Cykeldator för MTB-körning i skogen

Hej

är det någon som har några bra tips på vad jag ska välja för dator för MTB-körning i skogen. Dvs jag är ute efter en dator som sitter fast när det skakar och så...

Har haft en Cateye CC-8000 som jag varit väldigt nöjd med, men displayen har gett sig. Tycker inte att dagens fästen på Cateye-modellerna ser lika tillförlitliga ut.

Vad ska jag välja? Vilken modell använder ni?

Cykeldator

Sigma sport har haft en cykel dator som heter BC800 targa. Den har 8 funktioner och ska tåla tuffatag och vara mer stryktålig och ha kraftigare sladdd än andra cykeldatorer. Hur bra fästet är vet jag inte har aldrig haft problem med att Sigmas datorer har skakat av men det har varit på vanlig asfallt och inte i skog. Jag vet inte ifall den fortfarande säljs vet att Teknikmagasinet och Team sportia har haft den.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har själv en BC800 Targa. Och som nämns i inlägget ovan, så är kabeln något grövre. Det som skiljer den lite mot likande modeller från Sigma, är att den sätts på styrstammen i stället för styret. Mycket bättre tycker jag..

Vidare har ju sigma trådlösa enheter också. Fast jag har då aldrig haft nått problem med min icke sladdlösa..

Trådlöst

Jag har själv en av Sigmas trådlösa varianter (kommer inte ihåg modellnamn) som funkar klockrent! Skönt att inte ha ytterligare sladdar som kan fastna i grenar o dyl.

Min är med gamla fästet - i år har de bytt till en ny infästningsmodell där man "vrider" in datorn istället för att som förut "skjuta" in den i fästet...

Mvh / Calle

Nya Cateye Enduro 8 är faktiskt inte dum. Känns som dom har snäppat upp kvaliteten för att klara lite mer skog.

/Magnus

Tack för alla tips. Har precis skaffat en Sigma BC 800, vilken jag tyckte hade det bästa fästet, verkar vara mer robust än andra.

GPS

Pulsklocka med höjdfunktion, GPS med karta är annars det roligaste för att kunna se vart man åkt och vart man är, onödigt men underhållande.

Pulsmätare

Om du även är intresserad av att kunna mäta din hjärtpuls så har finska Polar fler trevliga pulsmätare med cykelfunktioner och inbyggd höjdmätare och termometer.

Har använt S710 och S626x ihop med cykel på de mest stökiga stigar man an hitta och det har funkat hur bra som helst!

Nackdelen är tyvärr priset. Men vill man på ett enkelt sätt även kunna följa upp i träningsdagbok så är detta helt suveränt och värt varenda krona!

Har du inte krav på pulsmätning ovh kadens, blir det ett billigare alternativ med en begagnad Garmin eTrex Legend med cykelhållare. Då kan du även trycka i friluftskartan i GPS:en.

GPS

Garmin 60CS, toppen apparat för bil, cykel och gå springa, pulsklocka ibland eller också både och.
Gpsen sitter fint trots stökig terräng, trevligt!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips