Tält för lång person och son

Hej, jag skulle behöva hjälp att bestämma mig om vilket tält jag skal köpa. Jag har kollat en del gamla trådar och blir mer och mer förvirrad desto mer jag läser =).

Jag är 193cm och vill ha ett tält som fungerar tidig till sen sommar på fjället.

I dag har jag ett enkelt Mckinley escape 2 som fungerar bra mot regn men det är tungt och för kort framför allt. samt att jag vet inte riktigt om jag litar på det i hård vind. https://www.google.ch/search?q=mckinley+escape+2&rls=com.microsoft:sv-SE:IE-Address&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiRpIu2zefSAhUFlSwKHbXrA3U4ChD8BQgGKAE&biw=1366&bih=643#imgrc=4_U7RkdzlicI5M:&spf=192

Samt ett lunar solo https://www.sixmoondesigns.com/products/lunar-solo
Det fungerar bra för mig när jag är själv, dock tycker jag det kan bli lite väl mycket vinddrag inne i tältet när det blåser. Eftersom jag ska ha med min son som är 8 år så vill jag gärna slippa det draget.

jag har kollat en hel del på Hillebergs Kaitum 2 och tycker det verkar bra.Sen har jag även funderat på gt verisionen av detta men är lite osäker på om jag behöver gt, käns mäst som en bekvämlighet som jag har svårt att föreställa mig hur eller om den kommer till användning, samtidigt är jag lite orolig för vikten 3.1 på modellen utan gt och 3,7 med gt.

Jag brukar inte direkt jaga gram men jag har rätt lätta saker själv men jag kommer ju få bära en del av grabbens saker också.

Är det någon som har några bra alternativ som är lättare än dessa tält eller om någon kan guida mig åt rätt håll =)
 
Jag är 196 cm och har varit i samma situation som du är i. Dessutom har jag gjort mina misstag. Men de tälten har barnen (vuxna) fått ta hand om.

Mina två förslag är:

Helsport Ringstind med ett innermått på hela 240 cm. Just nu extrapris.
http://www.helsport.no/ringstind-2-outlet

Och så ett Vaude Power Lizard för 3 personer - dvs kanske lite större än vad som krävs. Innermått 230 cm.
http://www.outnorth.se/vaude/power-lizard-sul-2-3p

Jag har båda tälten och är mycket nöjd efter att ha kompletterat med footprints och kraftigare tältpinnar.
 
Jag kan bara instämma i Kaitum 2. Jag har flera olika tält att jämföra med, och Kaitum 2 är definitivt rymligast inuti. Jag brukar nornalt på mina längre fjällvandringar använda ett Nammatj 2GT, men när jag fick tag i ett Kaitum 2 för något år sedan till fyndpris blev det ytterligare ett tält till i samligen;)

Visst är GT absiden en tillgång som jag lärt mig uppskatta, och inför förra årets Sarek vandring var jag lite tevksam till om jag skulle ta Nammatj 2GT ellet Kaitum 2, men jag valde Kaitum för att skaffa mig rejäl erfarenhet av det tältet.
Upplevelsen av Kaitum 2 var mycket positiv och de två absiderna räckte väl för oss, två stora ryggsäckar i ena absiden, kängor och matlagninmg mm i andra. Kaitum 2GT blir ett rejält långt tält (kan bli svårt att hitta lämliga tältplatser), och jag upplever inte att det extra utrymmet behövs för sommarvandring när man redan har två absider.
Inför sommarens planerade tur kommer troligen mitt Kaitum att få förnyat förtroende, dels för att det är lättare (mitt väger komplett 2,9kg) än Nammatj 2GT (3,6kg), men även rymligare i innertältet.

Jag är själv 193cm.
 
Funderade ett tag på ett Kaitum 3 men såg att det sluttar mot ändarna vilket begränsar takhöjden i entren. Är man lång så går det inte att sitta i öppningen ut mot absiden om man vill laga mat eller pyssla med utrustningen. I GT-versionen är detta inget problem.
 
Funderade ett tag på ett Kaitum 3 men såg att det sluttar mot ändarna vilket begränsar takhöjden i entren. Är man lång så går det inte att sitta i öppningen ut mot absiden om man vill laga mat eller pyssla med utrustningen. I GT-versionen är detta inget problem.

Kaitum 2 är 90cm sitthöjd precis i öppningarna (högre mitt i) och jag som är 193cm har inget problem att sitta upp och pyssla i absiden med matlagning etc. Oftast sitter man ju inte heller helt rakt upp, utan det brukar bli ett halvsittande bekvämt mellanting i ett vandringstält.
 
Tack för hjälpen, det känns som jag ändå tänkt hyffsat rätt. 3,1 Kg kanske inte är så farligt.

@Mullemek Om du skulle ett av av dom 2 tälten du tipsade om, vilket hade du valt då ? Jag ser ju att helsports verkar gå ner till marken på ena sidan, har dete någon fördel?

Med vänlig hälsning Christer
 
@Mullemek Om du skulle ett av av dom 2 tälten du tipsade om, vilket hade du valt då ? Jag ser ju att helsports verkar gå ner till marken på ena sidan, har dete någon fördel?

Utrymmesmässigt är det fördelaktigast om innertältet har raka så raka väggar som möjligt. Ringstinds innermått är 240 cm, så även om man har ett tjockt liggunderlag borde det räcka utan att någon kroppsdel kommer emot innertältets tak där det sluttar i ena änden. Trots detta så föredrar jag Vaude-tältet med sina mer lodräta ändar och lite större yta. Men det är en smaksak.

När jag är ensam blir det Ringstind. När vi är fler tar t.ex. två Vaude och den som vill sova ensam och inte gillar att andra snarkar Ringstind.

Sverigevandraren Mats Jacobsson hade ett Vaude (1-2 p) under sin tur genom Sverige. På hans Blogg finns många (tält-) bilder och text att läsa här: https://blastlast.wordpress.com/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
Jackiie Lyxigare lättare tält (187 lång)? Bo och sova 2
KeA Tips på tält för 2 m. lång Bo och sova 14
TÄLT MED STOR ABSID FÖR LÅNG MÄNNISKA Bo och sova 4
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.