T-sprit till Nova

Jag köpte Optimus Nova för ett tag sedan, mycket för att kunna använda alla typer av bränslen. När jag läste manualen hittade jag ingenting om T-sprit. Jag blev mycket förvånad. Rapsolja kan man använda men inte T-sprit. Har någon kunskap om ifall man ändå kan använda T-sprit och varför de inte skrivit ut det, eller varför man inte kan använda det när det är ett av de mest miljövänliga bränslena, billigt och lätt att få tag på?
En till sak som jag funderat på är varför man inte få blanda olika bränslen. Det är samma munstycke till alla bränslen så vad är problemet?

T-sprit...njaaa

Hej,

det enda förgasarkök jag känner till som kan använda T-sprit är Optimus Explorer och då bara med ett speciellt munstycke och ett litet spjäll för att få rätt luftblandning (=struligt).

Så Nova verkat i det avseendet fungera som de flesta förgasarkök d v s inte med T-sprit.

/J.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
T-sprit

Sprit kräver fetare blandning än peroleumbränslen för att brinna i en förgasarbrännare. På Optimuskök brukar man kunna strypa lufttillförseln efter munstycket med ett speciellt spjäll, så att sprit-luftblandingen blir den rätta. Om man inte stryper lufttlillförseln blir blandingen för mager, och tar inte eld (jag har provat i några olika kök).

Men varför köra på T-sprit? Fotogen och bensin är billigare och har dessutom mycket högre bränslevärde.

Peter

NOVA och T-sprit

Den huvudsakliga anledningen till att NOVA inte lämpar sig att köra på T-sprit är, som tidigare nämnts, luftinblandningen. T-sprit kräver en lägre syretillförsel (mha strypspjäll) för att inte "blåsa iväg" lågan.
Dessutom är energivärdet i bränslet ungefär hälften jämfört med bensin eller fotogen, vilket innebär en halverad effekt med befintligt munstycke. När man kör på T-sprit i Explorer, med specialmunstycke, får man i och för sig upp effekten. Men detta sker då på bekostnad av en nästan fördubblad bränsleförbrukning.
Slutsatsen är att T-sprit är ett oekonomiskt och "besvärligt" bränsle att använda i denna typen av kök. Vi har valt bort bränslet i utvecklingen av NOVA för att göra köket så lättanvänt och effektivt som möjligt.
/Joel Svedlund, utvecklingsansvarig på Optimus

Mitt Primus MFS...

Primus påstår att man ska kunna köra MFS på T-Röd, men bara i nödfall. Detta PGA att packningarna inte tål spriten.

Samma problem uppkommer när man försöker bygga om en gräsklippare till metanoldrift (för miljöns skull). Man måste då byta bränsleledningar , membran och packningar. Silikon för sprit, gummi för bensin.

Drgracing bränsle

Man kanske skulle kunna använda nitrometan. Ttill dragracingbilar används 94% CH3NO2 och 6 % metanol. borde vara bra på högre höjd också eftersom en del av syret kommer med bränslet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips