Löpning i vattnet?

Jag har hört att det ska vara väldigt bra att löpträna i vattnet. Det kan jag nog tro, men jag undrar om det är någon som tränat på detta viset?
Hur högt ska man ha vattnet när man springer?

Det var bara en liten fundering, om jag ska orka hasa mig ner till stranden och träna.
 
Inte riktigt samma sak men en bekant med knäskada fick löpträna i bassäng med en speciell "flytväst". Då är vattnet såpass djupt att man inte når botten.
Var tydligen "skitjobbigt"

/M
 
jaja, men det är ju för sånna som har ont i knäna och så, jag hörde att man skulle ut och springa typ efter stranden med vatten upp till knäna.
Är det någon som vet om det är bra och om det ger nåt??
 
Vattengympa?

Det du ha hört är nog vattengympa. Det är vad Mikael här beskriver. Alltsta att trampa i vatten med flytvästen på. Du når aldrig själva bottnet.

Men sen har vi vanlig löpning på en strand eller i vattnet då. Typ som man såg på "Baywatch".:) Och det kan knappast vara särskilt bra för dig. Jag provade lite i sommras och det var rent ut sagt galet. Risken för att skada sig är betydligt större. Sen att springa i vattnet är nog näst intill omöjligt. Man kan snubbla på allt möjligt.

/
 
Klart det går att springa i vattnet i sjön.
Det som krävs är väl dock ett ställe där det är jämn och bra botten och ingen som badar. Det är där det stora problemet ligger eftersom de mest naturliga ställena, typ sandstränderna på öland är fulla med folk.

Annars är vatten straxt över knät lagom tycker jag.

En betydligt mer folktom variant är att ge sig ut i kärr/myrar/mossar om du har några i närheten. Då bör man dock inte ha vatten upp till knät eftersom mjukheten och leran suger bra som den är.
 
Jag såg en något manligare variant på Discovery, surfare som dök ned till botten, plockade upp en stor sten och sprang under vatten med denna i famnen... ska tydligen vara bra för lungkapaciteten eller nåt...

/M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Bygga upp fotsulor för helt barfota vandring/löpning? Träning och hälsa 11
camoscio Kvalitet (löpning) Träning och hälsa 3
mBengtson löpning med ryggsäck, fördelar/nackdelar Träning och hälsa 10
jerklaren GPS app för löpning till WP7 alt Android Träning och hälsa 5
hannulan Styrketräning i kombination med löpning. Träning och hälsa 9
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
Jerry Olsson Kombinera styrketräning och löpning? Träning och hälsa 6
arbetslos500 Vill ha tipps på hur man ökar sin uthållighet, löpning Träning och hälsa 13
mararv Löpning i kombination med styrketräning Träning och hälsa 16
PepperKeenan Everest Trekking Pant+jacka för löpning. Träning och hälsa 4
CE Löpning Träning och hälsa 8
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
Stein Cykling vs. Löpning?! Träning och hälsa 10
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
PepperKeenan Löpning/Gymprogram Träning och hälsa 37
Gaion Löpning= mindre muskler?? Träning och hälsa 6
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Fri-skis Löpning - Cykling Träning och hälsa 4
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
Roffis skidåkning/löpning + gym Träning och hälsa 3
jonasfranz Bästa vätske system för ca 2 timmar terräng löpning? Träning och hälsa 13
bigfoot Löpning på vintern Träning och hälsa 24
afropavo ryggsäcks löpning Träning och hälsa 0
Pontus Lundberg Löpning i kyla? Träning och hälsa 9
Johan es Tillsätta salt till vattnet? Träning och hälsa 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.