knäsvag skidåkare söker hjälp

Hej!

Jag har ett ganska vanligt problem, för grunda knäskålar, vilket innebär att det börjar bli dags för operation och borttagning av brosk osv. Det är dock inte bokat förrän till våren, och hur tränar jag nu bäst för att klara skidveckan i vinter??

Jag går och lyfter en del i jobbet vilket känns lite slitigt ibland, och när knäet är böjt (tex i gång/löpning i uppförsbacke) gör det ont, dvs tål det inte belastning som i tex knäböj...

Sist jag åkte skidor var det hårt lindat stödbandage som gällde from 2:a dan, sen blev det pulka.. :eek:(

Hjälp mig nu! Hur förbereder jag mina fjompiga knän för en vild vecka i Trysil??!!? Tackpåförhand/kim
 
Tejpning kanske kan hjälpa

-> Med stor reservation för att jag inte är sjukgymnast, naprapat eller läkare. <-

Jag får problem efter långa löplopp när jag springer på nerför (t ex fjällmarathon). Framförallt så är det "nerförsdunket" som gör att det strular och jag får småinflammationer runt knät.
En sjukgymnast har tipsat mig om att tejpa precis under knäskålen för att avlasta en del på knät. Det hjälper för mig (och många andra löpare).

Du kanske kan höra med en sjukgymnast om det kan hjälpa med rätt tejpning?

Mvh,

Peppe
 
Om du ska på operation så går du förmodligen hos en läkare. Om din läkare tycker att det är lämpligt att du åker utför över huvud taget så be om en remiss till en sjukgymnast. Dåliga knän ska man nog inte leka med......Kanske kan i detta fall "Lavinfarans" ortopediska knäskydd vara nått.
 
lavinfaran?

vad vara detta? :eek:)
Tack för tipsen annars, jag försöker boka tid hos sjukgymnast men han jobbar ju när jag jobbar.. Tejp låter interessant, kanske nämnda gymnast har koll på tekniken..

men övningar då? hur tränar man upp muskulaturen runt knäna utan att belasta fel?
 
Lavinfaran

"Lavinfaran" är en medlem som har erfarenhet i ämnet.
Sök på denna medlemskod och läs de inlägg som han deltagit med.
/BAX
 
kimman; sa:
Hej!

Jag har ett ganska vanligt problem, för grunda knäskålar, vilket innebär att det börjar bli dags för operation och borttagning av brosk osv. Det är dock inte bokat förrän till våren, och hur tränar jag nu bäst för att klara skidveckan i vinter??

Jag går och lyfter en del i jobbet vilket känns lite slitigt ibland, och när knäet är böjt (tex i gång/löpning i uppförsbacke) gör det ont, dvs tål det inte belastning som i tex knäböj...

Sist jag åkte skidor var det hårt lindat stödbandage som gällde from 2:a dan, sen blev det pulka.. :eek:(

Hjälp mig nu! Hur förbereder jag mina fjompiga knän för en vild vecka i Trysil??!!? Tackpåförhand/kim

Hej!

Jag har haft/har en hel del skador på båda knäna. Diskuterade nyligen olika skydd med min sjukgymnast eftersom även jag börjar se skidsäsongen komma.

Jag blev kraftigt avrådd från att använda tejp vid skidåkning. Det är helt okej när man är ute och joggar eftersom benet och knät rörs i nästan samma position hela tiden. När man åker skidor gör det inte det. Dessutom är tejpen alldeles för hård och benen blir stasade, blodet får svårt att rinna som det ska. Det är inte skönt, jag lovar...

Jag kör sedan ett år tillbaka med ett knäskydd av modell avancerad. Jag har haft av ledbandet och har sluppit operera tackvare att det fanns ordentligt med muskler som täcker upp istället. Knäskyddet som jag har har stålskenor på sidorna och fyra ordentliga band att dra åt, två ovanför resp. under knäskålen. Det är dessutom hål för knäskålen så att det inte trycker. Finns på Rehband för 1300. Dyrt, men en god investering som kan användas en lång tid framöver.

På det knä som inte är skadat för tillfället har jag ett vanligt knässkydd, utan massa skenor och grejor. Det värmer och ger lite stöd eftersom det knät får ta lite mera smällar än det andra eftersom det är skadat. Rekommenderar verkligen att ha skydd på båda knäna.

I övrigt kan jag väl råda dig att ta det lite piano med knäskador. En knäskada kommer ju sällan ensam, vilket du verkar ha råkat utför redan. Dessutom så kan knäskador ge många men och ofta under en längre tid. Frågan är om du inte borde försöka operera dig innan vintern istället och sedan köra rehabilitering. Okej att du kanske måste avstå från skidåkningen, men det är inte värt att riskera något i onödan!

Sen var det ju det där med träning också. Även det har jag pratat med min sjukgymnast om. Där fick jag rådet att inte träna knämuskulaturen med hjälp av vikter utan istället bygga upp det som finns runt ikring. Om man vill träna musklerna i knät är simning perfekt och övning på balansplatta varje dag. Sedan kan man köra med vikter också, men ABSOLUT inte utfall, knäböj mm. Det gör bara skada, vänta till efter operationen! Det finns även träningband i plast att köpa på apoteket som är perfekta träningsredskap och utmärkt för benmusklerna. Jag har kört det under ett bra tag och det märks stor skillnad. motionscykel är bra det med, fast med en lagom belastning.

Blev mycket det här, men jag hoppas verkligen att det fixar sig för dig, men som sagt, AKTA KNÄNA! De är svåra att reparera!

MVH/
Anna
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.