Tältkåta

Hemkommen efter en övernattningstur med dottern. Första gången jag provade packramen för att bära. Jag är van vid lättviktsprylar vid vandring, så jag skulle väl inte vilja gå några långturer med detta lasset. Men för kortare vandringar ut till en fin plats är det nog helt ok. Vi tog med Heat Pal också då det skulle vara overkill med kaminen så här tidigt på hösten.

20210902_091809.JPG
20210901_192516.JPG
20210901_201056.JPG
20210902_111850.JPG
 
Hemkommen efter en övernattningstur med dottern. Första gången jag provade packramen för att bära. Jag är van vid lättviktsprylar vid vandring, så jag skulle väl inte vilja gå några långturer med detta lasset. Men för kortare vandringar ut till en fin plats är det nog helt ok. Vi tog med Heat Pal också då det skulle vara overkill med kaminen så här tidigt på hösten.

Visa bilaga 37094Visa bilaga 37095Visa bilaga 37096Visa bilaga 37097

Heat Pal finns inte att köpa längre va?

Härliga bilder.
 
Heat Pal finns inte att köpa längre va?

Härliga bilder.

Nä, så jag slängde upp på köp/sälj här och på Facebook och fick tag på en för en 1000-lapp. Helt klart värt det enligt mej. Jag ska prova den när det blir vinter för att se hur mkt den klarar. Med kaminen så sitter man och svettas i t-shirt inne i tältet även om det är isande snöstorm utanför.
 
Nä, så jag slängde upp på köp/sälj här och på Facebook och fick tag på en för en 1000-lapp. Helt klart värt det enligt mej. Jag ska prova den när det blir vinter för att se hur mkt den klarar. Med kaminen så sitter man och svettas i t-shirt inne i tältet även om det är isande snöstorm utanför.

Undrar varför den försvann från marknaden...
 
Härliga bilder! Och skönt att se att du skaffat ny kåta, blev nästan rädd att du redan tröttnat när jag såg att du la upp din present på prylmarknaden:D

Ja alltså, nu sitter jag här med två tältkåtor..

Efter att ha använt min Nibba 5 några gånger så insåg jag att den inte var helt optimal för mig, främst på grund av höjden. Jag kan inte stå upprätt utan att vika undan myggnätet i toppen, och det är ju lite av charmen med en kåta, att kunna stå i den. Så därför påbörjade jag en spaning efter en strl 7, och då dök det upp en här på prylmarknaden, från 2020 och använd 5 gånger typ.

Sen är det lite halvjobbigt att sälja Nibban, dels pga att jag fick den av flera vänner som gått ihop och köpt den (begagnat givetvis), men även för att den är mycket lättare än dagens "lätta" kåtor från Tentipi. Om jag tar dom lättare tältpinnarna som följde med till BP-kåtan (som är till för stormlinorna) så kan jag komma ner till ungefär 6,0 kg komplett med innertält. En Zirkon 5 lätt med innertält idag väger ungefär 7,2 kg (enligt Tentipi, har ej vägt någon).

Efter att ha suttit och funderat lite så har jag ändå kommit fram till att det rimligaste är att sälja Nibban och köpa ett tunneltält på typ 3.5-4 kg.

Funderar även att på sikt skaffa ett halvt innertält till 7an att ha sommartid när det är insekter. Jag tror det skulle vara trevligt att kunna dela upp kåtan i en "groventre" och ett "sovrum".
 
Ny prislista från Tentipi 2022.
Safir går upp ca 10 % i pris, Zirkon och Onyx ca 8 %. Safir 7 Eco kostar 2 100 mer än en Safir 7 BP.

Tur att jag fick tag i en begad nästan oanvänd Zirkon 7 BP :LOL:

1637738746427.png
 
Ny prislista från Tentipi 2022.
Safir går upp ca 10 % i pris, Zirkon och Onyx ca 8 %. Safir 7 Eco kostar 2 100 mer än en Safir 7 BP.

Tur att jag fick tag i en begad nästan oanvänd Zirkon 7 BP :LOL:

Visa bilaga 37689
Fullständigt rubbade priser!!...vilken vanlig människa har råd att lägga över 30 000kr på ett tält och kamin?
Dom kommer ju att driva sig själva till konkurs...

Överväger ett Helsport Nordmarka 6 själv, litar inte på kvaliteten alls med tanke på att duken är av syntet men jag har inte råd med annat.
Någon som har erfarenhet av det på vintern med kamin?
 
Men hallå, det är ju inget tält - det är ju ett vardagsrum i din ryggsäck! Så var deras tidigare slogan =)

Nog kan du elda med kamin i en syntetkåta. Se till att ha en bra genomföring för rökröret bara.

Jag har en Helsport varanger 8-10 med golv till salu om det är utav intresse.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.