Styrketräning i kombination med löpning.

Jag skulle vilja ha lite tips på ett bra styrkeprogram som jag kan köra efter att jag varit ute o sprungit. Jag tränar benstyrka på gym minst en gång i veckan, o löpningen sätter sig ju en del i benen, så jag hade tänkt mig lite övningar för bålstyrka o armstyrka. Jag har en sån där balansboll och lite vikter, så det får gärna ingå. Det bör ta ca 20 minuter att genomföra i snabb takt. Det borde vara 6-8 övningar gissar jag (om jag gör 2*12 repetitioner).

Kan ni hjälpa mig?
 
Tråkigt/indirekt svar, men ändå!
Har du tagit en sväng till biblioteket och kollat i typ "Runner's world" samt "Aktiv Träning"? Med jämna mellanrum kommer ju artiklarna om bra basträning tillbaka, med ungefär samma innehåll, trimmat till dagens färg på löpartightsen...

Annars, tipsade nyss i en annan tråd om boken "Conditioning for Outdoor Fitness" av David Musnick och Mark Pierce. T ex härifrån:
http://www.bokus.com/bok/97808988675...tdoor-fitness/
 
Hej
Jag tycker du ska kontakta en pt via blakortet.se och skapa ett program som funkar för dig och dina mål. Gå igenom hur du ska göra dem och vad du ska tänka på.
Jag kan hjälpa dig någon dag men just nu sitter jag på iphonen i Australien

Daniel, PT
 
Varför inte stanna till under löpningen så ofta att du hinner göra 3x12 armhävningar och 3x12 situps eller liknande så får du ju bra träning samtidigt som du springer :)

mvh // Johannes
 
Hej
Jag tycker du ska kontakta en pt via blakortet.se och skapa ett program som funkar för dig och dina mål. Gå igenom hur du ska göra dem och vad du ska tänka på.
Jag kan hjälpa dig någon dag men just nu sitter jag på iphonen i Australien

Daniel, PT

Känns lite väl komplicerat. Det finns redan drösvis m sjukgymnaster, läkare, sjuksköterskor, dietister osv i mitt liv, jag hinner ju knappt träffa de, :).

Varför inte stanna till under löpningen så ofta att du hinner göra 3x12 armhävningar och 3x12 situps eller liknande så får du ju bra träning samtidigt som du springer :)

mvh // Johannes

Dels för att jag löptränar m andra (intervallträning dessutom) o upplägget är uppvärmning, intervall, springa-hem och sen styrketräna. Skulle kanske passa när jag har sprungit lite mer och vill springa mer långpass (vill inte göra det en för jag tror att kroppen kommer ta för mkt stryk av det).

Tråkigt/indirekt svar, men ändå!
Har du tagit en sväng till biblioteket och kollat i typ "Runner's world" samt "Aktiv Träning"? Med jämna mellanrum kommer ju artiklarna om bra basträning tillbaka, med ungefär samma innehåll, trimmat till dagens färg på löpartightsen...

Annars, tipsade nyss i en annan tråd om boken "Conditioning for Outdoor Fitness" av David Musnick och Mark Pierce. T ex härifrån:
http://www.bokus.com/bok/97808988675...tdoor-fitness/

Köpte nästan den igår efter ditt tips. Jag ska nog göra det endå.


Jag har klickat mig runt på massor av såna där sidor. Men allting är så spretigt och jag vet inte riktigt hur jag ska sätta ihop det för att passa mig.
 
Jag skulle vilja ha lite tips på ett bra styrkeprogram som jag kan köra efter att jag varit ute o sprungit. Jag tränar benstyrka på gym minst en gång i veckan, o löpningen sätter sig ju en del i benen, så jag hade tänkt mig lite övningar för bålstyrka o armstyrka. Jag har en sån där balansboll och lite vikter, så det får gärna ingå. Det bör ta ca 20 minuter att genomföra i snabb takt. Det borde vara 6-8 övningar gissar jag (om jag gör 2*12 repetitioner).

Kan ni hjälpa mig?

Styrkeövningar ingår i programmen på marathon.se, kolla gärna där!

Själv har jag behållit tänket "BRAK" från lumpen, dvs buk - rygg - armar - knän. Konkret innebär det t.ex:

- Situps sneda/raka, crunches, "plankan"
- Ryggresningar etc
- Armhävningar, dips
- Jägarsits, upphopp, knäböj med vikt

Komplettera med lite tåhäv, så tycker jag att det blir en helt ok genomkörare! Går förmodligen utmärkt att variera mha balansboll eller fria vikter.
 
Låter precis som du behöver en PT...
Ont om tid, sjukgymnaster, frågor mm :)

En bok som är bra annars är "maximal muskeltillväxt" av Kristian berg
 
Kolla på försvarets hemsida. Där finns träningsprogram för de som vill göra uttagninstest för vissa befattningar. Borde ju vara allsidig träning med fokus på seghet.
 
Jag brukar göra armhävningar, sit ups, chins i trappan hemma. Du kan sätta upp benen på bordet hemma och göra armhävningar, blir lite tyngre då. dips från en stol, tränar triceps.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mararv Löpning i kombination med styrketräning Träning och hälsa 16
Fysexperten Projekt styrketräning Träning och hälsa 1
Jerry Olsson Kombinera styrketräning och löpning? Träning och hälsa 6
jerrymus hjälp med styrketräning Träning och hälsa 66
ragwen89 Hjälp med att hitta bra sidor för styrketräning Träning och hälsa 11
srpp Styrketräning under balanskoordinationsutmaning Träning och hälsa 6
Jock Scott Styrketräning - Grundövningar Träning och hälsa 3
schweingaard Ryggproblem vid styrketräning Träning och hälsa 23
bigfoot Styrketräning för löpare Träning och hälsa 10
vadsbo skvadron Styrketräning! Träning och hälsa 6
Styrketräning och återhämtningsperiod. Träning och hälsa 6
SebastianDahl Kombination av gym och arbete Träning och hälsa 13
Moga Bygga upp fotsulor för helt barfota vandring/löpning? Träning och hälsa 11
camoscio Kvalitet (löpning) Träning och hälsa 3
mBengtson löpning med ryggsäck, fördelar/nackdelar Träning och hälsa 10
jerklaren GPS app för löpning till WP7 alt Android Träning och hälsa 5
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
arbetslos500 Vill ha tipps på hur man ökar sin uthållighet, löpning Träning och hälsa 13
PepperKeenan Everest Trekking Pant+jacka för löpning. Träning och hälsa 4
CE Löpning Träning och hälsa 8
pagren Löpning i vattnet? Träning och hälsa 5
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
Stein Cykling vs. Löpning?! Träning och hälsa 10
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
PepperKeenan Löpning/Gymprogram Träning och hälsa 37
Gaion Löpning= mindre muskler?? Träning och hälsa 6
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Fri-skis Löpning - Cykling Träning och hälsa 4
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
Roffis skidåkning/löpning + gym Träning och hälsa 3
jonasfranz Bästa vätske system för ca 2 timmar terräng löpning? Träning och hälsa 13
bigfoot Löpning på vintern Träning och hälsa 24
afropavo ryggsäcks löpning Träning och hälsa 0
Pontus Lundberg Löpning i kyla? Träning och hälsa 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.