Tältkåta

Tack för ditt svar!

efter att ha pratat med en säljare bestämde jag mig för att köra med mesh-skyddet istället.Säljaren menade på att Medium-rören är så pass smala att det ger mycket luftspalt mellan nätet och skorstenen.

insåg dock nu när jag ”bränner in” kaminen att jag måste ha fler sektioner! Hur långt över varangerns höjd vill man nå med skorstenen?

Edit: skrev fel
 
Köpt mig ett varanger camp 8-10. Är ute efter en kamin till tältet. Har utsidan några rekommendationer? Kikade lite på den här. https://backpackinglight.se/varumarken/winnerwell/winnerwell-nomad-1g-s-sized-cook-camping-stove. Är skorstenen på den för kort för min varanger?

Jag tror small-storlek blir för smått till en kåta i den storleken.. Jag beställde precis en Winnerwell Woodlander Double View till min Tentipi Safir 7, i storlek medium. Och det gissar jag är lite kompromiss mellan vikt och effekt för det tältet.

PS. Nomad view är sjysst, med sidoglas.
 
Till min Safir 7 sticker Tentipis Eldfell upp 55 cm ovanför spetsen/toppen på tältet enligt Tentipiskundtjänst. Som ett möjligt riktmärke till när du köper extra rökrörsdelar.
Jag köpte ca 1 meter extra skorsten till min Woodlander som är 240 cm. Safir 7 är 270 cm hög.
 
Jag tror small-storlek blir för smått till en kåta i den storleken.. Jag beställde precis en Winnerwell Woodlander Double View till min Tentipi Safir 7, i storlek medium. Och det gissar jag är lite kompromiss mellan vikt och effekt för det tältet.

PS. Nomad view är sjysst, med sidoglas.
Kom Fram till att skorstenen är på tok för kort.
 
Provkört i helgen. Fruktansvärt nöjd får jag säga. Glassidorna gav stor mysfaktor och kaminen känns riktigt gedigen rakt igenom.
20210828_162013.jpg
20210828_182157.jpg
20210828_201226.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.