hjälp med styrketräning

Hej!
jag är en kille på 15 år. jag har hållt på med styrketräning i lite mer än ett år, men jag tycker inte jag får något resultat. har någon tips på bra sätt för att få en muskulös och V-formad kropp till sommaren?

MVH: jerry, tack på förhand
 
Det är svårt att ge bra råd utan att veta detaljer om kroppsbyggnad och nuvarande träning. Min egen erfarenhet av 15-årsåldern var att jag just då var fullt upptagen med att växa så det knakade. På längden. Jag blev säkert 5 cm längre under ett sommarlov och växte ur skor så fort att morsan inte trodde mig ibland. I ett sånt läge finns inte mycket utrymme och resurser för att bygga muskler också. Dessutom, eftersom kroppens ben är under tillväxt och därför har lite mjuka zoner i ändarna, är det inte helt bra att ge sig på större styrketränigsprojekt med höga vikter.

Det låter kanske trist men mitt råd är att bara köra lite allmän träning du trivs med och att inte ta för allvarligt få just styrketräningen. Simning är annars ett rätt säkert sätt att få schyssta axlar utan att ha sönder sig allt för mycket. Jag började simma på allvar när jag var ca 17, och efter ett par år märkte jag en rätt rejäl skillnad på kroppsform. När jag var 15 hade jag idiotförklarat någon som givit mig rådet att ha lite tålamod, men som 32:åring kan jag bjuda på det med ett leende. Det här med kroppsform är ett livstidsprojekt. :)
/R
 
jerry

tack. jah håller inte på med tyngder så mycket. jag har 2 hantlar som väger 5 kg. för det mesta kör jag kropps övningar och med fjäder. jag springer 3 gånger iveckan med. jag är 174-75 cm lång och väger 62 kg. det jag vill träna mest är magen, har provat allt men får inget resultat )=. du som tränar kanske vet något bra sätt att få en snygg mage ? elr någon annan som läser detta.



tack på förhand
 
Jerry, jag tror att man på detta forum får bäst utväxling på frågor som lyder "jag vill göra något roligt. vad skall jag göra" eller "hur gör jag för att klara xxx-loppet, yyy-resan eller zzz-toppen på bra sätt". Och forumet är kanske lite mindre bra på frågor som "jag tränar mycket och vill få snyggare kropp".

Min reaktion på din fråga blir ett litet utrop :)
- Bry dig lite mindre om (för många av oss) ouppnåeliga "kroppsideal", gör fler roliga grejer!!

Men i och med att mag/nedreryggstyrka är viktig och nyttig för många aktiviteter som blir roligare om man orkar bättre så får du en länk med många bra övningar:
http://www.olympiatoppen.no/basistrening/styrke/bukryggbekken/page118.html

Simning rekommenderar jag också gärna. Jag började sent, men oj vad glad jag är att jag lärde mig crawl. Jätteskönt. Bra träning.
 
Som tidigare sagt din kropp växer och förhoppingsvis även din förståelse för vad som är möjligt och när.
På antikvariat kan du säkert hitta ett ex av gamla Arne Tammers kurs, den får varje 15åring att tro att man kan se ut som Arne gjorde som vuxen, efter en kvart om dagen över sommaren. Så är det inte...
Simning är nämd, joggning och BRAKar en tre gånger om dagen räcker länge. Sen gäller det ju att ha kul. Äta klokt och rätt samt inte minst fungera i skolan och socialt, det räcker länge....
Att gå med i orienteringsklubben eller spela tennis utomhus är både socialt, kräver tanke och kondition samt teknik, dessutom roligt.
Lycka till!
//J
 
Vill du ha en v-formad överkropp, vältränad mage, bra allmän fysik och balans samt ha väldigt kul kan jag gladeligen rekommendera brottning.

Fjäder? Menar du en såndär fjäder med ett handtag på varje sida? I så fall tror jag inte du kan förvänta dig så mycket av den. För v-formen är chins (armhävning i räck) ett bra recept, och för magen räcker vanliga crunches med vikt. Men tränar man så ensidigt riskerar man bara att skada sig.

För övrigt har jag läst och själv upplevt att det inte ger så mkt av styrketräning i din ålder. Kroppen har, som andra sagt, fullt upp med att växa till sig, både på längden och i ben, leder mm. Satsa på en kul idrott och spara det riktiga byggandet tills du är fullvuxen, inte elakt menat, utan bara mina egna erfarenheter. Själv märkte jag inte så mkt resultat förrän jag var runt 18-19 nånting, men det är ju högst individuellt. Nu (alltså vid 25) har jag väldigt lätt att lägga på mig muskler, men måste hålla igen då jag vill stanna i min viktklass.
 
brak?

okej tack för all hjälp. jag har hört talas om brak, uppvärmning i lumpen mm. vilka brak brak övningar finns det då? får man muskler utav brak ? någon som vet ett bra brak schema ?




tack på förhand
 
Hej Jerry!
Tror det finns bättre forum än utsidan om man vill träna sig snygg...men OK här kommer några funderingar.

-Du är 15 år och växer ännu både på längden men även bredden (jag lovar, även om det knappast känns så).

-Då du växt färdigt är det helt OK att börja träna med vikter, men ta det försiktigt och ha tålamod. De flesta lägger inte på sig mer än 0,5-1 kg muskler per år!! Det går alltså inte att träna upp sig på ett halvt år.

-Var inte så fixerad...man blir ändå inte perfekt! Jag tränade som ett djur i över 10 år (gjorde bla 200kg i bänkpress och serier på 34reps med 100kg i bänken) och blev ändå inte nöjd (skall saningen fram så märkte jag inte ens hur grov jag var). Nuförtiden satsar jag all tid jag kan på saker jag tycker är roligt. Paddling, långfärdsskridskor, fjällturer (vinter och sommar), klättring mm och det ger mej mer tillfrädställelse än något gympass någonsin gjort och jag mår bättre!

Så vill du träna upp kroppen så är det OK, men gör det för att du skall må bra och orka med annan träning, inte bara för att bli snygg...
 
kör styrketräning 3 ggr/vecka (tänk på att dela upp muskelgrupperna på ett bra sätt, tränings schema för detta finner du såklart på nätet) och löpträna 2ggr/vecka. Eftersom du är 15 år ska du undvika alltför tunga vikter, kör en åtminstone 10-12 reps per set. om du tycker fem pass i veckan blir för mkt kan du alltid kombinera och köra styrke först sen dra ut på en löprunda. käka minst 4 rejäla mål mat om dagen, gärna några mellanmål också. gnugga på så ska du se att du växer! visst är det trevligt om man får en snygg kropp på köpet men ju äldre man blir desto mer tränar man för den sköna känslan och mindre för spegeln..
 
...men ju äldre man blir desto mer tränar man för den sköna känslan och mindre för spegeln..

Jag är 43 och tränar mest för utseendets skull. Välbefinnandet är en trevlig bieffekt av att göra situps och springa 7 km.

Min sexpack på magen får jag aldrig tillbaka men jag vill att kvinnor på stranden runt Barsebäck skall tänka "den tretttiotreåringen har en schysst kropp"...

Så är det, jag är inte ironisk och försöker inte vara lustig.
 
som Ronnie Colman säger: everybody wanna be a bodybuilder but nobody wanna lift them heavy ass weights.. på svenska brukar vi säga, stora vikter, stora resultat..

problemet med att man inte får resultat är att man inte tränar hårt nog, man sover för dåligt och har ingen koll på vad man stoppar i sig.. som 15åring ska man ta det piano med för stora vikter eftersom kroppen fortfarande växer, men man kan fortfarande träna hårt och "safe".. att vifta lite med vikterna på gymmet ger mer för självkänslan än för kroppen, detta är inget som skall förkastas men ändock så ger det inga imponerande kroppsliga resultat. att ha en inställning om att man skall bli "färdig" till ett visst datum är ett farligt tänkande som kan leda till att man tar genvägar till dit man vill nå..

få hjälp av en PT, träna stenhårt, sov bra och käka bra mat så kommer resultaten.. avsaknad av resultat beror på att man inte gör något av det jag nämnde..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ragwen89 Hjälp med att hitta bra sidor för styrketräning Träning och hälsa 11
Gonkan Bäst proteinpulver för bulk? Träning och hälsa 7
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
MonicaKa Hjälp att tolka hälsoundersökning Träning och hälsa 3
Baseballbat Noob behöver hjälp med viktnergång. Träning och hälsa 26
energIrace Lite hjälp!! Träning och hälsa 0
aback Hjälp med träningsredskap Träning och hälsa 2
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
graylingman Hjälp med träningsupplägg Träning och hälsa 15
Keras2006 Hjälp med Viktökning!? Träning och hälsa 11
Keras2006 Hjälp med chins! Träning och hälsa 18
Jansson_Kalix Viktminskning, TIPS! Hjälp! Träning och hälsa 17
andi Hjälp till artikel om utbildningar utomlands Träning och hälsa 0
pergit Hjälp med råd!!! Träning och hälsa 6
capman viktminskning-träningsschema, HJÄLP! Träning och hälsa 30
Elyas Hjälp, får vattenblåsor Träning och hälsa 9
joakimmen Hjälp! Det börjar närma sig... Träning och hälsa 1
Adventure-Cilla Hjälp jag är övertränad!!!... Träning och hälsa 4
plp Backar och löprundor i Lund? Hjälp Träning och hälsa 4
lleberg Hjälp att lägga upp försässongsträning. Träning och hälsa 4
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
kimman knäsvag skidåkare söker hjälp Träning och hälsa 5
hannulan Styrketräning i kombination med löpning. Träning och hälsa 9
Fysexperten Projekt styrketräning Träning och hälsa 1
Jerry Olsson Kombinera styrketräning och löpning? Träning och hälsa 6
srpp Styrketräning under balanskoordinationsutmaning Träning och hälsa 6
Jock Scott Styrketräning - Grundövningar Träning och hälsa 3
mararv Löpning i kombination med styrketräning Träning och hälsa 16
schweingaard Ryggproblem vid styrketräning Träning och hälsa 23
bigfoot Styrketräning för löpare Träning och hälsa 10
vadsbo skvadron Styrketräning! Träning och hälsa 6
Styrketräning och återhämtningsperiod. Träning och hälsa 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.