Tält för Alaska och British Columbia

Alaska = för mig främst öppna fält och skogsområden.
BC rätt mycket tät skog men nog oftast vid vatten.

Det är Hilleberg som gäller för mig. Har studerat på nätet massa tester av massa olika tält typer och märken under senaste 4 åren jag planerat resan.
Jag har även just nu hemma ett Nammatj och Kaitum för att testa.
Reser ensam men kan nog tänkas att tältet i framtiden ska användas för mer än bara mig.
Nammatj = tvåmannatält
Kaitum = tremannatält.

Vikten på de båda är densamma. Jag skippar GT varianterna för viktens skull och att det känns rätt onödigt. Hade jag bilat till tältplatser så hade jag direkt plockat GT variant. GT = fantastiskt stort lyxområde för alla möjliga sysslor.

Hade testat Nammatj tidigare men beställde hem en Kaitum också för att testa. Imponerande utrymme invändigt. Känns befriande. Blev lite förtjust i Kaitum.

Frågan är om det har negativa konsekvenser att välja en stor tremanna Kaitum vs en tremanna Nammatj?
Kaitum är större i omfång och kräver tre pinnar som ska fästas. Alltså lättare att sätta upp Nammatj och på mindre ytor om det skulle bli problem med yta. 3 vs 4 säsong spelar ingen roll i mitt fall. Styrkan på båda ska vara god nog enligt tillverkaren men har ni några funderingar kring detta för mitt ändamål? Duger 3 säsongerns slitstyrka i tuff skog?
Tältet ska flyttas varje dag.
Är större ytan av Kaitum vs Nammatj en "stor" nackdel när det gäller värmen i tältet?

Nammatj är ju ett suveränt tält det med men bara en ingång. Både för och nackdel med det.
 
6-8 ggr Sverige :)

Hejsan,

Jag har rest genom området ett par gånger (4 turer till Alaska hittills) och är i grund och botten helt övertygad om att du kommer bli nöjd med bägge alternativen. Det är ju två kanon tält som du testar. Vilket av alternativen som är det bättre av de två beror ju helt och hållet på vart du tänkt resa, vad du vill göra och inte minst vilken tid på året.

Som du antagligen redan vet är Alaska + BC tillsammans 6 gånger större än Sverige. Reser du med bil och passerar Yukon så talar vi om ett område som typ är 8 ggr Sverige. Dessutom har stora delar av området ett mycket utpräglat inlandsklimat med relativt sett varma somrar och mycket stränga vintrar. Har t.ex varit uppe i den arktiska delen av Yukon och Alaska två gånger på sommaren och bägge gångerna har det varit både varmare och soligare än motsvarande tid i Sverige.

Personligen hade jag nog valt Kaitum av de två tälten som du funderar på. Men bägge är som sagt var utmärkta tält. Ett litet tips är dock att köpa tältet där, Hilleberg är klart billigare på andra sidan Atlanten :)

/ Stefan
 
Det är två mycket bra tält du tittar på, men mitt tips är att välja mellan Nammatj 2GT eller Kaitum 2 eller 3.
Viktmässigt är Kaitum 3 ungefär samma som Nammatj 2GT. Kaitum ger tack vare dubbla ingångar och absider större förvaringsutrymme för packning och matlagning utan krav på GT versionen, och dessutom möjlighet till att vädra rakt genom som ett bra alternativ i varmt väder.
För att få motsvarade möjligheter till matlagning och packning samt vänta ut dåligt väder är Nammatj GT versionen att titta på. Dessutom har Nammatj myggnät i vetilationsöppningarna till yttertältet vilket Kaitum inte har om det är viktigt för dig?
Ytterligare ett alternativ att titta på kan vara HB Allak och du föredrar ett fristående tält.

Och som undvall skriver, köp tältet i USA då priserna är betydligt lägre där än i Sverige eller Canada. Postorder till lämplig adress i USA där du hämtar upp tältet kan dessutom befria dig från både US Sales tax och fraktkostnad om du väljer rätt internetbutik;)
Ett Nammatj 2GT kostar med dagens höga dollarkurs på 7,50 motsvarande 6000kr i USA.
 
Jag har ingen erfarenhet av Alaska eller Nammatj men äger ett Kaitum 2 GT. Det jag gillar med det tältet är att man lätt kan öppna ena gaveln och ta ner en del av innertältet vid dåligt väder. Då har du gott om plats att sitta och laga mat eller bara ta det lugnt. Precis som smux skriver så fungerar det även utmärkt för att få full ventilation när det är varmt. Om man vill finns det tillbehör att köpa så att man kan använda innertältet fristående.

Skulle jag byta mitt Kaitum mot något så är det Allak eftersom det är självstagande och jag ofta paddlar i skärgården men det behovet lär ju inte du ha nu. Jag har svårt att se att jag någonsin kommer köpa något annat än Hilleberg.
 
Tack till er alla för era svar och råd.

Stefan,
Så är det ju, beror på så många faktorer och vad man har för erfarenhet. Hade jag varit riktigt van och kunnig så skulle jag gärna köra med tarp, då kommer man så nära naturen som jag helst velat vara. Bil blir det ingenstans. Blir bara till fots eller via vattnet. BC är ju borealt område så det är lite lynnigt väder där vilket kommer ställa till rätt mycket problem för min kamerautrustning. Alaska är lite lättare, där håller jag mig till sydöstra delarna, mest Denali och däromkring.
Tack för tipset om att köpa i USA istället, varje krona betyder mycket när man har dålig lön och sparar ihop i flera år.
Tyvärr kan jag inte vänta tills dess då jag måste ut och testa all utrustning till dessa resor innan jag ger mig iväg. Alla olika komponenter måste testas ihop. Jag är extremt noggrann av mig, särskilt eftersom jag gör detta ensam, långt ifrån civilisationen, med mycket tung utrustning och med en hel del specialutrustning och mat.
Jag får dock Hilleberg tältet med 15% rabatt så det blir inte så stor skillnad.

smux,
Håller med dig. Hade det inte varit för att jag vill minimera vikten och antal moment vid uppsättningen av tältet så hade jag valt ett GT. Det är verkligen ett härligt extra litet lyx som dessutom kan vara nyttigt. Jag kommer sällan använda några kokkärl så matlagningen är minimal och därför har jag inte lika stort behov av ett GT. De dubbla ingångarna i Kaitum är det som verkligen lockat mig, ett helöppet tält där jag kan se ut åt båda hållen är bra för min fotografering utan att synas av rovdjuren jag är där för att fota. Och som Castillo säger så kan man öppna upp absiderna mer än på t.ex. Nammatj. Nammatj 3 har dock större enskilt absider än Kaitum 3.

Castillo,
Tack för ditt inlägg. Jag har faktiskt tidigare i min genomgång av tält tittat på självstagande och då just precis Allak faktiskt. Jag har pratat med folk på Hilleberg och dom avrådde mig från den för mina ändamål.


Mitt beslut är med allra största säkerhet klart nu. Har skickat tillbaka båda tälten jag testat och nybeställer en Nammatj 3. Anledning är att jag kom på att jag ska även till Afrika där jag ska kampa på savannerna, återigen fotoresa bland rovdjur. Hillebergs personal säger att ska man vara i områden där det finns risk för sandig mark så bör man använda deras Black label eftersom dom har kraftigare dragkedjor som klarar att sand hamnar i dragkedjan. Kaitums är klenare och kan få problem med sand.
 
Tack till er alla för era svar och råd.

smux,
Håller med dig. Hade det inte varit för att jag vill minimera vikten och antal moment vid uppsättningen av tältet så hade jag valt ett GT. Det är verkligen ett härligt extra litet lyx som dessutom kan vara nyttigt.
.

Du har gått igenom dina krav grundligt och säkert gjort ett bra val som passar dig:). Uppsättningen mellan vanliga Kaitum och Nammatj GT anser jag är identisk då båda är HB tunneltält med lika många (3st) bågar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.