Tältkåta

Tack så mycket för alla givande svar! :) Mycket bra info! Jag ska maila röda stjärnan och fråga om rörlängden och förlängning, kanske funkar det med något de har. Tänker också att det rimliga är att försöka bygga en lösning som funkar genom topphatten så inte röret ligger dikt av mot duken, ska titta lite i forumet.

Jag tror att den innergolvet kan öppnas upp vid entren så tänker att det säkert funkar då att ha öppet mot marken under, smart!

Tack så mycket !!
Mvh Anders
 
Hej alla!

Jag är precis nybliven med Kåta, väldigt taggad, jag har köpt en Nordmarka 6 hos XXL, vilket kan vara en bra instegsmodell nu när jag precis ska testa och inte vill investera för mycket redan nu. Jag ber om ursäkt redan nu om jag har dumma frågor men tänkte jag skulle fråga er som har lång erfarenhet. Jag har tidigare bara bott i vanligt tält så det blir nytt för mig att bo på detta sätt, jag fiskar i huvudsak, vilket är skälet. Jag har läst en del i forumet men har några frågor:

1. Är det någon som har erfarenhet av just Normarka 6 från XXL? Det är ju en billigare variant som jag förstår det.

2. Jag har även tänkt att köpa till en tältkamin och har tittat lite på denna modell som heter ”Skrymer” hos röda stjärnan, den verkar prisvärd (2000 kr) och det mesta ingår som jag förstår det. Är det någon som har testat denna modell och vad tror ni om den i en Nordmarka 6? https://rodastjarnan.com/talt-och-mat/skrymer-taltkamin-44881

3. Nordmarka 6, verkar inte ha ett dedikerat ”hål” för kaminröret, t.ex. i sidan av tältduken på Kåtan, istället verkar det som man tar ut röret i toppen av kåtan, hur har ni löst detta så att det blir bra både för värmen från röret men även skydd för regn osv?

4. Materialet på tältet är ”Flamskyddsbehandlat yttermaterial”, detta antar jag innebär visst skydd för gnistor osv från kaminen?

5. Vad ställer ni tältkaminen på för underlag? Jag har köpt till tältduken till Nordmarka 6 så jag antar att jag behöver något skydd under.


Andra tips? Eller varningar?

Tack för svar! Ser fram emot 2022! 😊

Mvh Anders

Hej!
XXL har rea på Nordmarka nu, nedsatt ca 500 kr. Du kan säkert få tillbaka mellanskillnaden 🙂
 
Hej!
XXL har rea på Nordmarka nu, nedsatt ca 500 kr. Du kan säkert få tillbaka mellanskillnaden 🙂
Tack! Jag köpte dock mitt redan för 6 månader sedan, och då gav jag bara 1 499 kr, det var nedsatt av XXL då också, så om ni är intresserade så kommer det säkert komma ut billigare framöver också.... Lite underligt att de säljer det så mycket dyrare nu dock under mellanrean...
 

Bilagor

  • Nordmarka.jpg
    Nordmarka.jpg
    17 KB · Visningar: 97
Tack! Jag köpte dock mitt redan för 6 månader sedan, och då gav jag bara 1 499 kr, det var nedsatt av XXL då också, så om ni är intresserade så kommer det säkert komma ut billigare framöver också.... Lite underligt att de säljer det så mycket dyrare nu dock under mellanrean...

Ah okej, jag trodde du köpt den nyligt då du skrev "precis nybliven med kåta" ;)
 
Letar efter en väldigt basic bomulls/canvas kåta för 4-6 personer, sök tips motages..
Jag vet inte riktigt om det räknas som basic, men Robens har ju flera canvastält som är billigare än Tentipi (priserna verkar dock ha gått upp en del sedan jag kollade för några år sedan när jag skulle köpa mitt). Savotta har sin Hawu 4 & 8 (inte riktigt tipi men lite åt det hållet). Polsk lavvu är ju en klassiker som dock inte är så billig längre, men klarar ju max 2 personer. Röda stjärnan har den här, men den kostar ju bara 1000kr mindre än Savotta Hawu 4, som är känt märke och har ett modulärt tält som kan göras större, så det är ju oklart om Röda stjärnan tältet är ett bättre köp i jämförelse.
 
Hej igen alla, dags för mig att testa tält och kåta inom några veckor för årets första fiskedagar, det svåra har varit att hitta en bra och ok instegsmodell för tältkamin, jag har sett att 3F UL säljer denna variant, är det någon som har testat den?
https://www.e-ville.com/sv/3046679-taltkamin/52250-3f-ul-ultralatt-hopfallbar-taltkamin.html

Jag antar att det är bra att köpa en gas-detektor att ha med sig i tältet och tipin. Jag har denna modell av tipi, min tanke är att låta röret gå ut i toppen men bygga till ett lager rör så det inte ligger emot tältduken. (just denna kamin erbjuder 3 m rökrör, vilket måste passa bra då tältet är 2,55 m högt.) https://www.xxl.se/filespin/ad46ab2...19?resize=1400,1400&quality=95&bgcolor=efefef

Någon som annars bor i Örebro-trakten som vill sälja en tältkamin?

Tack för svar :)

Mvh Anders
 
En recension om kaminen

Köp en kolmonoxid mätare! Du ska aldrig sova i ett tält utan en sån om du tänker elda innan du somnar. Finns billiga portabla. Vi har alltid med oss en när vi tar med kaminen

Mina 50cent är köp en som du slipper montera ihop kaminen från lösa delar. Precis som han säger i slutet av youtube filmen. Dom slår sig, det gör alla lättviktskaminer. Men en ex en vikbar kamin får du ändå alltid ihop tack vare att allt sitter ihop från början.
 
Påpekandet om att köpa en hopfällbar kamin i stället för en som skruvas ihop kan jag understryka. En kolmonoxidmätare är givetvis bra men risken för kolmonoxid om du har en kamin med skorsten är mycket låg (så länge du inte stänger utloppet till kaminröret). Eldar du däremot med ditt gaskök för att erhålla värme så har ju kolmonoxiden inget naturligt utlopp så då är det ytterst befogat med en mätare.
 
Jag försöker göra en mall för att enkelt kunna måtta ut tältpinnarna till min Helsport Varanger Camp 4-6. Antingen gör jag en sån mjuk mall med vinklar som tentipi skickar med eller ett snöre med öglor i båda ändarna och en markering efter 190cm.

varanger-camp-matt-ol.png


Någon som vet ifall Varanger Camp och Varanger har samma mått förutom att camp har en vestibul påsydd? Det ser ut som det när jag jämför men Helsport har märkt ut måtten på olika sätt på tälten. Bifogar bilder på måtten från Helsports webbsida.

Någon som gjort liknande för Camp 4-6? Vilka mått är det som gäller? Eller någon som gör på smartare sätt?

varanger-4-6-camp.jpg

Varanger Camp 4-6

varanger-4-6.jpg

Varanger 4-6

OBS! kan mycket väl räknat fel på allt här så ta det för vad det är :)
 
Du kan inte bara använda mittstången som måttstock? Utgå från första tältpinnen, mäta till "mitten" av tältet, markera på mittstången hur långt avstånd du har. Lägg över den på motsatt sida, dvs tvärsöver från första tältpinnen. Då har du nr två där. Nr tre och 4 bör ligga på 90 grader från nr två eller ett. Sen reser du tältet och fyller på med resterande tältpinnar.
Vi gör så med våran kåta, men den är av ett annat märke. Rimligtvis borde det funka lika bra på er kåta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.