MD vid löpning

Hej,
funderar på att investera i nån form av bärbart ljud för att använda bla vid löpning. Jag ser många fördelar med MD, men funkar det verkligen vid löpning?
Alternativet är ju Mp3 vilket också har sina för och nackdelar.
Någon som har erfarenheter av MD vid löpning eller andra synpunkter?
 
Funker perfa!

Kör med en Sony Md, funkar perfekt även när det är ner emot -15. Brukar lägga den i en plastpåse för att skydda från värsta fukten. (Just denna modell är inte fuktskyddad...)

Har inte haft några problem med hopp, svaj eller liknande på låtarna utan det låter som det ska!

Modellen är en så kallad Net Md vilket innebär att man kan lägga över musik via datorn, en cd brukar ta knappt 5 minuter och då får du med all album och låtinfo!

Så skaffa en Md, dra ihop en skiva med hårda favoritlåtar och se hur ditt personbästa förbättras med minst 10-20 minuter, typ.... :)

Rekommenderas!
 
Jag har också under en tid haft en Sony netMD. Personligen anser jag den inte särskilt duglig vid löpning. Jag tycker att den är för stor och klumpig. Och, jag har haft problem med att man alltid lyckas tappa den på nått jäkla sätt.

Så, nu har jag istället köpt en vanlig mp3 spelare. Storleken på den är ungefär som en tändare. Det går mycket bättre att springa med den eftersom den inte väger något och knappast märks. Jag tycker att en MD innebär alldeles för mycket störningar när man springer. Stor, väger mycket och är inte helt imun mot skakningar. Till skillnad från en mp3 som väger lite, tar lite plats och aldrig har några problem med hårda tag.

Sen kostar en mp3 spelare mindre än en MD, det är också en fördel. Den enda nackdel med mp3 är ju att du inte kan lagra hur mycket musik som helst. Jag har 128 mb minne på min och det räcker mer än tillräckligt.

/
 
Funderar också på att införskaffa mig en smidig liten spelare av nåt slag....kanske även med radiodel på (finns det)

Går det att tanka ner musik från datorn med en mp3?

Vad kostar en sån?

Mvh L-O
 
det jag bekymrar mig mest för är att den ska hacka och svaja och att anti-skak-minnet inte ska räcka till, det tycks råda delade meningar om det.. Så tung är dem väl inte och stoppar man den i en väska som man hänger på vätskebältet så ska det väl inte vara några problem, eller?
 
Som sagt..

Har inte upplevt något problem med vikten, har jag den med mig handlar det om löpträning över längre avstånd då jag ändå har camelbak på mig. Md:n i kamelryggan med fjärren på axelremmen..

Har som sagt inte heller upplevt problem med skakningar, anti-svaj som inte funkar trots såväl terräng/fjälllöpning etc.. Kan kanske bero på att jag haft den på just ryggen och därmed dämpat en del av rörelsen mot om man tex har den i handen.

Sett ur ett annat perspektiv så gillar jag även md då den ger bättre ljudkvalité, har skivor vilket gör att man kan byta musik lätt (på resor, inte när man springer så klart). Kompisen skaffade även en lite mick till sin så att han kan ha den som "resedagbok" när han är ute och reser.

Så summa sumarum så ser jag större utdelning för en Md kontra pris om man inte enbart tänker nyttja den till underhållning vid löpning så sklart!
 
L-O; sa:
....kanske även med radiodel på (finns det)

Radio- Iriver har bra mp3 spelare med radio. kolla på http://www.iriver.com .

MD Jag använder själv en MD som börjar få några år på nacken. Nu börjar den bli "slapp" och tappar spåret lättare nu än när den var ny. När den säckar ihop helt blir det ingen ny MD utan en MP3-spelare i stället.

/Harald
 
MP3

Jag kan inte svara på hur en MD är men MP3:an är suverän att springa med då den inte läser musiken på samma sätt som tex. CD spelare (tror MD funkar på ung. samma sätt som CD) detta gör Mp3:n mindre känslig för skak. Sen tycker jag själv att MP3 är i mer passande storlek för löpning än MD. Dessutom brukar Mp3 vara billigare än MD.

Det här blev nog lite luddigt men jag hoppas ni förstår :)

///Björn
 
Löpning eller till resor?

Visst är MD bättre om man vill ha med sig mycket musik till fjärran länder och liknande. Men, det är en av de få fördelar med MD. Ljudkvalitén beror ju främst på vad du tankar ner på mp3. Dåliga filar, blir dålig ljud. Samma sak blir det om du lägger mp3 spår på en NetMD. Och, visst jag har också löpt med MD när jag haft ryggsäck på mig och då funkar det bra. Men det är inte alltid man har ryggsäck på sig. Och skakningarna blir bara värre ju fortare du springer. Om du är ute på en runda och vill pressa tiderna så är Mp3 mycket bättre eftersom den är smidigare.

Någon undrade om man kunde ladda spår från datorna till en Mp3 och svaret är JA. Det är också en av fördelarna med mp3, då det går mycket fortare att ladda en på en NetMD.

Då jag köpte min Mp3 nyligen så pratade jag med killen i affären och han sa att Mp3-spelare var framtiden. Han menade att försäljningen av MD har minskat kraftigt och istället ersatts av Mp3-spelare.

Mp3-spelarna blir också allt bättre, mindre, har mer minne och blir billigare. Du kan få en mp3-spelare med hög kvalité och minne på 128mb på ca 1000 kr. Om du ska ha en bra MD så måste du betala minst det dubbla.

/
 
Sanning med modifikation

Går det verkligen så mycket fortare totalt sett att lägga ner musik på en mp3-spelare? Du lär ju få över musiken till datorn på det ena eller andra viset först.......

5 minuter för md är räknat cd - dator - md spelare

Nåja, sak samma jag lär ju fortsätta att förespråka md som en bra pryl tills jag stupar..... :)

Allt gott och fortsatt trevlig helg(er)

/Martin
 
iPod

Jag har hittat den för mig ultimata lösningen - en Apple iPod.

Fördelar: Den väger mindre än 2 CD-skivor, rymmer upp till 10 000 låtar och du överför ett helt album (från datorn) på ca 10 sekunder (FireWire). Lägg därtill möjligheten att ha med dig kalender (med träningsupplägg), anteckningar (träningsinfo) och lite annat smått och gott. Inga skakningsproblem. En liten lättmanövrerad fjärrkontroll som enkelt fästes någonstans på framsidan på kroppen för lätt manövrering. Funderar på att köpa till en ”Voice Recorder” (kopplas på iPod) så att jag kan göra röstanteckningar direkt efter träningspasset. Den kan dessutom fungera som extra hårddisk till datorn. Fungerar med Mac och PC. Snygg!

Nackdelar: Den är inte vattentät varför jag har den i en plastpåse i min CamelBack eller i vätsebältet när jag tränar. Priset.

http://www.apple.com/se/ipod/
 
MP3-spelare säljes

Iriver MP3-spelare, 256 mb minne, originalkarton
g, sladd för överföring från datorn, programvara.
Skyddsfodral medföljer. Busenkel, pytteliten o sketbra!
Radio och röstminne. Nypris: 3150:-, Nupris: 2400:-

070-5341979
lundberg_pontus@hotmail.com
Pontus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 3
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
veni LCHF diet, funkar den vid vandring? Träning och hälsa 33
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
Enzopojken "Överbliven" hud vid viktminskning. Träning och hälsa 38
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
kalkylia Mat vid nattjobb? Träning och hälsa 4
kalkylia Hur tränar man vid 12timmars nattjobb? Träning och hälsa 2
schweingaard Knän och leder vid hög vikt? Träning och hälsa 3
schweingaard Ryggproblem vid styrketräning Träning och hälsa 23
fibbla ryggont vid situps Träning och hälsa 11
mielo Kroppens energiförbrukning vid olika temperaturer.. Träning och hälsa 2
Haddock Illamående vid kullerbytta Träning och hälsa 6
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
Nilla_Nilla Varför blå om läpparna vid träning??? Träning och hälsa 6
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
bigfoot Taktik vid långlopp? Träning och hälsa 3
Avslutat1001 Träning vid förkylning / halsont? Träning och hälsa 6
grodanbolle Kostillskott vid tränig? Träning och hälsa 29
grodanbolle Håll? Andning vid träning? Träning och hälsa 19
peppe_malmqvist Träning för att klara "väggen" vid Ultramarathon Träning och hälsa 4
bennyo Huvudvärk vid träning Träning och hälsa 9
Moga Bygga upp fotsulor för helt barfota vandring/löpning? Träning och hälsa 11
camoscio Kvalitet (löpning) Träning och hälsa 3
mBengtson löpning med ryggsäck, fördelar/nackdelar Träning och hälsa 10
jerklaren GPS app för löpning till WP7 alt Android Träning och hälsa 5
hannulan Styrketräning i kombination med löpning. Träning och hälsa 9
Jerry Olsson Kombinera styrketräning och löpning? Träning och hälsa 6
arbetslos500 Vill ha tipps på hur man ökar sin uthållighet, löpning Träning och hälsa 13
mararv Löpning i kombination med styrketräning Träning och hälsa 16
PepperKeenan Everest Trekking Pant+jacka för löpning. Träning och hälsa 4
CE Löpning Träning och hälsa 8
pagren Löpning i vattnet? Träning och hälsa 5
Stein Cykling vs. Löpning?! Träning och hälsa 10
PepperKeenan Löpning/Gymprogram Träning och hälsa 37
Gaion Löpning= mindre muskler?? Träning och hälsa 6
Fri-skis Löpning - Cykling Träning och hälsa 4
Roffis skidåkning/löpning + gym Träning och hälsa 3
jonasfranz Bästa vätske system för ca 2 timmar terräng löpning? Träning och hälsa 13
bigfoot Löpning på vintern Träning och hälsa 24
afropavo ryggsäcks löpning Träning och hälsa 0
Pontus Lundberg Löpning i kyla? Träning och hälsa 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.