Cykeldator för MTB-körning i skogen

Hej

är det någon som har några bra tips på vad jag ska välja för dator för MTB-körning i skogen. Dvs jag är ute efter en dator som sitter fast när det skakar och så...

Har haft en Cateye CC-8000 som jag varit väldigt nöjd med, men displayen har gett sig. Tycker inte att dagens fästen på Cateye-modellerna ser lika tillförlitliga ut.

Vad ska jag välja? Vilken modell använder ni?
 
Cykeldator

Sigma sport har haft en cykel dator som heter BC800 targa. Den har 8 funktioner och ska tåla tuffatag och vara mer stryktålig och ha kraftigare sladdd än andra cykeldatorer. Hur bra fästet är vet jag inte har aldrig haft problem med att Sigmas datorer har skakat av men det har varit på vanlig asfallt och inte i skog. Jag vet inte ifall den fortfarande säljs vet att Teknikmagasinet och Team sportia har haft den.
 
Har själv en BC800 Targa. Och som nämns i inlägget ovan, så är kabeln något grövre. Det som skiljer den lite mot likande modeller från Sigma, är att den sätts på styrstammen i stället för styret. Mycket bättre tycker jag..

Vidare har ju sigma trådlösa enheter också. Fast jag har då aldrig haft nått problem med min icke sladdlösa..
 
Trådlöst

Jag har själv en av Sigmas trådlösa varianter (kommer inte ihåg modellnamn) som funkar klockrent! Skönt att inte ha ytterligare sladdar som kan fastna i grenar o dyl.

Min är med gamla fästet - i år har de bytt till en ny infästningsmodell där man "vrider" in datorn istället för att som förut "skjuta" in den i fästet...

Mvh / Calle
 
Nya Cateye Enduro 8 är faktiskt inte dum. Känns som dom har snäppat upp kvaliteten för att klara lite mer skog.

/Magnus
 
Tack för alla tips. Har precis skaffat en Sigma BC 800, vilken jag tyckte hade det bästa fästet, verkar vara mer robust än andra.
 
GPS

Pulsklocka med höjdfunktion, GPS med karta är annars det roligaste för att kunna se vart man åkt och vart man är, onödigt men underhållande.
 
Pulsmätare

Om du även är intresserad av att kunna mäta din hjärtpuls så har finska Polar fler trevliga pulsmätare med cykelfunktioner och inbyggd höjdmätare och termometer.

Har använt S710 och S626x ihop med cykel på de mest stökiga stigar man an hitta och det har funkat hur bra som helst!

Nackdelen är tyvärr priset. Men vill man på ett enkelt sätt även kunna följa upp i träningsdagbok så är detta helt suveränt och värt varenda krona!
 
Har du inte krav på pulsmätning ovh kadens, blir det ett billigare alternativ med en begagnad Garmin eTrex Legend med cykelhållare. Då kan du även trycka i friluftskartan i GPS:en.
 
GPS

Garmin 60CS, toppen apparat för bil, cykel och gå springa, pulsklocka ibland eller också både och.
Gpsen sitter fint trots stökig terräng, trevligt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adventure_transport Bygga om cykeldator. Experthjälp sökes för specialbygg Mountainbike 8
peter_putte Cykeldator med bra komihåg Mountainbike 2
9999 cykeldator ATECH Mountainbike 9
Fluoronauten Atech cykeldator? Mountainbike 1
bergholm Cykeldator på styrstam? Mountainbike 1
lami Inställning av klockan på Cykeldator - VDO C08 Mountainbike 2
Håkan K Shimanos cykeldator Mountainbike 2
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.