Tältkåta

Moskoselkåtan har ett snöre med avståndet markerat. Snöret har en ögla som jag sätter i en tältpinne som jag placerat där jag avser att placera mittstolpen.

Jag sätter därefter ut de 8 tältpinnarna med 90 graders mellanrum på de första 4 och därefter resterande 4 mittemellan respektive två av de första. Fäster hörnbanden i pinnarna och reser mittstången. Justerar och spänner upp. Därefter monterar jag tältbotten.

Thure
 
Bättre att fortsätta på denna intressanta tråd.

Är sugen på en Lavvu/tipi med tillhörande kamin. Tentipi är lite för dyr och kollat runt lite.

Funderar på Helsport Pasvik 6-8 som kostar 3357kr på rean nu och använda en Winnerwell Woodlander Double View M.

Vi är två vuxna och ett mindre barn i familjen som ska få plats och ha det mysigt utan att få det för trångt.

Vad säger ni som sitter inne med den praktiska kunskapen inom detta område?
 
Jag har Woodlander Double View och är mkt nöjd! Inget du kånkar långa sträckor dock.
Jag har en Safir 7. Två vuxna och tre barn utan problem, inkl kamin.

Kolla även in Onetigris och Pomoly, mer plånboksvänliga
 
Hej alla kåtafantaster!

Jag vill köpa en kolmonoxid-varnare. Är endast till för att varna för just kolmonoxid i kåtan när jag eldar. Helst ska den inte tjuta pga vanlig rök för det blir ju rökigt ibland men det märker jag ju själv.

Så lätt som möjligt! Och liten. Och helst även enkel. Och billig. Och givetvis ska kvaliteten vara tillräcklig för att jag ska kunna lita på den.


Vad använder ni?
 
Jag har en tentipi/moskosel som hängt med länge nu. Modellen har inte myggnät vid dörren. Är det någon som lyckats få till en egen lösning?
Bild från gårdagen
 

Bilagor

  • 20230917_214846.jpg
    20230917_214846.jpg
    779 KB · Visningar: 54
  • 20230917_081953.jpg
    20230917_081953.jpg
    1.8 MB · Visningar: 49
En lösning är att limma fast kardborreband på insidan vid dörren i kåtan med rubberfix/liquisole och sedan göra ett myggnät som passar. Jag gjorde så för säkert 10 år sen med vår moskoselkåta som saknade myggnät upp vid topphatten och det håller än.
 
Bra kvalite. Men visst blev det kondens jämfört med Safir CP. Visa bilaga 42450
Tror du att det beror på att ventilationen är sämre? Eller kan det vara så att väven på Safir b/p suger upp mer av kondensen så att den inte syns?

Har varit nyfiken på Nortent länge. Så om du skulle skriva lite mer detaljer om hur du upplever din kåta skulle det vara uppskattat, iaf av mig :)

Jag har en tentipi/moskosel som hängt med länge nu. Modellen har inte myggnät vid dörren. Är det någon som lyckats få till en egen lösning?
Bild från gårdagen


Jag håller med @Kvarnträsk om att den bästa lösningen nog är att limma fast loop-sidan av kardborre på tältet så att du kan ta bort myggdörren om du använder kåtan utanför myggsäsongen.
Kardborre finns i olika tjocklek. I detta fall tror jag att det skulle funka fint med ganska tunt kardborrband. Tar man "normaltjock" så tillför det nog onödigt mycket vikt och volym. Det behöver ju inte hålla för någon direkt påfrestning.

Det finns självhäftande kardborrband. Gäller det myggdörr så hade jag nog chansat på att det skulle sitta bra nog. Skulle varit lite uppmärksam på hur det fungerade första året så det inte hinner glida iväg för långt ifall det skulle sitta dåligt.

När jag fixade stovejack till min kåta så köpte jag självhäftande kardborrband, men jag fegade ur. Det är ändå en kritisk detalj, som kommer utsättas för en del påfrestningar. Så jag ville sy fast den. För jobbigt att sy med min maskin och är osäker på hur jag rengör den efteråt från ev limrester och sånt. Så jag lämnade in till en skräddare. Jag hade alltså limmat fast den självhäftande kardborren precis där jag ville ha den och han sydde bara en söm längst var kant av kardborren. 200kr kostade det.

En annan lösning är ju MrMosquito. Funkar skitbra! Jag är personligen lite tveksamt inställd då det troligtvis inte är så bra för naturen men använder det kanske 3 kvällar per år och då inte långt upp på fjället eller i andra uppenbart känsliga områden. Mest campar jag ju i närheten av en av våra största städer och massor av industrier så känns inte som om det är en jättegrej att ha ett värmeljus under en MrMosquito-pad en kväll då och då.

(Vanligvis är dock min lösning keps+myggnät över huvudet, samt heltäckande kläder som jag ändå alltid har).
 
Sy fast kardborreband är mkt mer hållbart än självklistrade varianter. Liquisole eller gorillaklister är starkt och funkar nog också. Litet frågetecken för om impregneringen av bp-tältduk minskar klistrets vidhäftning?

Thure
 
...Litet frågetecken för om impregneringen av bp-tältduk minskar klistrets vidhäftning?
Inte vad jag märkt. Jag har tilläggsimpregnerat vår kåta ordentligt så den känns fet på utsidan men det påverkade inte fastlimningen av kardborrebanden på insidan.

Jag skulle inte lita på självhäftande kardborreband dock, med tanke på att kåtan rullas och skynklas ihop mellan varven.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.