Tält med minimum kondensproblem?

Jag har blivit så van vid att vandra med min kåta i bomull/polyduk att jag nästan glömt vilka kondensproblem lätta tält med tät duk kan ge. Fick dock en påminnelse om det senast under solovandring med mitt HB Niak nyligen. Ventilationen i den tälttypen är inte direkt lysande, särskilt inte vid matlagning. Det går ju inte att ha en regnskyddad liten öppning som vattenångan kan leta sig ut genom vid matlagning om det regnar. Bara att välja mellan blött innertält eller massor av kondens.

Nu ska jag komplettera kåtan, Tåpp Jakt 5, och Niak med något som storleks- och viktmässigt hamnar däremellan, ett tremannatält eller mindre kåta för två personer, med möjlighet att även gå solo med och då några kg lättare än om jag går solo med min Tåppkåta. Men vilken av dagens tälttyper ger minst kondens, vilken tälttyp har bäst ventilation, och vilken tälttyp är då bäst att skyddat laga mat i under regnväder (tunneltält bör väl vara svaret på sista delfrågan)?

Givet att tältet är vindstabilt och regnsäkert med bra absidutrymme, utan att det tar så stor plats som ett Keron GT uppsatt, är prio för mig bra ventilation. UL-tält som Nallo med taskig ventilation är jag inte intresserad av. Att prioritera bort ventiler för att få lägre vikt från den redan låga nivån, på bekostnad av ventilation, är inte i min smak. 3 eller 4,5 kg spelar mindre roll. Tältet behöver inte heta HB;-), men hur är ventilationen i en typ som Nammatj GT? Blir inte GT-delen en stor kondensfälla? Och med den fukt som (väl?) samlas i den stora absiden, blir det inte svårt med vädringen mellan inner- och yttertältet?

Eller kanske det bästa är en mindre kåta i bomull/polyduk, typ norska Venors Kombivariant? :)

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Det går ju inte att ha en regnskyddad liten öppning som vattenångan kan leta sig ut genom vid matlagning om det regnar. Bara att välja mellan blött innertält eller massor av kondens.

Blir inte GT-delen en stor kondensfälla? Och med den fukt som (väl?) samlas i den stora absiden, blir det inte svårt med vädringen mellan inner- och yttertältet?

Eller kanske det bästa är en mindre kåta i bomull/polyduk, typ norska Venors Kombivariant? :)

Raskesven

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med kondens, menar du på insidan av yttertältet eller i innertältet?

Att jag undrar beror på att jag oftast själv använder Unna från HB och jag känner inte riktigt igen de problem som du beskriver - när jag lagar mat under taket sätter sig lite kondens på insidan av yttertältet, men den torkar bort snabbt om det fläktar. Kondens under yttertältet bryr jag mig inte om eftersom den inte påverkar komforten i innertältet, åtminstone inte på mina tältmodeller som har gott om luft mellan inner och ytter.

Kondens i innertältet har jag nästan aldrig upplevt på kvällen, snarare kommer den krypande under natten i fuktigt och stilla väder, men aldrig i blåsigt. Undantaget är Unna vid vinterbruk som då förlorar genomblåset - där kan det bildas rimfrost på insidan av innertältet så fort man går in och sätter sig.

Mitt Staika har f ö betydligt bättre ventilation än Unna, men även där kan det bli lite kondens på morgonen i kallt och stilla väder. Har också upplevt samma sak i Nammatj, som ju är en tunnelkonstruktion.

Min erfarenhet av GT är ringa men de gånger jag har sovit i sådana tält har jag upplevt att det blir lite mer fukt på insidan av yttertältet än med mindre absider. Jag har inte upplevt någon skillnad på innertältet.

//J
 
Hejsan Raskesven min broder!
Vi har tydligen kåta och mindre kupol som våra val av fältbostäder. Som du kanske minns så beställde jag en semigeodesisk kupol av märket Vango från England.
Vango håller till i Scotland och har utvecklat sina tält i landets bergområden under 130 års tid. Med tanke på luftfuktigheten i Scotland är nog vår fjällvärd rätt så torr.

Jag har i alla fall fått mitt tält, Vango Storm 200.

Har inte hunnit vara på någon tur i det ännu.
Men jag testade det i 7 timmar igår, mest för att bekanta mig och se vad jag köpt.

Jag lagade mat och kokade kaffe i absiden flera gånger.
Jag somnade ett par gånger för min nya sovsäck är så skön nu när jag har en som jag får ner armarna i :)

Enda gången jag lämnade tältet under 7 timmar var en "uppsöka busken" paus.

Nu till detaljer:
Absiden är liten på 200 modellen (större absid finns i 200+ och 300+ modellerna).
Jag valde 200 för att ha ett kompakt tält för soloturer.
Rakt över centrumet i absiden kan jag öppna en glepa i dörren.
Dörren är försedd med 3 blixtlås så att de två övre kan åstadkomma denna glepa. Resultatet är att ångan stiger rakt ut som i kåtan.
Sedan har ytterduken en ventil nästan i topphöjd ovanför den mindre "bakdörren". Glappet mellan ytterduken släpper in luft som sugs ut genom denna ventil så att det är en konstant luftström mellan ytter och innerduk. Ventilen syns på bild 6.

Här är lite bilder på mitt nya tält.

(högerklicka för att ladda hem dom)
(eller kopiera länkarna och klistra in dom i webläsaren)

http://hem.passagen.se/peken/S200-1.JPG

http://hem.passagen.se/peken/S200-2.JPG

http://hem.passagen.se/peken/S200-3.JPG

http://hem.passagen.se/peken/S200-4.JPG

http://hem.passagen.se/peken/S200-5.JPG

http://hem.passagen.se/peken/S200-6.JPG

http://hem.passagen.se/peken/S200-7.JPG


Så antingen räckte inte sju timmar "7-14" i just över nollan för att kunna avgöra huruvida fukt ventileras ut, eller så kan Skottarna det hära :)
Jag är i alla fall jätteglad över mitt nya tält och ser fram emot hårda tester framöver.
Fyra fickor i innertältet, öglor för lykta och torklina.
Väldigt behaglig orange färg på innertältet.
Liten absid vid "bakdören" som rymmer en rygga på högkant eller 2 par skor.

Jag skriver en recension när jag använt det på en riktig tur.
Innan det är det inte mycket värt att tycka något :)

MVH
/Patrik
 
joru; sa:
Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med kondens, menar du på insidan av yttertältet eller i innertältet?

Jag menar på insidan av yttertältet och insidan av absiden. Den kondens jag haft på insidan av innertältet har bara varit där innerdörren sammanfaller med myggnätet, dvs. där dörren är "dubbel", samt längst ner vid fotänden. I min recension om Niak beskriver jag ventilationsproblemet.

joru; sa:
Att jag undrar beror på att jag oftast själv använder Unna från HB och jag känner inte riktigt igen de problem som du beskriver - när jag lagar mat under taket sätter sig lite kondens på insidan av yttertältet, men den torkar bort snabbt om det fläktar. Kondens under yttertältet bryr jag mig inte om eftersom den inte påverkar komforten i innertältet, åtminstone inte på mina tältmodeller som har gott om luft mellan inner och ytter.

Kondens i innertältet har jag nästan aldrig upplevt på kvällen, snarare kommer den krypande under natten i fuktigt och stilla väder, men aldrig i blåsigt. Undantaget är Unna vid vinterbruk som då förlorar genomblåset - där kan det bildas rimfrost på insidan av innertältet så fort man går in och sätter sig.

Mitt Staika har f ö betydligt bättre ventilation än Unna, men även där kan det bli lite kondens på morgonen i kallt och stilla väder. Har också upplevt samma sak i Nammatj, som ju är en tunnelkonstruktion.
....
//J
Nu ska vi se:) Unna och Niak är ju i princip lika. Det som skiljer är att Niak är 130 cm brett, Unna 100 cm brett, och att Niak har den större flackt lutande absiden. Om jag öppnar upp ventilationen, dörren lite högst upp, där öppningen är lite skyddad av toppskärmen, och hänger ett lod från öppningen så landar det strax under mitten på innertältets utsida om innertältet är tillstängt, men på golvet i innertältet om innertältet är för mycket öppnat.

Eftersom Niak och Unna är lika höga, 100 cm, men Niak bredare nertill så blir vinkeln för innertältet relativt ventilöppningen kanske annorlunda för Niak. Det är nog där skillnaden ligger, dvs. att du inte kände igen problemet. Öppnar jag högst upp, och jag måste då öppna upp mer än bara en miniglipa för att brännaren ska komma ut en bit från innertältet och öppningen ska ge avsedd verkan, och det regnar från fel håll (uppifrån blir fel håll) och/eller blåser byigt och regnar, kommer vatten in från ventilens öppning rakt ner på innertältet, eller i innertältet om innertältet är för mycket öppet. Så när jag försöker ordna en glipa för matlagningens vattenångor är det knepigt om det regnar. Vattenstänk in eller massor av kondens på yttertältets insida. Vintertid blir ju det is. Att bygga på med mycket kondens i absiden försvårar ju också ventileringen på andra håll i tältet, mellan inner och ytter. Och den är redan i utgångsläget inte särskilt bra.

Nu kan jag dra ner dragkedjorna så de möts i mitten av absiden istället. Men då måste absiden slackas något för att det ska bli någon glipa att tala om, vilket ju inte är så bra när vinden drar på. Brännaren kommer då också oroande nära absidens duk.

Hur är utrymmet och ventilationsmöjligheterna under matlagning, i busväder, för Staika?

Raskesven
 
chinerunner; sa:
Hejsan Raskesven min broder!
Vi har tydligen kåta och mindre kupol som våra val av fältbostäder. Som du kanske minns så beställde jag en semigeodesisk kupol av märket Vango från England.
.....
Jag skriver en recension när jag använt det på en riktig tur.
Innan det är det inte mycket värt att tycka något :)

MVH
/Patrik
Hej chinerunner. Ja i detta fall är smaken inte som baken, utan odelad, likartad:)

Tack för genomgången. Jag ska kolla in Vangos tält mer. Verkar prisvärda. Ser fram emot din recension.

Raskesven
 
En sak som skiljer Vangos tält från Niak, är ju att absiden spänns ut av en båge. Blir högre i tak längre in. Här det större Storm 300+ :

storm300+floorplan.gif


storm300+.jpg


Visserligen 4,7 kg för det tältet. Men under 3000 kr, ganska stort med två ingångar med absidutrymme. Stort plus med två ingångar tycker jag. Verkar bra för två personer. Men som jag förstår det är uppsättningen den amerikanska, dvs. först upp med innertältet? Blir väl tystare än mitt mer ljudliga nordiska stuk för solobruk, men jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. Innertältet måste ju bli blött under uppsättning i regn, men det upplevs å andra sidan inte som något stort problem av en del som använder den typen av tält (hej dave1).

Du får ge dig ut på en tur snart chinerunner, så man får en recension. Bra årstid med fukt och nattfrost för tälttest;)

Raskesven
 
Nallo har inte dålig ventilation förutsatt att man vet hur det skall användas. Eventuellt på vintern kanske men jag har inte använt mitt då.

Dessutom går det utmärkt att laga mat i Nallot utan kondenproblem på grund av den geniala tältöppningskonstruktionen. Man ställer bara köket under ventilen och öppnar upp tältöppningen så mycket det går utan att det regnar in.

Det är nog ingen slump att Hilleberg har ett Nallo på startsidan.

http://www.hilleberg.se/EUROPE.HTM
[Ändrat av crazy 2004-10-09 kl 19:32]
 
crazy; sa:
Nallo har inte dålig ventilation förutsatt att man vet hur det skall användas. Eventuellt på vintern kanske men jag har inte använt mitt då.

Dessutom går det utmärkt att laga mat i Nallot utan kondenproblem på grund av den geniala tältöppningskonstruktionen. Man ställer bara köket under ventilen och öppnar upp tältöppningen så mycket det går utan att det regnar in.

Det är nog ingen slump att Hilleberg har ett Nallo på startsidan.

http://www.hilleberg.se/EUROPE.HTM
[Ändrat av crazy 2004-10-09 kl 19:32]
På Nallo liksom på Niak finns ju bara en enda ventil. Niaks bakstycke kan spännas upp och ut, enligt samma tanke som för Nallo, för att förbättra ventilationen. Stenar kan läggas under tältdukens kant för att få upp den. Och det är ju bra, under främst sommarens finväder. Men under hösten är det ännu mindre ovanligt att det är kallt, blåsigt och regnigt i fjällen. Och då vill jag snarare stena pinnarna än ha bakstycket uppspänt. Antar att samma gäller för Nallo. Och då är man tillbaks till en enda ventil.

Jag tycker inte en enda ventil är bra ventilation. Tre ventiler vore bra ventilation. Finns troligen en rationell anledning till att Nammatj har fler ventilationsmöjlgheter än Nallo. Nu säger inte jag att Nallo har dålig ventilation relativt dess vikt, utan att UL-tält som strippats på ventiler har skruttig ventilation relativt de ickestrippade, som t.ex. Nammatj.

För Nallo är anledningen till sämre ventilation klar; spara vikt. Niak väger mer så där känns viktursäkten sämre. Nallo verkar också bättre att laga mat i än Niak, av din beskrivning att döma. Men som tremannatält för oftast två personer alla årstider vill jag ha ett tält med bättre ventilationsmöjligheter än vad Nallo erbjuder.

Raskesven
 
Crazy har en poäng

Problemet med kondens är ju inte så stort när det blåser,utan snarare när luften står still.
Under en höstvandring i Ammarnäsfjällen så sov två av oss i ett Stalon(dubbla ventiler och stor tältvolym) två andra i ett Niak(toppventil men liten tältvolym).
Nätterna var vindstilla,kalla och ganska fuktiga.
På morgonen var det alltid mer kondens(insida yttertältduken) i mitt Stalon än i min kompis Niak.

Nya Nallo har en högt placerad ventil...dessutom en ingång som går att öppna uppifrån(bra när man vill ventilera ut vattenånga och os vid matlagning).
Ser man bara till att släppa in luft i underkant så funkar det.
Vintertid med snö, så kan det ju bli problem att få in luft undrifrån.

Namatj saknar någon högt placerad ventil. Dessutom går inte ingången att öppna upp ordentligt uppifrån.Ventilationen fungerar bäst när det blåser.
 
Så vad är det ni säger gwaihir och crazy; har nya Nallo lika bra eller bättre ventilation än Nammatj? Och om GT-versionerna jämförs?

För att vara tydlig om Niak; det är kombinationen regn och matlagning som är det mest irriterande problemet, dvs. få välja mellan massa ånga som inte går att öppna upp för eller att det regnar in på innertältet när vatten kommer rakt uppifrån. Det hade nog räckt om skärmen stuckit ut någon dm till för att förbättra läget. Alternativt en riktig ventil en bit ner på dörren.

Känner mig som lite gnällspik. Men hade inte gnällt så om tältet kostat 3000. Då hade tältet fått en 4:a i mitt betyg. Tycker bara att tält över 5500 pix ska vara mer genomtänkta än att ha innertältet så det sluttar ut rakt under den ventil som finns (utan att öppningen är tillräckligt skyddad av den skärm som sitter där för bl.a. just det ändamålet) och som man vill använda vid matkok även när det regnar.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
(klipp)

Hur är utrymmet och ventilationsmöjligheterna under matlagning, i busväder, för Staika?

Raskesven

Hej igen (åter efter en kortis på sörmlandsleden)

I Staika spänner bågarna ut tältet och ger en absid som är ungefär lika stor som på Akto. I Akto (som jag använt på många långturer men övergett till förmån för Unna), går det utmärkt att laga käk utan att hamna för nära yttertältet i busväder och vindpress.

Staika har jag inte haft i busväder, men däremot har jag haft det på vintertur och kört snösmältning i absiden, inga problem med ett Omnifuel och fotogen. Min uppfattning är att vindpress knappas kan ställa till med problem i Staikas absider så länge man ställer köket under bågen. Det för ju också med sig att ångan kommer at kunna gå rätt ut genom ventilen
(-erna).

Staika har dock en irriterande egenskap, den stora ventilhättan kan ibland leda vatten nästan rätt ner i ingången på innertältet, om man inte ser upp när man går ut och in. Något man kanske får ta med kupolkonstruktionen.

Intressant om skillnaden Niak-Unna, du har förstås rätt i att innertältet på Niak hamnar längre ut i förhållande till ventilens lodlinje. Fast om det regnar så har jag inte ventilen öppen så mycket att det regnar in, hade jag det skulle nog några droppar leta sig ner på Unnas innertält också.

Annars har Saivo grym ventilation, gamla modellen (som jag har viss erfarenhet av) har max 3 öppningar för luft, den nya och lättare modellen har 4. Mycket HB här ;), men jag har nästan inte använt något annat på senare år.

Helsport verkar annars ha bra ventilation, deras stora expeditionsmodell (Svalbard?) har precis som Saivo takventilation och ventil i absiden.

//J


[Ändrat av joru 2004-10-10 kl 15:07]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.