Bygga upp fotsulor för helt barfota vandring/löpning?

Är det någon som vandrar eller springer helt barfota? Alltså inte i minimalistiska ”barfotaskor” utan the real deal. Hur går ni tillväga för att bygga upp fotsulorna så de pallar? Behöver man börja om från scratch varje säsong eller går det snabbare för varje år? Eller håller ni fotsulorna i trim på ngt sätt under vintern?

Frågar för jag har byggt upp fotmusklerna med minimalistiska skor i några år och vill ta steget till barfota fullt ut, men tycker det går vääääldigt långsamt att få till en bra fotsula som pallar kottar, grus etc utan problem.
 
spring året runt!

Jag har sprungit helt barfota några säsonger. Då sprang jag även på vintern. Med härdade fotsulor så gick det bra att springa även på snö och kalla underlag. Dock sprang jag aldrig några jättelånga helt barfota distanser på vintern. Runt 5 km som max.

Fotsulorna behöver dock tid för att adaptera. Börja med kortare sträckor på snällare underlag, exempelvis sand, gräs, trampad skogsstig. Avancera sedan och utöka sträcka eller till svårare underlag, men ta en i taget.

Vissa underlag är knepiga oavsett hur härdade fotsulor man har. Varm asfalt får jag blodblåsor av inom sekunder, oavsett hur mycket jag har härdat fotsulorna. Och kottar gör ont :) Barfota gör att man måste vara väldigt uppmärksam på underlaget och undvika att trampa på sådana saker som glasbitar, större gruskorn, kottar etc.
 
Skulle nog inte vilja ens gå barfota i dagens natur. Alltför mycket skräp och skit som folk slänger. Trampar du på en glasbit eller metallskärva är det go´natt för foten, och din löprunda.
 
Jag springer i skor, men går helst helt barfota. Jag har dock alltid skodon vintertid och om våren tills odlingsäsongen börjar ungefär. Jag gillar inte att bli kall om mina fötter ☺ Fötterna är ömtåligare och känsligare i början av säsongen så lyd packåsnas råd ovan! Vänj dig till underlag och räkna med en tillvänjningsperiod var vår. Också kan jag tycka att det blir en annan tillvänjning på höstkanten, när man måste ha skor oftare o oftare på fötterna.

Däremot håller jag inte med om att skräp o skit som folk slänger skulle vara ett problem. Jag går inte barfota i centrum uppenbart, men friluftsområden eller vanliga gångstigar i stadsmiljö har jag inte upplevt som problematiska. Visst finns det idioter som slår sönder glas o inte städar efter sig, så man måste vara lite uppmärksam på det. Men det måste småbarnsföräldrar o hundägare också tänker jag
 
Får man fråga, vad är syftet med att kunna springa i terräng och på asfalt utan skor ?
Jag förstår att man vill kunna gå barfota i gräs och sand och "känna in rummet" som Ernst gör, men varför ska man springa helt barfota ?
 
Ingen som fjällvandrar barfota då? Skönt vi vad att slippa torka skor och strumpor tänker jag, men kallt förstås
 
Ingen som fjällvandrar barfota då? Skönt vi vad att slippa torka skor och strumpor tänker jag, men kallt förstås

Barfota är nog ganska sällsynt, men fivefingers har jag hört talas om.
Betydligt vanligare är att vandra i lätt, dränerande och snabbtorkande lågsko (orienteringssko eller liknande).
Då slipper man det där med att torka strumpor och skor, och man slipper krångla till det vid vad och blötpartier.
 
Skulle bli jobbigt för fotlederna. kängor är viktiga för att kunna bära packning över ojämn terräng. Kör man ultra-light kan det möjligen fungera.
Kängor är inte viktigt. De blir ofta kontraproduktiva pga "klumpigheten" och vikten. Det räcker med ett par trailskor eller liknande. Har korsat Sarek i ett par vatttensportskor och det var ok, men föredrar trailskor i gtx. Packning i all ära, men den utgör oftast bara en rätt liten del av totalvikten som skorna ska hjälpa till att bära upp. För mig ca 15%
 
Barfota är nog ganska sällsynt, men fivefingers har jag hört talas om.
Betydligt vanligare är att vandra i lätt, dränerande och snabbtorkande lågsko (orienteringssko eller liknande).
Då slipper man det där med att torka strumpor och skor, och man slipper krångla till det vid vad och blötpartier.
Ja fivefingers har jag nog sett, men känns som man vill ha sina rejäla sulor pga stenarna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.