Tältkåta

Tror du att det beror på att ventilationen är sämre? Eller kan det vara så att väven på Safir b/p suger upp mer av kondensen så att den inte syns?

Har varit nyfiken på Nortent länge. Så om du skulle skriva lite mer detaljer om hur du upplever din kåta skulle det vara uppskattat, iaf av mig :)

Nr 1 är säkert att CP duken andas. Sen har ju Safir makalöst bra och rejäla ventilationslösningar också.
Nortent lavvon är riktigt välgjord och andas kvalitet. Materialen är lätta utan att kännas klena. Gott om förstärkningar på rätt ställen. Det delvis täckande golvet är betydligt tunnare än mitt Pro golv till Safir, men det stämmer med lättviktskonceptet.
Rökrörsgenomföringen (av glasfiberväv) är bättre på Nortent, rökröret kan föras genom utan extra brännskydd runt sig. Stort plus där.
Mittstången på Nortent är mycket välgjord med bra ändskydd mot mark och tälttopp, bättre än Tentipis. Stången låses ihop från lösa sektioner, inget invändigt gummiband som på Tentipi. Plus där med.

Sen har vi vikten. Safir 7 cp med pro golv: 14 kg. Nortent lavvo 6 med (ej heltäckande) golv: 4.85 kg.
Sen är inte den jämförelsen helt rättvis. Lavoo6 ligger lite mellan safir 5 och 7 i storlek, närmre 7:an. Men man kan vara fem i safir 7 med kamin. I lavvo-6 är 4 typ max. Detta sista får mig att fundera lite på att eventuellt byta lavvo-6 mot något lite större lättviktsalternativ iom vi är fem i familjen
 
Nr 1 är säkert att CP duken andas. Sen har ju Safir makalöst bra och rejäla ventilationslösningar också.
Nortent lavvon är riktigt välgjord och andas kvalitet. Materialen är lätta utan att kännas klena. Gott om förstärkningar på rätt ställen. Det delvis täckande golvet är betydligt tunnare än mitt Pro golv till Safir, men det stämmer med lättviktskonceptet.
Rökrörsgenomföringen (av glasfiberväv) är bättre på Nortent, rökröret kan föras genom utan extra brännskydd runt sig. Stort plus där.
Mittstången på Nortent är mycket välgjord med bra ändskydd mot mark och tälttopp, bättre än Tentipis. Stången låses ihop från lösa sektioner, inget invändigt gummiband som på Tentipi. Plus där med.

Sen har vi vikten. Safir 7 cp med pro golv: 14 kg. Nortent lavvo 6 med (ej heltäckande) golv: 4.85 kg.
Sen är inte den jämförelsen helt rättvis. Lavoo6 ligger lite mellan safir 5 och 7 i storlek, närmre 7:an. Men man kan vara fem i safir 7 med kamin. I lavvo-6 är 4 typ max. Detta sista får mig att fundera lite på att eventuellt byta lavvo-6 mot något lite större lättviktsalternativ iom vi är fem i familjen

Kul med mer detaljer om Nortent!

Inget myggnät i dörren va? Står inget om det på hemsidan.

Vågar du ha sten på stormmattorna i det materialet?

Kul också att de kör på skorstensgenomföring av glasfiberväv. När jag har kollat runt så har jag sett många exempel från USA men inga Nordiska tillverkare verkar köra på det spåret utan här är det dubbla rör som gäller. Har undrat lite om det beror på att vi är försiktigare här eller om det har med förhållanden att göra. Ändå kul att höra att Nortent kör på den enkla metoden, speciellt eftersom jag precis sytt fast en sådan genomföring på min senaste kåta :) Hoppas kunna testa det ordentligt snart.
 
  • Gilla
Reactions: MAW
Kul med mer detaljer om Nortent!

Inget myggnät i dörren va? Står inget om det på hemsidan.

Vågar du ha sten på stormmattorna i det materialet?

Kul också att de kör på skorstensgenomföring av glasfiberväv. När jag har kollat runt så har jag sett många exempel från USA men inga Nordiska tillverkare verkar köra på det spåret utan här är det dubbla rör som gäller. Har undrat lite om det beror på att vi är försiktigare här eller om det har med förhållanden att göra. Ändå kul att höra att Nortent kör på den enkla metoden, speciellt eftersom jag precis sytt fast en sådan genomföring på min senaste kåta :) Hoppas kunna testa det ordentligt snart.

Myggnätsdörrar innanför bägge ingångarna ordinarie/heltäckande dörrar. Samt myggnät i alla ventiler. Ja jo hade väl funkat med lite sten där, det är vad det är
 
Jag har en Tentipi Zirkon 7 BP. Använder idag Tentipis vedkamin, men har länge varit sugen på att prova dieselkamin. Har nu på väg en Glembring 2-12 kW som jag köpte begad.

Har kollat i Glembrings manual och den säger rökrörsdiameter 125 eller 150 mm. Är det någon som har tips på vettiga grejer för denna kamin? Har kontaktat en lokal ÅF av Glembring men vi pratar över 7 000 kr för rökrör och värmesköld osv, kändes ruskigt dyrt.

Kan man klarar sig med lägre diameter?
En grej jag även funderar på är om det går att modifiera så att jag kan använda rökröret och värmeskölden från vedkaminen, behöver "bara" fixa någon rörböj för att koppla på befintlig rökrör så att säga.

Tips och tankar mottages gärna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.