Tält Compass Tarfala?

Hej
Jag ropade in ett oanvänt tält på en auktion (till en mycket liten peng) som heter Compass Tarfala ,även märkt Tarfala Original.
Jag har själv aldrig hört talas om detta tältmärke och undrar därför om det är någon annan som vet mer om det? Hur gammalt är det? tillverkas det fortfarande?

Är det någon som vet mer om det eller har egna erfarenheter av detta tält?

Mvh
Fredrik
 
En riktig klassiker!

Jag har ett gammalt Tarfala-tält, inköpt på Heimers Sport i Falun år 1978 eller var det möjligen -79. Mitt har ett silverfärgat yttertält och ett innertält av något som kallades Himalayabomull. Såvitt jag förstår alltså 100% bomull för att minska kondensproblemet. Tältet funkar i mitt tycke alldeles utmärkt och har gjort god tjänst, såväl i trädgård, i hemmaterräng, i fjällen och, icke att förglömma, även på leriga Roskildefestivaler runt 1980. Jag gillar det! Tyvärr har väven vid infästningen av linorna rämnat och jag har inte orkat göra nåt åt det. En svag punkt i konstruktionen, kanske... Dessutom är det lite si och så med golvets vattentäthet.
 
Senast ändrad:
Jag köpte ett sånt som mitt första tält för drygt 30 år sedan. Med dagens standard är det en jäkla massa pinnar att hålla rätt på, men visst fungerar det om väven inte åldrats för mycket.

Kan inte tänka mig att det tillverkas fortfarande.
 
Jag har också avverkat ett Tarfala och gillade det skarpt. Funkade utmärkt i många herrans år men till slut så pallade inte golvet med utan började läcka in. Trots det använder jag det fortfarande vid korta turer i hemmaskogarna. Om du fått tag på ett oanvänt så kan jag bara gratulera.
Pär
 
Är det ett ryggåstält så är det nog samma som mina föräldrar har. Det har funkat bra i fjällen etc i alla år, men är lite tungt och krångligt att hantera, så vi har ett modernare tält nu.

Barndomsminnen :)
 
Tack för alla snabba svar!
Med andra ord borde tältet klara en del strapatser.
Om väven åldrats lär jag kanske märka vid första tältningen i regnväder :)

/Fredrik
 
Jag har också ett sån klassiker. Det var det första tältet jag köpte (1980?) och det är alu-varianten ("silver"-belagd väv på yttertältet). Har inte använt det särskilt mycket sista 10 åren och det är flera år sen sist. Om jag inte minns fel så kostade det strax under tusenlappen i en numera försvunnen friluftsbutik på Sveavägen i Stockholm. Enda jag har att klaga på nu är att alubeläggningen dammar av sej lite. Man blir alltså lite "silvrig" på händerna vid hanteringen. Försvinner dock vid sköljning med vatten. I övrigt så är det väl ganska litet jämfört med dagens 3-mannatält men fungerar bra till 2 pers.
 
Legendariskt tält.

Tarfalatältet är ett legendariskt tält jämsides med Fjällräven Thermo G66. Det tillverkades på femtio- och sextiotalet först helt i S K Himalajaväv, ren bomullsväv även i ytttertältet alltså. Då var det orange i färgen. Senare kom nylonväven (ev .polyesterväven?) i yttertältet
Lösningen med två absider, en på varje sida, har ju tagits upp av många tillverkare, b l a Hilleberg.

Jag hade ett Tarfalatält på sjuttiotalet, ett mycket bra tält. Framförallt var det kondensfritt tack vare stora öppningar vid huvud och fotända på yttertältet. Det blåste alltså tvärsigenom. Hur det var med stormsäkerheten kan man ju diskutera, men jag var ute i rätt hårda vindar och tältet stod pall.

Uppsättningen var lite krånglig, men när tältet väl var uppsatt sov man gott i det. Innan Hilleberg kom med sitt första ryggåstält var Tarfala det bästa fjälltält man kunde hitta.

Jag tror att företaget som började tillverka Tarfalatältet hette Malmbergs och senare bytte namn till Compass.
 
En mycket gammal tråd, men nostalgi är ju roligt:

Tarfala är klassiskt - och dessutom ganska lätt jämfört med många av dagens tält! :) Historiken har ju redan berättats här i tråden, det enda som kan tilläggas är väl att Tarfala eller G-66 var närapå reglementerad utrustning på fjällvandringar under 60/70/80-tal. Tält av den modellen måste ha stått pall för ett oräkneligt antal fjälloväder under decenniernas lopp.

Jag började mitt friluftsliv i farsans gamla Tarfala-tält, och den enda "reparationen" som någonsin har behövt vidtas har varit att täta sömmen i "nocken" på tältet med lite badrumssilikom utspädd i bensin, då den släppte in lite vatten.

Till yttermera visso är ytterduken utmärkt som tarp (enkelt regnskydd) när man rör sig i skogslandet, har då hängt upp det med linor istället för sedvanlig uppsättning med aluminiumstavarna.
 
Vårt Malmbergs Tarfala III köptes i början av 70-talet, Aluflex på yttertältet och Himalaybomull i innertältet. Väldigt många tältspik men sen står det väl.

Vi hann bruka det under flera fjällvandringar, kustvandringar, semestrar och i MÖ samt CA.

T o m barnets campingturer och festivaler överlevde det.

3570 g för ett 3 p tält är godkänt. Yttertältsduken har brukats till tarp, den är stor. Golvet i Pu har givit upp,men med en mylarfilm under håller det tätt, senast brukat när vi hade många gäster med än fler barn här.

Kommer det att överleva 50års dagen?
go tur
 
Har ett 35 år gammalt Tarfala som förvisso har lagats pga utlåning men som är still going strong. Senast det gjorde tjänst var vid en resa med ungarna då vi stoppade för natten i ett snöyrigt Strömsund vid tvåsnåret på natten. Upp med Tarfala, in och sova och sedan vidare på morgonen. Motell på traditionellt vis.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tåligt tält...

Kan bara instämma med inläggen i denna tråd och Tarfalan väcker också många fina friluftsminnen till liv hos mej. Har ett Malmbergs Tarfala som jag köpte 1972 och fortfarande är helt OK att tälta med efter ett antal hundra dagars å nätters tältning både sommar och vinter. Det har verkligen varit en pålitlig pryl som fungerat fint för mej, mina friluftsvänner och familj. Innan jag köpte Tarfalan hade jag flera gånger lånat ett G66 Extrem som jag upplevde mer som ett sovsäcksöverdrag än tält.
Tarfalan var/är perfekt för 2 vuxna och även ett barn. Kanon med absider och möjlighet till ”tarpande” vid regn/blåst. Bomullsinnertältet har alltid varit utan kondensproblem och vikten har varit helt OK vid vandring/skidåkning och vid paddling. Det har klarat rejäla vindar där många gånger andra tält fått problem. Så detta tält tillhör en av mina bästa friluftsinvesteringar.
Det som inte varit så bra är som nämnts tältbotten men där har en tunn pressning fungerat som foot-print. Öljetterna för tältstängerna gav ganska tidigt upp men Malmbergs fixade det gratis liksom ”myggfönstret” som gav upp. Öljetterna har sedan givit upp igen men där har jag nu en annan lösning med rostfria brickor. Flera dragkedjor har jag också bytt ut. Har alltid varit noga med att torka och göra rent tältet efter varje användning.
Det var med vemod jag pensionerade Tarfalan för något år sedan och inhandlade ett Staika då ett kupoltält funkar bättre vid paddling och jag ville ha ett nytt tält med kvalitet. Räknar med att detta nu håller mitt aktiva friluftsliv ut utan större problem.
Tarfalan finns dock finns kvar och kan nyttjas vid behov av andra i familjen och mina nära.
Mvh Omar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.