Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning

Efter att ha cyklat ca 2 mil ungefär tre gånger i veckan sedan i juni har jag nu sedan några veckor övergått till löpning. Har länge varit med om att min vänstra pektå liksom domnar när jag sprungit några kilometer, men nu har även vänster lillfinger, ringfinger och undersidan av underarmen börjat domna av lite när jag springer. Det går dock över kanske 10-15 min efter att jag slutat träna.

Vad skulle detta kunna bero på? Har lite ont i nacken och så från fysiskt arbete på jobbet, men det är mer på höger sida. Är det dåligt att fortsätta springa, eller är det lugnt eftersom det försvinner när jag slutar?
 
Springer du på asfalt, eller bara ovan att gå på marken med skor långa sträckor (eftersom du brukar cykla menar jag). För jag tycker det låter som att foten får en del stryk av vibrationerna som uppstår när man springer lite hårt helt enkelt.

Jag springer normalt i skogen men göteborgsvarvet som är 21 km i princip ren asfalt brukar också delar av min fot gå in i "shock" som jag brukar kalla det och det känns något liknande det du beskriver.
 
Japp, jag springer på asfalt nu, men problemet med den domnade tån hade jag även när jag tränade aerobics på fjädrat golv ni aerobicsskor. Det känns ofta bättre om jag liksom viker in tån medan jag springer, så jag brukar springa vidare även om det sticker i tån. Men det kan väl inte vara farligt va?
 
Hurpass öppna armbågar har du när du springer?

Har lagt märket till att slutna spännda armbågar ofta ger problem i fingrar och underarmar.
Ang dina tåproblem så frågar jag har du tåplats i skorna även vid isättning?
Själv har jag oftast sprungit på hårt underlag och lagt märket till vad tåutrymmet betyder för blodcirkulationen....kanske något att ta på?
 
Nerver i kläm.

Farligt njaa men det tenderar att öka och till slut får man det direkt. Resultatet kan bli minskad blodcirkulation etc och visst kan det bli skador till slut.
 
Det här med armbågarna har jag inte tänkt på faktiskt, ska undersöka det idag när jag springer. Men kom just på att jag brukar hålla tummarna när jag springer, kanske något där som orsakar. Tåplats finns i skorna, men har ganska tättsittande tår som ofta hamnar under varandra eller lite i kläm även när jag går barfota. Ska prova springa lite mer och tänka på armbågarna och lite tåspret och se om det blir någon skillnad. Tack för tipsen!
 
Efter ytterligare två springturer kan jag påpeka att jag känner mig både dum och lättad. När jag sprang upptäckte jag att jag faktiskt springer med vänsterarmen mer böjd, dock kände jag inget i fingrarna och underarmen någon av gångerna. Försökte komma på om det var någon skillnad från turerna innan och då kom jag på det. Jag sprang nu i t-shirt och har tidigare sprungit i en rätt tight munkjacka som korvat sig i armvecken och troligen strypt en del av blodtillförseln i den vänstra armen som jag håller mer böjd. Har innan det sprungit i en annan, större munkis och då har jag inte känt något. Bara i den tightare jag sprungit i på senare tid.

Mysteriet är löst och även om jag känner mig lite som en idiot så hoppas jag att detta kan hjälpa någon annan :) (Dock är tåproblemet kvar, men det struntar jag i nu när jag känner mig säker på att jag inte kommer att falla ihop och tvärdö under nästa tur)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.