Tält med uppblåsbart golv

Efter en tuff, hård och oskön natt i fjället, låg jag och kompisarna och spånade om det inte fanns tält med uppblåsbara golv.

Tänk vad härligt att ha ett tält med ett uppblåsbart golv (ala Therm-a-rest) och ha hela ytan mjuk och skön. Så pass mycket tyngre än vad ett tält väger idag borde det ju inte bli.

Om det inte redan finns, varför har inte de stora (Hilleberg, Fjällräven osv) redan tänkt på detta?
 
Kul idé! Sånt ska uppmuntras!

Men...
Jag tror att det på alla sätt och vis är enklare (lättare att bära, lättare att packa, lättare att resa, lättare att fylla, lättare att laga, lättare att optimera) om det goa uppblåsbara läggs in separat.

Vikten man skulle spara på att inte ha golvväven (eftersom underlagets botten ju blev golv) skulle man antagligen raskt få tillbaka med ränta på den kvadratmeter yta som man inte sover på men som ändå skulle vara uppblåsbar.
 
Det tror inte jag :)

Med dagens teknologi så hade det inte behövt väga så mycket mer eller ta så mycket mer plats än vad tält + liggunderlag väger/tar plats idag (t.ex. ett full stort golv i ett Nallo 2 GT med NeoAir golv, mmmmm ... ;))

Som sagt, en kul idé i alla fall. Undrar om t.ex. Hilleberg tänker/tänkt i dem banorna.
 
Jag tror att det på alla sätt och vis är enklare (lättare att bära, lättare att packa, lättare att resa, lättare att fylla, lättare att laga, lättare att optimera) om det goa uppblåsbara läggs in separat.

"Punka på tältet" var såklart det första jag blev ängslig för, förutom vikten.
Och att de som sover i tältet vill ha olika hårdhet på underlaget, samt att man kanske flyttar luften lite abrupt om man punktbelastar genom att sitta eller stå på knä. Jag har en dubbelsängsbred luftmadrass som extrasäng hemma, lagom uppblåst för att sova på ger den hoppborgs-effekter när någon stiger ur och en annan ligger kvar på den!
Men det kanske man skulle kunna lösa genom olika kanaler/fack.

Personligen ser jag mest nackdelar a la Martin Fjäderlätts, men man ska aldrig säga aldrig! Spåna vidare! :)
 
Spånar man vidare, varför tältpinnar?
Man kunde ha kanaler i tältet man blåste upp med luft, en liten effektiv högtryckspump fixar det säkert. Då är man nära till nästa steg, varför inte ersätta duken med samma material som i golvet? Det vore ett otroligt varmt vintertält och på sommaren issolerar det mot värmen!

Sedan att tältet väger 10-12 kg för ett två-tre personers får man ta, liksom att pumpen väger kilot, det är bara dumma lättpackare och taliba... sorry Hillebaner som klagar på!
 
Att man skulle få "punka på tältet" skulle ju inte ställa till mer bekymmer än på ett vanligt uppblåsbart liggunderlag. Bara att laga med rep.kitet.

Att det skulle väga upp mot 10 kg känns ju lite väl tilltaget. En extra vikt på runt 500-1000 gram känns mer rimligt för ett 2 manna tält. Fast extra vikten blir ju inte så mycket i helheten då man inte behöver ett extra liggunderlag a la 750 gram (som man använder idag).

Självklart så skulle golvet vara uppdelat i olika fack (2 för 2 manna, 3 för 3 manna osv) för olika lufttryck så att det kan bli individuellt. Självklart så skall det även vara självupplåsbart med möjligt att kunna trycka in det sista (t.ex. varitanten med inbyggd pump som Exped har är ju genial).

På allvar så skulle jag gärna vilja se ett sådant tält.
 
Att det skulle väga upp mot 10 kg känns ju lite väl tilltaget. En extra vikt på runt 500-1000 gram känns mer rimligt för ett 2 manna tält. Fast extra vikten blir ju inte så mycket i helheten då man inte behöver ett extra liggunderlag a la 750 gram (som man använder idag).

Med tanke på att det lättaste uppblåsbara liggunderlaget (NeoAir) väger 550g för 63x196cm så får du räkna med en ökad vikt på 1100g, minst. Men visst kan man då utesluta liggunderlag för sig själv.

Hade varit kul att se ett sådant tält men jag tror inte på idén själv och jag hade aldrig köpt ett sådant tält. Tältet blir för ömtåligt och skapar onödigt mycket uppblåsbar dödplats.

//Peter
 
Det skulle ju knappast räcka med ett neo-air-material på undersidan utan där behövs det ett kraftigare och mer slittåligt material så jag tror också att det hade blivit ganska tungt. Om det går hål på undersidan så finns ju även risk att man får in fukt. Personligen så förstår jag inte heller varför hela golvet skulle vara uppblåst, för min egen del räcker det med den yta jag ligger på. :)
 
Att man skulle få "punka på tältet" skulle ju inte ställa till mer bekymmer än på ett vanligt uppblåsbart liggunderlag. Bara att laga med rep.kitet.

Bara att vända upp-och-ner på det resta tältet och laga? Hoppas det inte regnar. Eller plocka ner hela tältet, vända på det och sänka ner hela alltet i en jokk för att se var punkan är?

Självklart så skulle golvet vara uppdelat i olika fack (2 för 2 manna, 3 för 3 manna osv) för olika lufttryck så att det kan bli individuellt.

En annan grej är att uppblåsta liggunderlag som är sköna att sova på inte är sköna att sitta på eftersom man direkt slår igenom, och det kommer vara ännu mer märkbart på en golvdel som är 220 x 55 cm. Att stå på knä ska vi inte snacka om. Som golv kommer liggunderlaget helt enkelt att utsättas för ett annat typ av slitage som det måste dimensioneras för.

Att tömma tältgolvet på luft kommer inte heller vara särskilt roligt eftersom man inte kan klämma ut luften utan att ta ner hela tältet, och då kommer det vara en hemskans massa tyg att bråka med när man ska rulla ut luften.

Jag ser en självklar vidareutveckling av första generationens tält med uppblåsbart golv: det löstagbara uppblåsbara golvet. ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
Tord Hoppe Erfarenhet av uppblåsbart tält? Bo och sova 0
MonicaKa "Uppblåsbart" tält, ny typ? Bo och sova 10
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.