tält Trysil på xxl?

Har funderat på detta med tält jätte länge, läst halva utsidan och en hel massa andra sidor.
Jag är helt novis men ska göra en liten tur på bergslagsleden, hade först tänkt kungsleden men pga sjukdom får jag inse mina fysiska begränsningar och hålla mig längre ned och närmare "civilisationen". Därför har också mina tält tankar ändrats lite. Vi (jag och en jätte hund) ska vara ute ca en vecka.
Idag sprang jag på ett tält på xxl för 1000:- där man faktiskt satte upp yttertältet först, vilket är något jag letat efter.
Kan det vara vettigt att köpa ett så billigt tält för att prova med, se vad man vill ha och behöver för bättre tält längre fram? Eller kommer det blåsa sönder, läcka som ett såll och både hunden och jag stryka med på kuppen första natten? :p
Är det någon som har det här tältet eller sett det uppe?
 
Är det 2-pers varianten du har tittat på? Tror du kommer uppleva det som för litet eftersom du har stor hund. Utan att själv ha hund skulle jag nog gissa att ett tält med större absid är att föredra (för man vill väl inte ha en blöt hund inne i tältet eller?).

Tältet som sådant bör i övrigt vara fullt dugligt till ditt tänkta användningsområde. Pratar vi sommarvandring i skogsmiljö vågar jag påstå att det värsta som kan hända med ett dåligt tält är att det regnar in och att man blir blöt. På bergslagsleden är det dessutom aldrig långt till civilisationen så ett oväder blir bara tråkigt, inte farligt. Tänk även på att det finns vindskydd med ganska täta avstånd så det kan också vara en variant vissa nätter.
 
Bergans Trysil är ett tält specialtillverkat för XXL. Enligt samtal med Bergans i grund samma som vanliga Bergans Compact, dvs samma mått som Compact tälten och PU-belagd yttertältsväv. Skillnaden är i huvudsak färgen, Trysil är blått medans vanliga Bergans Compact är grönt.
OBS! Förväxla inte Bergans Compact med Compact light, då det senare är ett mer påkostat tält med silikoniserad yttertältsväv och större mått trots lägre vikt.

Om det är Trysil 3 som du tittar på så är det ett rymligt 2 personers tält med extra stor absid, så för en person och stor hund finns det gott om plats. Kan dock vara lite tungt med 3,5kg för ensamvandraren, men jag kan inte avgöra hur mycket plats hnden behöver.
Är det Trysil 2 så saknar det extra absid och du måste ha hunden i sovtältet, vidare är 90cm i innertakshöjd på högsta punkt lågt och kan vara svårt att sitta upprätt om du är över medellängd. För att kolla måtten på Trysil, studera Bergans Compact:
http://nettbutikk.bergans.no/avdelinger/telt/tunnel-ny/compact
För 1000kr är det helt klart ett vettigt tält som fungerar fint för din tänkta användning med många bra detaljer samt samtidig uppsätttning av inner-och yttertält vilket passar i vårt klimat.
 
Tack för era svar. I min förvirring kollade jag ärligt talat inte om det var 2 eller 3, pinsamt. Får ta en resa till och kolla vad det var för tält egentligen.Tror det var 2...
Hunden hamnar nog inne i tältet oavsett om hon är blöt eller inte, misstänker jag. Kan ju iofs vara bra att ha alternativet om/när jag kommer på att det inte är så jävla hejigt att ha henne inne i tältet.

Surfade runt lite mer nu på fm och hittade fler billiga tält och blev ännu mer förvirrad.. känns som att jag snart köper "vad som helst" och provar, innan jag fått gråa hår.
men större absid och högre takhöjd!
 
Surfade runt lite mer nu på fm och hittade fler billiga tält och blev ännu mer förvirrad.. känns som att jag snart köper "vad som helst" och provar, innan jag fått gråa hår.
men större absid och högre takhöjd!

Finns gott om billiga tält, även skräp och festivaltält. Bergans Compact resp Trysil tillhör inte dessa utan är ett bra och genomtänkt tält, och för 1000kr ett av de bättre tältval du kan göra.;)
 
Jag och min sambo köpte trysil förra året. KÖP DET INTE!
Jättedåligt.... Regnade in som ett såll trots duggregn. Ingen kvalitet alls.
Köp hellre bättre begagnat.
 
Om du bär hunden, så blir den inte våt!
hehe, och där fick jag 65 kilo packning till. Får nog börja leta större ryggsäck

Finns gott om billiga tält, även skräp och festivaltält. Bergans Compact resp Trysil tillhör inte dessa utan är ett bra och genomtänkt tält, och för 1000kr ett av de bättre tältval du kan göra.;)
Se där, sådana svar vill jag ha =D Det lutar nog ändå åt ett sånt. Var in på xxl och tittade idag, igen, och det är för 2. Kanske blir trångt men vad fan, kvadrat har vi ju hemma.

Jag och min sambo köpte trysil förra året. KÖP DET INTE!
Jättedåligt.... Regnade in som ett såll trots duggregn. Ingen kvalitet alls.
Köp hellre bättre begagnat.
Frågar lite som smux, vad sa xxl? ett tält som vanligtvis kostar 2000 bör ju ändå klara lite regn tycker man. Hade ni använt det något innan, hur var det med plats i det? tänker på absiden också.
Ang begagnat tycker jag det varit svårt att hitta något vettigt där också.
 
Bergans Trysil är ett tält specialtillverkat för XXL. Enligt samtal med Bergans i grund samma som vanliga Bergans Compact, dvs samma mått som Compact tälten och PU-belagd yttertältsväv. Skillnaden är i huvudsak färgen, Trysil är blått medans vanliga Bergans Compact är grönt.
.
När jag googlade på Bergans Compact istället för Trysil hittade jag fram till den här sidan: http://fredrik-lena.blogspot.se/2010/03/bergans-kompakt-2.html
Det där tältet ser verkligen jätte trevligt ut tycker jag, känns som att det ska räcka för oss nu.
Får väl gå in en tredje gång på xxl och haffa en försäljare och kolla vad Vp är på det där och vem jag ska hålla personligt ansvarig om mitt tält läcker lika mycket som michaelahogberg´s tält gjorde.
 
Intressant tråd då jag också är ute efter ett vettigt tält för enstaka nätter april - sep och i skapligt väder = inte snö och inte ös regn och inte hård blåst... och inte i fjäll miljö. Jag är lite petig med detta med sitthöjd o jag är över 190... ska mest ha det vid paddling men vill kunna bära det på 1-2 dagars turer... ett två pers tält hade jag tänkt mig fast jag kommer mest vara själv! Önskvärt är ju att priset inte överstiger typ 1500:-. Är trysil ett tält för mig eller nåt annat förslag ?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.