Tält inför vandring?

Jag har ett bergans trollhetta 3 både till sommar och vinterturer. http://www.outdoorexperten.se/p-24255-bergans-trollhetta-3.aspx
Jag tycker det är ett mycket bra tält med tanke på pris/vikt/funktion. Liknar Nallo 3gt till ungefär halva priset, bergans har kopierat friskt från hilleberg. Jag har bara använt det ca 50 tältnätter så jag vågar förstås inte säga något om kvaliteten i jämförelse m hilleberg i övrigt.
När jag vintertältat har jag en gång fått in drevsnö i absidern eftersom det saknar tältmattor (såna tygremsor som kan grävas ner på sidorna) men det skulle kunna ha avhjälpts med att gräva ner kanterna bättre. Den finns bra ventilation i båda kortändarna som jag alltid har helt öppna på vintern, ett (mygg)nät och lite nedåtriktade öppningar har gjort att det inte blir problem med blåst och snö. Bra ventilation mot kondens alltså. Det enda som jag skulle vilja är att ingången är för liten enligt min smak. Jag skulle vilja kunna öppna mer för utsikt och för att (framförallt på vinter) komma ut och in med utrustning samtidigt som dunjackan är på.
Jag har tältat i snöfall med tung blöt snö och inte fått känslan att den samlar sig på taket utan glider ner. Det är väl den detaljen som är mest kritisk: skulle bågarna stå pall tung snö? Däremot har jag varit ute i rejäl blåst på kalfjället och inte haft problem. Kanske ett problem andra tält också har? Det ska enligt uppgift gå att använda dubbla bågar, något jag aldrig känt behov för.
Finns säkert många andra tält i mellankategorin som funkar bra för vinterfjället, vore kul att höra hur många andra som också vintertältar i 3säsongstält.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Akto?

Har bestämt mig för Hilleberg Akto, för sommarens solovandring i Sarek. Vikten har betydelse, speciellt om man har med extra kläder och annat vintertid. Nu tänker jag inte använda tältet under vintern, men vem vet...tältet håller ju länge, och vem vet vad man hittar på i framtiden?
 
Hilleberg är bland de bästa valen du kan välja, dock så sitter priset där efter. Men med ett dåligt tält är semestern förstörd om det blir busväder. Annar kan du kolla på tex Bergans och liknande. Dock skulle jag hellre satsa på ett beg Hilleberg om plånboken säger ifrån.

Sedan sommar kontra vinter. För sommarn räcker ett 3 säsongstält gott och väl. Fördelen är att de är betydligt lättare är vintertälten. Medan till vintern bör ett vintertält användas.

Fördelen med vintertälten är att de står emot alla väder som kan tänka sig.

Du bör också ta en tankeställare angående tunneltält eller kupoltält.
Mycket är smacksak, men några skillnader finns det. Tunneltälten är oftast lite lättare kontra storlek, bock så måste du ha hyfsat men förankringsmöjligheter (på fjäll så är det inte ett problem). Det låter och rör sig ganska mycket i tältet när det blåser.
Kupoltälten är något tyngre. Dock så behövs inte någon förankring i vanliga väder (bra om man ska paddla. förekommer att man reser tältet på klippor mm.) De låter mindre och står betydligt stadigare.
 
Jag skulle vilja vandra i norge i sommar och sedan försöka göra en vintervandring. Mitt långsiktiga mål är att göra en vintervandring i Sarek, kanske med splitboard så att man får åka lite också. Vad jag har förstått så är det ganska extrema förhållanden så nu försöker jag helt enkelt förbereda mig. Men till min fråga;

Kan man använda ett 4-season tent på sommaren högre i Norge (800-1500 m.ö.h ) Blir dyrt att köpa två tält så tänkte att man kanske kan köpa ett double wall och bara använda det första lagret på sommaren. Funkar det ? Har ni ett bättre förslag?

Några reflexioner. Det är ju rätt långa anmarscher i Sarek. Tror inte det är så lämpligt att tura med splitboard. Jag gör själv en del toppturer med alpin turutrustning och att gå över milen på platten börjar bli segt och ännu värre med splitboard. Bättre då att köra med vanliga turskidor och ha randogrejerna på pulka. Att topptura i Sarek själv är väl dock inget som bör rekommenderas då man är utsatt och rör sig i lavinbenägen terräng med endast kamraträddning som möjlighet om man hamnar i en lavin. En "fördel" är väl att man kan lämna transciever o sond hemma. ;)

Men om man bortser från eventuell åkning och bara tänker solotur vintertid och ett tält som funkar till det mesta så är ju ex Nammatj en klassiker. Väldigt allround. En aspekt att ta hänsyn till är hur lätt det är att sätta upp. Det gör att alla tält med löst yttertält går bort. Blåser det mycket måste du annars först sätta upp och säkra innertältet så inte det blåser bort och sen dra över yttertältet utan att någon del försvinner ut över fjället med blåsten. Jag har själv ett Hilleberg Jannu som är föredömligt lätt att resa i blåst eftersom man kan fästa ytterpunkterna och bågarna innan man reser själva tältet. Det är inte det lättaste sommartid, men fungerar om man vill ha ett enda tält. Jag hade ett Soulo innan som också var väldigt lätt att sätta upp och räcker ett enmanstält så är det ett alternativ. Har sett begagnade på blocket nyligen för strax över 5000 kr.

Både Jannu och Soulo har dessutom väldigt bra ventilation och som kupoltält är de också såklart mindre känsliga för vindriktningar och snömängder än tunneltält. Känner du att det sen lutar mest mot sommarbruk så går det ju att köpa nästan vad som helst - det mesta förutom kanske rena bensinmacksnivån funkar ju sommartid i den meningen att man inte alls exponerar sig för samma risker som ex under en solotur vintertid i Sarek. Hilleberg har också väldigt bra andrahandsvärden och speciellt om du köper begagnat så förlorar du inte så mycket om du vill sälja det efter ett tag.
 
Jag är också väldigt tänd på idén med vintervandring/Hojåkning och ev. en havskajak nån dag.

Precis som flera här varit inne på så finns det säkert en del som klarar att "kuta runt dag efter dag" med 30-35 kg packning, men jag är inte en av dem. Jag får helst hålla mig <20 kg om jag ska tycka det är kul, dessutom behöver jag väldigt mycket förstärkningsplagg, för när min kropp jobbar svettas jag ymnigt, men sover "kallt" så det blir tungt till slut.

Dessutom är jag ingen van vintervandrare, så jag behöver ett tält som är så lätt det går, men ändå är praktiskt taget bombsäkert för att rida ut väder jag med min obefintliga rutin helt enkelt inte klarar av.

Efter att ha tittat högt, lågt, hit & dit föll mitt val på ett Hilleberg Soulo.

Varför?
1/ Svårt att få bättre skydd emot elementen än i detta enmanstält, ändå lätt att sätta upp då du först reser stängerna (3 st, fullständigt fristående), sedan jobbar upp tältet gm. att knäppa upp clipsen en nivå i taget. Om du vet att du ska bo i helvetet, kan du använda dubbla stänger.
2/ Förvisso är det inte UL, men när du betänker hur kraftigt det är, så är 2,4 kg helt ok att bära för skyddet du får. Kan något vara UL när man betänker den kraftiga konstruktionen? Isf är Soulo ett UL-tält.
3/ På den myggfria årstiden utan snö kan du välja att skippa innertältet och istället använda en fullstor Footprint som kapar en del vikt.
4/ Jag har läst massor av recensioner, ingen har gjort annat än tyckt om tältet, de flesta älskat det.
6/ Innertältet är inte jättelångt, men rymligt, något jag uppskattar. Dessutom är absiden väl tilltagen. Det betyder att även om jag måste tillbringa flera dagar i tältet, så är det ganska mysigt jämfört med de minsta tälten.
7/ Tröttnar jag så får jag tillbaka det mesta av mina pengar, vilket du kanske många gånger inte får i andra tältmärken, för ett välskött Hilleberg håller länge, det är säkert & alla vet det. Numer är dessutom Soulo en klassiker.

Hur låter det..?

Då jag har flera andra tält, kommer Soulot endast att användas på vintern & ev. paddling.

Ett alternativ kanske skulle kunna vara att du hyr mitt tält tills du vet vad du vill ha på riktigt, det skulle kunna vara ok med mig, så får jag tillbaka några kronor & du slipper bränna 3-5 ksek på "fel" tält.








Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Efter att ha tittat högt, lågt, hit & dit föll mitt val på ett Hilleberg Soulo.

Har också jag ett Soulo. Är mycket nöjd med detta tält. Utmärkt med utrymme för 1manna, står stadigt, och allt det andra man kan läsa på internet. Köpte det på Hillebergs outlet. Stod att var en felsömnad på ett ställe. Inte mycket till felsömnad iaf.

Om man tar ur innertält så väger yttertält+stänger ca 1.6kg + tältpinnar sen. För vad man får är ju denna vikt mycket låg tycker jag.

Jag skulle dock vilja säga att om jag kunde göra om, så hade jag köpt ett Jannu istället, så har lite mer utrymme på vintern.

På en av mina stänger sprack en av de yttersta sektionerna, kunde inte hitta helt säkert vilken jag skulle köpa ny, så mailade HB och frågade. De frågade om adress sen skickade de den gratis. Allmänt är Hilleberg hög kvalitet.
 
@OnMyWay
Förstår hur du tänker, men jag, åtminstone i detta läget, tänker inte pulka runt mina grejer, så jag räknar kallt med att det SKA få plats, för absiden är relativt rymlig för ett 1-mans. Naturligtvis sitter Satan alltid på axeln och skriker "Lättare!!", men när jag nyktrar till, då inser jag att styrka-/viktförhållandet är väldigt högt. Bytte dock färg till Sand, och för min del var det ett genidrag, för den dag jag ger mig ut på vinterfjället, den dagen tar jag också med en röd räddningsfilt att använda om jag behöver påkalla uppmärksamhet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
DonBote Hyra tält Fjällvandring 6
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.