Löpning i kombination med styrketräning

Hej,
jag tänkte passa på att köra lite intervaller på löpbandet när jag ändå är på gymmet. Frågan är bara, i vilken ordning ska jag köra för att få bäst resultat, löpning före eller efter styrketräning? Spelar det någon roll? Jag har hört någon teori att styrketräning efter konditionsträning inte ger något utan bara bryter ner musklerna.. stämmer det?
 
Jag skulle köra styrketräningen före, vet inte varför, skulle bara det =). Antagligen för att det är som du säger (att musklerna bryts ner o grejs).
 
Har själv kört liknande träning

Jag sprang då före jag styrketränade, styrketränade inte ärskilt mycket efter löpningen. Jag tror inte att man "bara bryter ner" musklerna på detta sätt (inte på något annat sätt än man normalt gör vid träning.) Däremot så kan jag tänka mig att om man kör hård intervallträning innan man styrketränar så har man svårare att pressa lika mycket efteråt, kanske blir det därför sämre träningsresultat. Jag upplever att jag ändå kan träna hård styrketräning efter ett löppass, dessutom så är jag ordentligt varm då. Det blir dock extra viktigt att äta och dricka ordentligt före, under och efter passet.
 
På en kurs som den personlige tränaren hade på "mitt" dåvarande gym hävdade han att ska man förbränna fett så bör man först köra styrketräning eftersom det tömmer musklerna (främst de musklar man tränar antar jag) på energi och sedan kan börja förbränna fettet efteråt under kondisträningen. Jag har inga problem med för hög fetthalt så det har jag inte brytt mig om, dessutom så löper jag hellre först vid de tillfällen jag både löp och styrketränar. Dock så brukar jag inte träna benmusklerna i gymmet om jag har löpt precis innan.

Henrik
 
Styrka först och uthållighet sen, oavsett vilken metod man använder för att träna. (Alltså en klättrare bör bouldra först och köra några vändor på rep sen, aldrig tvärt om, styrketräning före löpning osv.)
Här är två anledningar i icke prioriterad ordning:

Anledning 1. När man kör slut på energin i muskeln kan den fortsätta att fungera på fett och man får en hörgre fettförbränning. Finns hur mycket som helst att läsa ifall det är just fettförbränning du är ute efter.

Anledning 2. Om man kör uthållighet först använder man en del av den energi som annars skulle användas till styrkedelen (finns det både kolhydrater och fett som energikälla kommer kroppen att ta av båda för uthållighetesövningen). Man kommer sålunda inte att kunna ta i lika mycket och får sämre utdelning av sitt styrkepass. Risken finns också att man lägger på samma vikt som man är van vid utan uthållighetsövning innan och blir arg när man inte orkar, då tar man i så man kräks och blir skadad.
 
Men, ett argument för att köra löpningen först borde vara att man vill låta kroppen börja återhämta sig så fort som möjligt efter styrketräningen. De som styrketränar mycket brukar tala om vikten av att direkt efter träningen ta det lugnt och trycka i sig mat (eller proteindrycker om man tillhör den religionen) direkt, för att kroppen återhämtar sig bäst direkt efter styrkepasset. På så vis ställer den inte in sig på att det är knapert med energitillgången, som den definitivt gör om man drar en löpvända efter styrkan.

Jag skulle tänka sålunda: Den träning jag prioriterar skulle jag köra först, eftersom man då har mest att ge både mentalt och fysiskt. Har gått i samma tankar tidigare i sommar då jag hade tillgång till ett gym, och det enda jag lärde mig då var att det man kör först blir bäst. Att springa efter ett styrkepass blir stelt och dåligt, möjligen kan korta intervaller fungera som inte är lika statiska som vanlig löpning. Kör man istället styrkan som andra pass känner man sig hopplöst svag och less efter löpningen. Eftersom jag i första hand springer så vart det löpning först, körde 30/30 eller 30/60 intervaller på max.
 
Styrketräningen först...

Så här tycker jag!
Kör styrketräningen först, ganska tätt efter att du ätit en måltid. Kroppen behöver energi för att tillgodogöra sig styrketräningen på bästa sätt. Löpningen tar du sist när maten har sjunkit. Ta en banan eller något annat kolhydratrikt direkt efter löpningen så får kroppen vad den behöver för att bygga upp muskelaturen. Och drick alltid mycket vatten!
 
Mitt tips är att köra passen på olika dagar.
Men när du väl kör styrketräning för benen, så gör det på ett naturligt sätt. Dvs. att man springer i backar, gör upphopp eller andra rörelser som har en praktisk anknytning till själva löpningen. Då blir resultatet som bäst. Det är min erfarenhet iaf.
Att stressa träningen och köra styrka och uthållighet samtidigt, tror jag kan leda till en ökad risk för skador.
Må väl!
[Ändrat av Lethron 2005-07-28 kl 14:52]
 
håller med ovanstående.. kör dock själv intervaller på löpband innan gympasset men bara som uppvärmning tillsammans med ett regält stretchingpass, vilket oxå kan diskuteras hurrvida det är bra eller dåligt.. dock tykker jag nog att man skall köra rena kardio-pass separerat från styrkepassen..
 
Jovisst är det bästa att köra passen på olika dagar. Men för att hinna med lite mer träning varje vecka så tänkte jag testa med lite intervaller i samband med gymbesöken. Eftersom det är så tråkigt att springa på löpband så blir det nog inga monsterpass ändå. Jag ska testa att avsluta gympassen med ett 5*500m (eller nåt) på löpbandet så får jag väl rapportera om några månader om det är nåt att rekommendera eller inte :)
 
mararv; sa:
Jag ska testa att avsluta gympassen med ett 5*500m (eller nåt) på löpbandet så får jag väl rapportera om några månader om det är nåt att rekommendera eller inte :)

så pass lite intervaller är inga problem, se bara till att fylla på med prottisar så snabbt du kan..
 
Att styrketräning efter konditionsträning bara bryter ner musklerna är inte sant, iallafall inte i den här verkligeheten. Däremot kan det nog vara så att musklerna bryts ner MER än annars, men inte bara. Kör själv kondition (Cykel + rodd) före mina styrkepass och så länge man fyller på med energi, en banan eller något sådant, så funkar det bra. Visst, man bygger upp sin muskelmassa lika fort, men varför göra det på rekordtid? Skillnaden i tid tror jag dessutom är marginell.

Dessutom är det viktigt att man varvar ner och få i sig protein direkt efter styrketräningspasset, eftersom muskelnedbrytningen går fortfare vid styrka än vid uthållighet, plus att kroppens "återhämtningsfunktion" fungerar bätte efter styrka. Fler argument är att det är jävligt tråkigt att konditionsträna efter ett styrkepass (tycker iallafall jag) och att man ganska lätt är stel och allmänt slutkörd efter att ha tagit i. Efter ett konditionspass är man ju som regel aldrig slutkörd, eftersom hela idén är att konditionsträna, vilket inte betyder max, som regel.

Men mycket är också mentalt, vill man köra styrka före, så gör det. kondition hellre? ja men visst. Man måste anpassa sig efter sin egna stil. Alla människor tränar olika. Ett tips är dock att investera i proteindryck. Finns billiga att köpa, och dom ger verkligen valuta för pengarna. ordentligt med vitamin/minarelintag gör också susen.

Som många har påpekat, om man ska förbränna fett bör man göra tvärtom, alltså styrka först.

en sak till, att styrketräna benmuskler sama dag som kan kör uthållighet ben är inte någon höjdare:(
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hannulan Styrketräning i kombination med löpning. Träning och hälsa 9
Moga Bygga upp fotsulor för helt barfota vandring/löpning? Träning och hälsa 11
camoscio Kvalitet (löpning) Träning och hälsa 3
mBengtson löpning med ryggsäck, fördelar/nackdelar Träning och hälsa 10
jerklaren GPS app för löpning till WP7 alt Android Träning och hälsa 5
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
Jerry Olsson Kombinera styrketräning och löpning? Träning och hälsa 6
arbetslos500 Vill ha tipps på hur man ökar sin uthållighet, löpning Träning och hälsa 13
PepperKeenan Everest Trekking Pant+jacka för löpning. Träning och hälsa 4
CE Löpning Träning och hälsa 8
pagren Löpning i vattnet? Träning och hälsa 5
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
Stein Cykling vs. Löpning?! Träning och hälsa 10
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
PepperKeenan Löpning/Gymprogram Träning och hälsa 37
Gaion Löpning= mindre muskler?? Träning och hälsa 6
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Fri-skis Löpning - Cykling Träning och hälsa 4
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
Roffis skidåkning/löpning + gym Träning och hälsa 3
jonasfranz Bästa vätske system för ca 2 timmar terräng löpning? Träning och hälsa 13
bigfoot Löpning på vintern Träning och hälsa 24
afropavo ryggsäcks löpning Träning och hälsa 0
Pontus Lundberg Löpning i kyla? Träning och hälsa 9
SebastianDahl Kombination av gym och arbete Träning och hälsa 13
Fysexperten Projekt styrketräning Träning och hälsa 1
jerrymus hjälp med styrketräning Träning och hälsa 66
ragwen89 Hjälp med att hitta bra sidor för styrketräning Träning och hälsa 11
srpp Styrketräning under balanskoordinationsutmaning Träning och hälsa 6
Jock Scott Styrketräning - Grundövningar Träning och hälsa 3
schweingaard Ryggproblem vid styrketräning Träning och hälsa 23
bigfoot Styrketräning för löpare Träning och hälsa 10
vadsbo skvadron Styrketräning! Träning och hälsa 6
Styrketräning och återhämtningsperiod. Träning och hälsa 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.