Hjälp med träning för klassikern

hejsan

jag är en tjej på 24 år som varit aktiv förut men under ett utlandsår tappat träningen helt. som morot när jag kommer hem tänkte jag ge mej på en svensk klassiker men då jag enbart har erfarenhet av cykling skulle jag behöva hjälp av någon (som kanske själv tränat/tränar för en svensk klassiker) med de överiga momenten.
jag är van att styrketräna och utöver yoga 2-3 ggr i veckan, konditionen är det sämre med.

hoppas att någon där ute vill ta sej an och hjälpa mej!
=)

mvh
elisabeth
 
Jag har simmat vansbro och sprungit lidingöloppet, de andra bitarna tyckte jag mest verkade vara självplågeri. Men för lidingöloppet så sprang jag milen i kuperad terräng tre gånger i veckan, samt 20 kilometer en gång i veckan. Utöver löppass körde jag tunga basövningar följt av mkt töjning. Jag gick i mål på en hyfsad tid men hade tunnelseende och mådde riktigt risigt. Konditionsmässigt låg jag ganska bra till, men tog ut mig för mkt. Tänker nog aldrig göra det igen. För vansbro så simmade jag en till två sjömil ett par gånger i veckan. Under själva tävlingen hade jag en kort våtdräkt för surfing. Fick en ganska dålig tid på vansbro, spelade inte så stor roll för mig iofs. Vansbro var riktigt drygt, väldigt trångt och dålig stämning. Tänker inte göra det igen heller.

Hoppas de råden kan vara till någon nytta.
 
För löpningen kan jag rekommendera www.marathon.se , där finns bra träningsprogram att följa, både för lidingöloppet och stockholm marathon.

Vasaloppet kräver att man kan åka skidor (bra teknik) och att man har tränat upp skidmusklerna. Eftersom det är så lång sträcka krävs ingen jättekondis (flås) utan mer uthållighet. Om man åker lungt och äter och dricker så mycket man klarar av så går det bra. Är du en hyffsat snabb motionär så tar loppet ca 6 timmar och mycket få klarar av att hålla högt tempo så lång tid, det påminner mer om att gå en väldigt lång och snabb promenad än att springa en mil. Ett träningsprogram för att klara loppet kan vara att åka 4-6 mil varannan helg från jul och frammåt. Tänk på att åka lungt första passen eftersom det är många ovana muskler som ska sättas i arbete.

Skidåkning kan man även läsa om på www.skidforum.se Där kan du läsa om utrustning, vallning och teknik. Spår med snö hittar man på www.skidspar.se Om du ska åka vasaloppet nästa år så passa på att köpa grejor nu i vår, allt blir billigare efter vasaloppet.
 
Har gjort klassikern och upplevde Lidingö som tuffast, mest pg a att jag just då var lite skadeförföljd... som jag ser det så är det Lidingöloppet som man bör vara mest försiktig inför eftersom löpning är den mest slitande grenen i klassikern... c:a 3 milpass i veckan, plus ett långpass på 15-20km körde jag... glöm inte att lyssna mycket på kroppen.

Instämmer med Vandrare´s inlägg kring Vasaloppet... god teknik och invänjning av muskler är det som krävs. Ett bra planerat lopp med stopp i alla depåer kan nog de flesta med lite träning innan fixa.

Vätternrundan är snäppet jobbigare tycker jag, och återigen handlar det mest om uthållighet, rätt disponering av krafterna och inför loppet givetvis mängdträning på cykel... 3-4 pass i veckan 4-10 mil brukar jag vara ute... kombinerar med, eller byter ibland ut pass för lite mtb eller löpning.

Vansbro tränade jag nästan inget alls inför... simmade några vändor i sjön hemma och åkte sen upp och fjällvandrade, dagen efter hemkomsten upp till Vansbro och simmade... 1 timme tog det... instämmer i trängseln och taskiga vibbar... ett skämt enligt mig om man jämför prestationen med det övriga tre... tokigt dyrt i förhållande till arrangemanget.

Thomas
 
Det är nog bra att komma igång med löpningen på en gång, så att du har tid att långsamt arbeta dig upp till de lite längre träningsdistanserna (en mil och längre). Annars kommer du nog att få ont alternativt tycka att det är så tråkigt att du lägger av löpningen. Lätt att grusa löpglädjen om man tar i för mycket i början, däremot, hittar du löpglädjen relativt snabbt får du mycket motivation gratis.

Man får ofta höra att Lidingöloppet är superjobbigt och det är lätt att bli avskräckt av sådant tal, särskilt om man inte sprungit mycket tidigare. Jag sprang LL första gången i höstas och tyckte inte alls att det var så hemskt som alla tutat i mig. Var också väldigt orolig att jag tränat för lite, allt jag läste på internet om träning inför LL indikerade att jag skulle typ omkomma efter 15 km...så var inte fallet.

En sak till: Man blir bra på det man tränar på. I fallet LL är det terränglöpning och backe som gäller... :)


/ S
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gonkan Bäst proteinpulver för bulk? Träning och hälsa 7
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
MonicaKa Hjälp att tolka hälsoundersökning Träning och hälsa 3
Baseballbat Noob behöver hjälp med viktnergång. Träning och hälsa 26
energIrace Lite hjälp!! Träning och hälsa 0
aback Hjälp med träningsredskap Träning och hälsa 2
jerrymus hjälp med styrketräning Träning och hälsa 66
ragwen89 Hjälp med att hitta bra sidor för styrketräning Träning och hälsa 11
graylingman Hjälp med träningsupplägg Träning och hälsa 15
Keras2006 Hjälp med Viktökning!? Träning och hälsa 11
Keras2006 Hjälp med chins! Träning och hälsa 18
Jansson_Kalix Viktminskning, TIPS! Hjälp! Träning och hälsa 17
andi Hjälp till artikel om utbildningar utomlands Träning och hälsa 0
pergit Hjälp med råd!!! Träning och hälsa 6
capman viktminskning-träningsschema, HJÄLP! Träning och hälsa 30
Elyas Hjälp, får vattenblåsor Träning och hälsa 9
joakimmen Hjälp! Det börjar närma sig... Träning och hälsa 1
Adventure-Cilla Hjälp jag är övertränad!!!... Träning och hälsa 4
plp Backar och löprundor i Lund? Hjälp Träning och hälsa 4
lleberg Hjälp att lägga upp försässongsträning. Träning och hälsa 4
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
kimman knäsvag skidåkare söker hjälp Träning och hälsa 5
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 3
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
Staffan Andersson Vasaloppet... Träning och hälsa 10
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
bullpop Frågor om min träning. Träning och hälsa 2
lurifix Träning och Bastu?? Träning och hälsa 14
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
BENmeister Träning + halsont Träning och hälsa 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.