Cykling vs. Löpning?!

Har hört på flera håll att kombinationen av cykel- och löpträning skulle kunna motarbeta varandra, eller åtminstonde inte vara en bra kombination.
Jag undrar om det kan vara på det sättet, är det flera än jag som hört det? Om det är på detta viset, varför?!
 
Du bliver ikke en bedre løber af at cykle men det kan med fordel bruges til at fremme formen. Det er ikke skadeligt for dit løb, tværtimod er cykling mere skånsomt for dine ben. Så det er en god metode til hurtige fremgang i formen uden at man forhøjer skades risikoen.

/Ulrik.
 
Jag kör ca 50/50 när det gäller konditionsträningen. Skall man t. ex optimera tider för Marathon och dylikt så rekomenderar man att uteslutande kära löppass. Man bygger väl optimala muskler. Men det e nog vettigare att köra allsidigare om man bara vill träna för att få bra kondition och må bra.
 
vill man känna att träningen ger mycket så rekomenderar jag att kombinera de två. det jävligaste är att ta en tur på hojtan och sen försöker du springa...det är en skön lidelse, garanterat. jag själv kombinerar de två med skidor/rullskidor för att få lite överkroppsträning också.

förvisso kommer dina löptider inte förbättras lika snabbt, men träningen kommer bli roligare, skaderisken minskas, du får bättrem kondis och förbränningen kommer öka.

prova på!!!
 
Hej,

Här är något som är unikt för respektive träningsform:
Cykelträning är skonsamt för knäna.
Löpträning bygger ett starkt skelett.
Gymträning bygger starka muskler ffa i rygg, axlar och nacke.

För att ge ett kort sammanfattning; löpträning (stöt-träning) stärker ditt skelett, detta i kombination med gymträning ger dig en all-round träning som är bra.

Cykling då? Jo... det är ju mest förbaskat kul!! :-D

Mvh, Martin
 
Reflektion kolon: Min egen erfarenhet är att cykling inte ger särskilt mycket för din löpförmåga, men att löpning ger rätt mycket för din cykling.

En anledning kan kanske vara att pulsnivån vid löpning ligger klart högre än vid cykling. Jämför gärna på omvänt sätt (distans kontra intensitet) att cykla i fem timmar. Det är ju inga prblem. Men testa en löprunda på fem timmar så får du se hur du känner dig!

/ G
 
Beror inte det hela på vilken intensitet man kör på?
Jo! Cykling i form av mountain biking eller liknande med mycket intervall där man ger gärnet(helst uppför), ger mer kondition o bättre syreupptagning än löpning. Det är iaf min och mina kompisars erfarenhet. Har aldrig ens varit i närheten av den pulsnivån MTB kan ge vid löpningen, möjligtvis den dan jag tar "milen" på 5 minuter... Sendan är ju allt en smak sak, vad är roligast och ger mest även mentalt? Det är ju ändå där som mycket också sitter vad gäller uthålligheten! Men att kombinera är ju inte fel eftersom olika muskelgrupper tränas vid olika aktiviteter.
 
M2,
Självklart kan du och dina likadant MTB-tränande kompisar uppnå höga pulsnivåer i en kraftig backe på era cyklar, men om du slår ut pulsen över hela passet till en snittpuls genererar löpning i allmänhet högre pulsnivåer än cykling. Delvis beror det på att man vid löpning använder mer muskler (läs överkroppen) än vid cykling (och då talar vi inte om extrem freeriding, trial eller dylikt, utan om vanlig hederlig landsvägscykling som man väl får anta att trådstartaren avsåg).

Frågar du exempelvis tio slumpvist valda triathleter (som ju tränar båda disciplinerna) om deras pulsnivåer vid löpning kontra cykling tror jag nog att minst nio av dem kommer att svara att de har betydligt högre puls vid löpning än vid cykling. Kolla in den här diskussionen exempelvis http://www.cyclingplus.co.uk/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=20754&#210789

Men varför inte ta dina kompisar till Stockholm nästa vår (ni missade tyvärr just chansen att göra det i år... ;) ) för att springa Rogers Bergstävling och jämföra pulsnivåerna där med nivåerna från din vanliga cykeltur... ;)

Kör så det ryker!

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2004-05-17 kl 15:56]
 
Har känslan av att var och en blir salig på sin medicin ;-) Cykling vs Löpning... Jo men visst är det väl så att allt tillslut handlar om vad man själv tycker känns bäst. Att jag tipsade om MTB var helt enkelt det att jag, som gör allt möjligt, själv upplevt det som det bästa sättet att få upp ett rejält flås på. Men vad jag förstått är det absolut viktigaste för "flåset" att varva träningen, både vanlig träning men också intervall träning, intervall träningen gör enormt mycket på orken. En f.d. landslagsorienterare jag pluggade tillsammans med i höstas mer eller mindre gjorde klart för mig att: "utan den så är du körd". Det är den som ger mest på lungvolymen, o därmed på flåset. Sen handlar ju allt om i vilken form man gör det ena eller det andra, landsväg, skog uppför, nerför, berg, etc, etc,...Men diskussionen handlar ju egentligen om huruvida man kan varva cykel o löpning, o jag har aldrig hört att det skulle vara fel. Däremot, så vad jag vet, om man är på riktigt hög nivå, så får man bättre löp ekonomi om man bara tränar löpning o inget annat, kroppen lär sig helt enkelt att hushålla med resurserna bättre om man bara tränar en sport.
Hoppas jag förklarat lite bättre nu, vad jag menade :)

Lev väl!
 
puls vid cykling/löpning

Intressanta och bra svar du fått! Ville bara tillägga något om pulsnivåerna vid löpning resp cykling. Det är nog helt rätt som Gunnar säger, att löpning i de flesta fall genererar något högre puls, och det beror inte på att det skulle vara "jobbigare" eller så, man kan komma upp i samma intensiteter i båda idrotterna. Nej, svaret ligger i att cyklingen bl.a. genererar mer mjölksyra, ffa i benen. Mjölksyran måste tas hand om av kroppen (skölja bort den och bryta ner den) för att den inte ska ackumuleras i för höga koncentrationer, och detta kostar energi. Mycket mjölksyra hindrar en från att nå sin maxpuls. Jag har varit med i ett jämförande maxpulstest för löpning och cykling i kraftigt uppförslut, och pulstaket för cyklingen låg som regel 5-10 slag under löpningens. Däremot var cyklingen "jävligare" pga mjölksyran.
Ja, detta var ju egentligen inte din fråga, men kunde inte låta bli att lämna ett inlägg i debatten...:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fri-skis Löpning - Cykling Träning och hälsa 4
Putside Frågor ang sambandet mellan cykling och kondition Träning och hälsa 2
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
Moga Bygga upp fotsulor för helt barfota vandring/löpning? Träning och hälsa 11
camoscio Kvalitet (löpning) Träning och hälsa 3
mBengtson löpning med ryggsäck, fördelar/nackdelar Träning och hälsa 10
jerklaren GPS app för löpning till WP7 alt Android Träning och hälsa 5
hannulan Styrketräning i kombination med löpning. Träning och hälsa 9
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
Jerry Olsson Kombinera styrketräning och löpning? Träning och hälsa 6
arbetslos500 Vill ha tipps på hur man ökar sin uthållighet, löpning Träning och hälsa 13
mararv Löpning i kombination med styrketräning Träning och hälsa 16
PepperKeenan Everest Trekking Pant+jacka för löpning. Träning och hälsa 4
CE Löpning Träning och hälsa 8
pagren Löpning i vattnet? Träning och hälsa 5
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
PepperKeenan Löpning/Gymprogram Träning och hälsa 37
Gaion Löpning= mindre muskler?? Träning och hälsa 6
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
Roffis skidåkning/löpning + gym Träning och hälsa 3
jonasfranz Bästa vätske system för ca 2 timmar terräng löpning? Träning och hälsa 13
bigfoot Löpning på vintern Träning och hälsa 24
afropavo ryggsäcks löpning Träning och hälsa 0
Pontus Lundberg Löpning i kyla? Träning och hälsa 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.