Bygga om cykeldator. Experthjälp sökes för specialbygg

Ska sätta cykeldator i min lastbil.

För att skydda givaren måste denna monteras på kardanaxeln. Den varvar ca 2500RPM vilket motsvarar en hjuldiameter på ca 520mm.

Vidare behöver jag en dator som har kabel till givaren. Vad jag har förstått sitter det tungelement i dessa. Mina frågor:

Lämplig modell för detta?
Finns det med andra givare än tungelement?

/Janne
 
Inte för att jag förstod visten, men det sitter väl en växellåda mellan motorn och differentialen? Är hösta växeln på en lastbil en direktväxel?

Per Brune
 
Cykeldator

En cykeldator som används till bl a MC är Sigma (Lär funka upp till 200 km/h)
http://www.sigmasport.com/en/produkte/bikecomputer/
Där finns även manualer.
Blev lite osäker på dina uppgifter 2500 rpm och 520mm diam. Det motsvarar 245 km/h.
På Sigman kan man ställa in ca 380-700 mm diameter på hjulet. (Enl manual... Har inte kollat gränserna i verkligheten)
Givaren är ett tungelement som påverkas av en magnet som måste monteras på den roterande delen. Givaren skall sitta inom några mm från magneten. Teoretiskt finns det andra typer av givare, Hall-element, Optiska, Induktiva mm. Men detta har jag aldrig sett till en cykeldator. /Lod
 
BMWs K maskiner har en Vägmätare/hastighetsmärare, elektronisk som mäter kardanaxelns rotationshastighet. Den läser optiskt.
Dina hjulmått låter inte lastbilsmässiga men jag kan ha missat något.
Cykeldatorer kan vanligtvis programmeras om för olika hjulytteromkretsar mellan 26-28" hjul. Beroende på att däckhöjd och därmed omkretsvarierar inom dimensionen.
Din Lb har väl en slutväxel i bakaxeln som växlar ner ytterligare en gång?

Kom gärna åter.

go tur
[Ändrat av johankse 2007-06-27 kl 18:29]
 
Såhär är det:

Hjulets diameter 1100mm
Bakaxelns utväxling: 6.5:1

Motsvarar hjuldiameter 1140/6.5=169mm * 3.14= 530

Omkretsen för rätt programmerad hjulomkrets för en cykeldator blir då ca 530mm. För att ha marginaler att kalibrera nedåt villa jag ha 520mm som nedre gräns.

Har hittat en dator som verkar klara detta. Får de som det fungerar. Dock har den tungelementgivare som kommer att få bekänna färg.

/Jan M
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.