Bygga upp fotsulor för helt barfota vandring/löpning?

Är det någon som vandrar eller springer helt barfota? Alltså inte i minimalistiska ”barfotaskor” utan the real deal. Hur går ni tillväga för att bygga upp fotsulorna så de pallar? Behöver man börja om från scratch varje säsong eller går det snabbare för varje år? Eller håller ni fotsulorna i trim på ngt sätt under vintern?

Frågar för jag har byggt upp fotmusklerna med minimalistiska skor i några år och vill ta steget till barfota fullt ut, men tycker det går vääääldigt långsamt att få till en bra fotsula som pallar kottar, grus etc utan problem.
 
spring året runt!

Jag har sprungit helt barfota några säsonger. Då sprang jag även på vintern. Med härdade fotsulor så gick det bra att springa även på snö och kalla underlag. Dock sprang jag aldrig några jättelånga helt barfota distanser på vintern. Runt 5 km som max.

Fotsulorna behöver dock tid för att adaptera. Börja med kortare sträckor på snällare underlag, exempelvis sand, gräs, trampad skogsstig. Avancera sedan och utöka sträcka eller till svårare underlag, men ta en i taget.

Vissa underlag är knepiga oavsett hur härdade fotsulor man har. Varm asfalt får jag blodblåsor av inom sekunder, oavsett hur mycket jag har härdat fotsulorna. Och kottar gör ont :) Barfota gör att man måste vara väldigt uppmärksam på underlaget och undvika att trampa på sådana saker som glasbitar, större gruskorn, kottar etc.
 

Liknande trådar