Teknin när man bromsar för att minska slitage?

Attackscouten; sa:
Att tokbromsa sliter nog mindre på klotsarna men mer på däcket, vad är dyrast, ett däck eller två klotsar...

Att låsa hjulet, speciellt framhjulet är inte särskillt smart, under några omständigheter. Så därför är det ingen som rekomenderar något sådant i den här diskutionen. =)

Men värmeutvecklingn i fälgen blir klart lägre om man låser hjulet. När jag var yngre så hade jag dessutom en teori om att bakhjulssladd med beman impade på flickor.

Ett par koolstopklossar är f.ö. dyrare än ett biltemadäck...


(edit: stava...)
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har vi inte i forumet här enats om att biltema inte var nåt lysande alternativ men man ska nog hellre jämföra med ett däck i liknande kvalitet.
 
Liknande kvalitet som vad? Hela diskussionen ligger på ett ganska abstrakt plan, vilket är det billigaste sättet att bromsa? Huruvida man har biltemaprylar eller inte är ganska irrelevant.

Men jag antar att biltema är ett keyword som folk triggar på på det här forumet =)..

/rikard

"Cleopatra says it will be red snow tomorrow"
 
_rikard_; sa:
När jag var yngre så hade jag dessutom en teori om att bakhjulssladd med beman impade på flickor.

Ja....? Är det inte så...?
Menar du att man nött ut X antal bakdäck till ingen nytta??


Tror själv att man minskar slitaget genom att bromsa "långsamt". Dock ej på bromsklossar, utan på andra grejor såsom infästningar etc.
Det bästa vore väl om man kunde bromsa lite lämpligt så att man slipper stanna helt, det minskar slitaget i uppstartfasen.
Men det var ju det här med att tvärnita framför brudarna...

;)
/BAX
 
Bromsar

Vad gäller bromsar med metalskivor och gummi är att de slits mer när dom varma. Det bli varmara i gummibelägget om du bromsar lite under en längre tid (även i fälgen). OM man bromsar hårt kommer det gummi som annars skulle blivit varm att nötas bort och tar därmed med sig värmen, vilket i sig resulterar i lägre temperatur i och mindre slitage. är det Slitaget av beläggen kommer ca 70% då beläget är riktigt varmt. (har man kolfiberbromsar är förhållandet det omvända)

Ovanstående har jag lärt mig av bromstekniker
 
Den termiska energin i ett par mikrogram gummi som är 200 grader varmt är försummbar jämfört med den kinetiska energin som skall bromsas bort. Men principen stämmer nog ganska bra, dvs det där om att 70% av klosslitaget sker när klossen är varm. Den termiska energin (värmen) som bildas i gränsskiktet mellan fälg och kloss går ihuvudsak in i fälgen. Gummit isolerar väldigt bra mot värme, aluminiumfälgen gör inte det.

Det stämmer iaf med min teori om att fälgarna håller längre när man pumpbromsar. =)

/rikard
 
Temp

_rikard_; sa:
Den termiska energin i ett par mikrogram gummi som är 200 grader varmt är försummbar jämfört med den kinetiska energin som skall bromsas bort. Men principen stämmer nog ganska bra, dvs det där om att 70% av klosslitaget sker när klossen är varm. Den termiska energin (värmen) som bildas i gränsskiktet mellan fälg och kloss går ihuvudsak in i fälgen. Gummit isolerar väldigt bra mot värme, aluminiumfälgen gör inte det.

Det stämmer iaf med min teori om att fälgarna håller längre när man pumpbromsar. =)

/rikard
Ja, det tål att tänkas på det där. Jag menar att de extrema backarna i sverige gör att man ofta kommer upp i temperatur i klossarna! En sådär 200 grader uppkommer rätt smidigt! Sedan är klossarna skitdyra så......! Annars, en fantastisk kunskap i den teoretiska fysiken!!(kanske även den praktiska?!)
 
Detta är nog praktisk fysik, kanske rent av experimentell fysik. Även om jag har läst lite fysik efter gymnasiet så tror jag inte att man behöver nått mer än gymnasiefysiken för att följa det här resonemanget. =)

Skall man räkna på det på riktigt med siffror och så behövs nog lite mer än gymnasiematten för att lösa värmeledningsproblematiken, men inte så värst mycket mer.

Även om det inte verkar som det när man går på gymnasiet så kan man faktiskt ha stor nytta av det lilla man läser där.

/rikard
 
Nej nej nej!

Bla bla belägg och fälgar hit och dit! Det enda sättet att bromsa ned från hög hastighet är att ställa sig upp på tramporna, trycka bäckenet framåt styret för att lätta bakhjulet lite,klämma åt med bakbromsen och sen göra en 10 meter lång "snakeslide" (namnet kommer av det typiska ormliknande bromsspåret.)Allt annat är fånigt..!Prova gärna att göra detta mellan bilarna som köar fram till rödljuset..
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips