Tältkåta

Fullständigt rubbade priser!!...vilken vanlig människa har råd att lägga över 30 000kr på ett tält och kamin?
Dom kommer ju att driva sig själva till konkurs...

Överväger ett Helsport Nordmarka 6 själv, litar inte på kvaliteten alls med tanke på att duken är av syntet men jag har inte råd med annat.
Någon som har erfarenhet av det på vintern med kamin?

Äh du kanske får nått glödhål men det gör inget. Man får inte vara för känslig med kåta och kamin. Det luktar rök, risk för både glödhål men även brännmärken på annan utrustning. Det regnar in genom toppöppningen, kaminen sliter på rygsäcken. Osv osv. Kör på och var glad oavsett bara :D

Är kåtan främst för användning med kamin på vintern skadar det inte med lite större storlek än man tänkt, speciellt om man vill vara såker på att få ordentligt säkerhetsavstånd mellan kaminen och ens övriga utrustning. Så det kan vara värt att kika på baronens erbjudande.
 
Men hallå, det är ju inget tält - det är ju ett vardagsrum i din ryggsäck! Så var deras tidigare slogan =)

Nog kan du elda med kamin i en syntetkåta. Se till att ha en bra genomföring för rökröret bara.

Jag har en Helsport varanger 8-10 med golv till salu om det är utav intresse.
Har en likadan, bara använt vår och höst, men funkar hur bra som helst med kamin, kanongött med värma när man kryper ner i sovsäcken
 
Fullständigt rubbade priser!!...vilken vanlig människa har råd att lägga över 30 000kr på ett tält och kamin?
Dom kommer ju att driva sig själva till konkurs...

Överväger ett Helsport Nordmarka 6 själv, litar inte på kvaliteten alls med tanke på att duken är av syntet men jag har inte råd med annat.
Någon som har erfarenhet av det på vintern med kamin?


Ptja, huruvida det är dyrt eller inte beror väl lite på. Personligen hade jag köpt annat än Tentipi om jag skulle köpa en ny syntetkåta. Eventuellt Nortent eller en Helsport Finnmark. Har själv en Tentipi Zirkon 7 BP som jag köpte "begagnad" (använd 2 gånger) till ett mycket bra pris. Skulle aldrig dyrbetala för en ny då det kommer ut begade på blocket lite nu och då.

Med det sagt så finns det ju "vanligt folk" som lägger mer pengar än så på en utlandssemester som räcker två veckor. En tältkåta kan man ha i årtionden om man tar hand om den.

Jag var på en tur i våras och tältade, då var det ett gäng på samma sjö som hade just en Helsport Finnmark med en dieselkamin som dom var jättenöjda med.
 
Fullständigt rubbade priser!!...vilken vanlig människa har råd att lägga över 30 000kr på ett tält och kamin?
Dom kommer ju att driva sig själva till konkurs...

Överväger ett Helsport Nordmarka 6 själv, litar inte på kvaliteten alls med tanke på att duken är av syntet men jag har inte råd med annat.
Någon som har erfarenhet av det på vintern med kamin?
Jag eldar i mitt Varanger på vintern. Som sagts innan så är det viktigt att rörgenomföringen blir bra. Minsta lilla som skorstensröret snuddar tyget eller remmarna så smälter det och det blir smält plast på rördelarna. (Testat the hard way). Det lilla plåtrör som medföljde Helsports kamin, tyckte jag var i sämsta laget.
Jag förbättrade min genomföring med ett spirorör och lite pill för att slippa oroa mig om något snuddar vid.
 
Senast ändrad:
Jag eldar i mitt Varanger på vintern. Som sagts innan så är det viktigt att rörgenomföringen blir bra. Minsta lilla som skorstensröret snuddar tyget eller remmarna så smälter det och det blir smält plast på rördelarna. (Testat the hard way). Det lilla plåtrör som medföljde Helsports kamin, tyckte jag var i sämsta laget.
Jag förbättrade min genomföring med ett spirorör och lite pill för att slippa oroa mig om något snuddar vid.

Ja, någon slags lösning för genomföringen behövs! Den som råkar smälta topphatten kan dock trösta sig med att den är helt avtagbar från tältet och jag förutsätter att man kan lösa en ny från helsport om man råkar smälta sönder den man har. Min är tejpad.
Själva tältduken är svårare att smälta med skorstenen utan är mest utsatt för eventuellt glödsprätt.
 
Ja, någon slags lösning för genomföringen behövs! Den som råkar smälta topphatten kan dock trösta sig med att den är helt avtagbar från tältet och jag förutsätter att man kan lösa en ny från helsport om man råkar smälta sönder den man har. Min är tejpad.
Själva tältduken är svårare att smälta med skorstenen utan är mest utsatt för eventuellt glödsprätt.
Jag råkade dessvärre smälta topphatten och två toppremmar. Gick dock att tråckla ihop.
Så här löste jag genomföringen därefter.
IMG_9993.jpeg
 
Hej alla!

Jag är precis nybliven med Kåta, väldigt taggad, jag har köpt en Nordmarka 6 hos XXL, vilket kan vara en bra instegsmodell nu när jag precis ska testa och inte vill investera för mycket redan nu. Jag ber om ursäkt redan nu om jag har dumma frågor men tänkte jag skulle fråga er som har lång erfarenhet. Jag har tidigare bara bott i vanligt tält så det blir nytt för mig att bo på detta sätt, jag fiskar i huvudsak, vilket är skälet. Jag har läst en del i forumet men har några frågor:

1. Är det någon som har erfarenhet av just Normarka 6 från XXL? Det är ju en billigare variant som jag förstår det.

2. Jag har även tänkt att köpa till en tältkamin och har tittat lite på denna modell som heter ”Skrymer” hos röda stjärnan, den verkar prisvärd (2000 kr) och det mesta ingår som jag förstår det. Är det någon som har testat denna modell och vad tror ni om den i en Nordmarka 6? https://rodastjarnan.com/talt-och-mat/skrymer-taltkamin-44881

3. Nordmarka 6, verkar inte ha ett dedikerat ”hål” för kaminröret, t.ex. i sidan av tältduken på Kåtan, istället verkar det som man tar ut röret i toppen av kåtan, hur har ni löst detta så att det blir bra både för värmen från röret men även skydd för regn osv?

4. Materialet på tältet är ”Flamskyddsbehandlat yttermaterial”, detta antar jag innebär visst skydd för gnistor osv från kaminen?

5. Vad ställer ni tältkaminen på för underlag? Jag har köpt till tältduken till Nordmarka 6 så jag antar att jag behöver något skydd under.


Andra tips? Eller varningar?

Tack för svar! Ser fram emot 2022! 😊

Mvh Anders
 
Hej alla!

[...]
1. Är det någon som har erfarenhet av just Normarka 6 från XXL? Det är ju en billigare variant som jag förstår det.

2. Jag har även tänkt att köpa till en tältkamin och har tittat lite på denna modell som heter ”Skrymer” hos röda stjärnan, den verkar prisvärd (2000 kr) och det mesta ingår som jag förstår det. Är det någon som har testat denna modell och vad tror ni om den i en Nordmarka 6? https://rodastjarnan.com/talt-och-mat/skrymer-taltkamin-44881

3. Nordmarka 6, verkar inte ha ett dedikerat ”hål” för kaminröret, t.ex. i sidan av tältduken på Kåtan, istället verkar det som man tar ut röret i toppen av kåtan, hur har ni löst detta så att det blir bra både för värmen från röret men även skydd för regn osv?

4. Materialet på tältet är ”Flamskyddsbehandlat yttermaterial”, detta antar jag innebär visst skydd för gnistor osv från kaminen?

5. Vad ställer ni tältkaminen på för underlag? Jag har köpt till tältduken till Nordmarka 6 så jag antar att jag behöver något skydd under.


Andra tips? Eller varningar?

Tack för svar! Ser fram emot 2022! 😊

Mvh Anders

Jag har en Nordmarka 6 innan jag köpte ett canvas-tentipi. Jag tyckte det helt klart prisvärt och det fick mig att bli såld på tipi och att tälta med kamin. Man tar ut skorstenen genom topphatten, men du behöver ett isoleringsrör till kaminen så det blir en luftspalt mellan skorstenen och tältduken annars smälter du väven. (Det finns även så kallade "stove jacks" i värmetåligt material att köpa separat och sy dit om du är händig och vill ha ett separat skorstenshål).
Jag har inte upplevt problem med att ha skorstenen genom topphatten men jag har i och för sig inte använt den med kamin i skyfall.
Jag använder inget underlag, varken till Nordmarka eller Tentipit. Båda har öppningsbart golv, så jag öppnar bara upp en ruta till kaminen. Annars så tror går det nog att klippa till en bit glasfiberväv eller brandfilt, men jag har ingen egen erfarenhet av det. Jag skulle nog inte våga ha golv direkt under kaminen oavsett.
 
Observera att brandfiltar oftast bara är en tjock glasfiberväv.
Tål hög värme men isolerar inte så mycket alls, och kommer bli så varm att den ändå kan skada underlaget.
 
Hej alla!

Jag är precis nybliven med Kåta, väldigt taggad, jag har köpt en Nordmarka 6 hos XXL, vilket kan vara en bra instegsmodell nu när jag precis ska testa och inte vill investera för mycket redan nu. Jag ber om ursäkt redan nu om jag har dumma frågor men tänkte jag skulle fråga er som har lång erfarenhet. Jag har tidigare bara bott i vanligt tält så det blir nytt för mig att bo på detta sätt, jag fiskar i huvudsak, vilket är skälet. Jag har läst en del i forumet men har några frågor:

1. Är det någon som har erfarenhet av just Normarka 6 från XXL? Det är ju en billigare variant som jag förstår det.

2. Jag har även tänkt att köpa till en tältkamin och har tittat lite på denna modell som heter ”Skrymer” hos röda stjärnan, den verkar prisvärd (2000 kr) och det mesta ingår som jag förstår det. Är det någon som har testat denna modell och vad tror ni om den i en Nordmarka 6? https://rodastjarnan.com/talt-och-mat/skrymer-taltkamin-44881

3. Nordmarka 6, verkar inte ha ett dedikerat ”hål” för kaminröret, t.ex. i sidan av tältduken på Kåtan, istället verkar det som man tar ut röret i toppen av kåtan, hur har ni löst detta så att det blir bra både för värmen från röret men även skydd för regn osv?

4. Materialet på tältet är ”Flamskyddsbehandlat yttermaterial”, detta antar jag innebär visst skydd för gnistor osv från kaminen?

5. Vad ställer ni tältkaminen på för underlag? Jag har köpt till tältduken till Nordmarka 6 så jag antar att jag behöver något skydd under.


Andra tips? Eller varningar?

Tack för svar! Ser fram emot 2022! 😊

Mvh Anders

Det bästa för att få ut skorstenen genom topphatten är att ha en dubbelväggig skorstenssektion där. Det verkar inte ingå i kaminen du länkat till och om det inte finns som tillbehör får du tillverka en själv. Förslagsvis av en skorstenssektion från kaminen och nät eller spirorör. Finns många exempel här i tråden så sök och scrolla lite så får du inspiration.

Jag tror inte att skorstensdelarna till kaminen du länkade till blir tillräckligt högt för din kåta utan du måste köpa till flera sektioner på något sätt. Ha heller ngt för hög skorsten än ngt för låg, markförhållandena skiftar så ibland behövs lite extra höjd på skorstenen har jag märkt.

Gnistskydd tycks ingå, och gnistskyddet har även tak för skorstenen. Använd gnistskydd för att minska risken för hål i kåtan.

Flamskyddsbehandlingen gör att tältduken inte flammar upp men skyddar inte mot gnist-hål (vad jag märkt..). En risk är t.ex. om man torkar småved ovanpå kaminen, det kan bli en del gnistor i luften ifall det fattar eld och man släcker lite vårdslöst.. (har jag märkt..)

Angående underlag så funkar marken fint. Man får lägga sten eller pinnar under benen på kaminen ifall marken är mjuk, så den inte sjunker ner. Ugnsplåt eller folieinklädd plywood kan vara bra underlag till kaminen annars. Oavsett så tycker jag inte att du ska ha golv under kaminen.

Ifall du har ett golv som inte har hål för kaminen kan du klippa upp golvet. Sy eller limma fast kardborre så att du kan stänga öppningen när du vill. Men det är ändå bra att inte ha golv precis i mitten av kåtan för det regnar in genom topphatten och då är det skönt om dropparna hamnar på marken istället för på golvet.
Hålet ska gärna gå som en tårtbit hela vägen till dörren så får du en yta att ha ved, hantera kniven, gå in med skor m.m. Dessutom regnar det lätt in genom den stora dörröppningen så det är skönt att inte ha golv precis innanför dörren.

Jag har ofta dörren och topphatten öppen i regnväder, finns ju gott om torr plats i kåtan ändå.

Själv föredrar jag att använda breda, tunna evazote cellplastunderlag som golv istället för presenning, enklare att bara lägga ut dem och jag uppskattar att ha lite mark som kan bli blöt/smutsig och bara ha en mindre ren yta för mina sovgrejer.

Lycka till
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.