma för, dock är det så att de är till för alla, inte bara vandrare.
 
Jag förstår öht inte diskusuinen. Så länge cyklisterna håller sig på stigar kan dom väl inte ställa till någon skada? Är det torrt skadas ingenting, är det fuktigt blir jord till lera även när vandrare drar fram, åtminståne i grupp.

Utanför stigen är en annan femma, där är det helt uppenbart att cyklisten ställer till skada när vandraren kan välja var han sätter ner sin fot.

Själv vandrar jag enbart, cyklisterna får gärna cykla omkring för min del, så länge de håller sig på stigarna och nyttjar muskelkraft i stället för motorkraft.
 
Nej, alla som åker MTB bör ta sig en titt på hur de gör det.

Alla som ger sig ut i naturen behöver ta sig en titt på hur de gör det, men specifikt för cyklister:

1) Lås inte hjulen på stigen, speciellt inte när du åker utför. Törs du inte rulla utför en brant, kliv då av cykeln och gå ned.

2) Undvik att cykla på vattensjuka stigar.

3) Kör genom vattenpölar, inte runt dem.


För alla:

a) Stanna upp och dränera bort vattensamlingar från stigen i de fall det är möjligt, faktiskt en riktigt rolig aktivitet. :D

b) Det du tar med dig ut i skogen tar du också med dig hem igen, inga godispapper eller punkterade slangar lämnas i skogen...
 
Rötäggen utgör ofta drygt 90 % av utövarna.

Oavsett vad de utövar? Jag brukar resonera att hälften av Sveriges befolkning är under genomsnitt när det kommer till att sköta sig, vara klok eller vad som helst... Det hjälper att låta bli att irritera sig på så fruktansvärt mycket småskit...

De flesta cyklister är dock högutbildade och naturvänner, det är iaf. min erfarenhet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikeon Cykeldator för MTB-körning i skogen Mountainbike 13
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.