Jag har börjat styrketräna men av tidsskäl måste jag försöka finna ett antal grundövningar vilka ger mig den mest allsidiga träningen på den begränsade tid jag har till förfogande. Härmed hoppas jag kunna få hjälp av Er kunniga personer.
Jag vill inte "bulla upp" en massa muskler varför jag funnit att lättare vikter och 3 set x 12 reps borde vara lagom.
Jag kan träna varannan dag men på grund av att jag tar lunchrasten till hjälp är tiden begränsad. Ändock vill jag försöka att träna hela kroppen vid varje träningstillfälle. Erfarenhetsmässigt vet jag att det begränsar mig till att utföra 6 till 7 övningar varje gång. Min fråga är: vilka 6-7 övningar är de mest allsidiga ? Mina egna förslag är följande, men jag är tacksam för synpunkter på huruvida detta är det optimala alternativt vilka andra övningar som torde vara bättre eller mer allsidiga.
1. Bänkpress med brädan i ca 45 graders vinkel
(bröst, axlar,armar)
2. Sittande rodd (Rygg, Skuldror och delvis armar)
3. Situps (övre magmuskulatur)
4. Liggande benpendling (nedre magmuskulatur)
5. Knäböj med stång på axeln (utsidan låret
d.v.s benets sträckmuskel)
6. Liggande bencurl i maskin (insidan låret d.v.s
benets böjmuskel)
7. Tåhävningar med skivstång på axeln (vadmuskler)
Vad säger Ni som vet ? Är detta det optimala eller tycker Ni någon eller några övningar skall bytas ut ?
Hilsen
Anders
Jag vill inte "bulla upp" en massa muskler varför jag funnit att lättare vikter och 3 set x 12 reps borde vara lagom.
Jag kan träna varannan dag men på grund av att jag tar lunchrasten till hjälp är tiden begränsad. Ändock vill jag försöka att träna hela kroppen vid varje träningstillfälle. Erfarenhetsmässigt vet jag att det begränsar mig till att utföra 6 till 7 övningar varje gång. Min fråga är: vilka 6-7 övningar är de mest allsidiga ? Mina egna förslag är följande, men jag är tacksam för synpunkter på huruvida detta är det optimala alternativt vilka andra övningar som torde vara bättre eller mer allsidiga.
1. Bänkpress med brädan i ca 45 graders vinkel
(bröst, axlar,armar)
2. Sittande rodd (Rygg, Skuldror och delvis armar)
3. Situps (övre magmuskulatur)
4. Liggande benpendling (nedre magmuskulatur)
5. Knäböj med stång på axeln (utsidan låret
d.v.s benets sträckmuskel)
6. Liggande bencurl i maskin (insidan låret d.v.s
benets böjmuskel)
7. Tåhävningar med skivstång på axeln (vadmuskler)
Vad säger Ni som vet ? Är detta det optimala eller tycker Ni någon eller några övningar skall bytas ut ?
Hilsen
Anders