Hjälp med träning för klassikern

hejsan

jag är en tjej på 24 år som varit aktiv förut men under ett utlandsår tappat träningen helt. som morot när jag kommer hem tänkte jag ge mej på en svensk klassiker men då jag enbart har erfarenhet av cykling skulle jag behöva hjälp av någon (som kanske själv tränat/tränar för en svensk klassiker) med de överiga momenten.
jag är van att styrketräna och utöver yoga 2-3 ggr i veckan, konditionen är det sämre med.

hoppas att någon där ute vill ta sej an och hjälpa mej!
=)

mvh
elisabeth

Jag har simmat vansbro och sprungit lidingöloppet, de andra bitarna tyckte jag mest verkade vara självplågeri. Men för lidingöloppet så sprang jag milen i kuperad terräng tre gånger i veckan, samt 20 kilometer en gång i veckan. Utöver löppass körde jag tunga basövningar följt av mkt töjning. Jag gick i mål på en hyfsad tid men hade tunnelseende och mådde riktigt risigt. Konditionsmässigt låg jag ganska bra till, men tog ut mig för mkt. Tänker nog aldrig göra det igen. För vansbro så simmade jag en till två sjömil ett par gånger i veckan. Under själva tävlingen hade jag en kort våtdräkt för surfing. Fick en ganska dålig tid på vansbro, spelade inte så stor roll för mig iofs. Vansbro var riktigt drygt, väldigt trångt och dålig stämning. Tänker inte göra det igen heller.

Hoppas de råden kan vara till någon nytta.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
För löpningen kan jag rekommendera www.marathon.se , där finns bra träningsprogram att följa, både för lidingöloppet och stockholm marathon.

Vasaloppet kräver att man kan åka skidor (bra teknik) och att man har tränat upp skidmusklerna. Eftersom det är så lång sträcka krävs ingen jättekondis (flås) utan mer uthållighet. Om man åker lungt och äter och dricker så mycket man klarar av så går det bra. Är du en hyffsat snabb motionär så tar loppet ca 6 timmar och mycket få klarar av att hålla högt tempo så lång tid, det påminner mer om att gå en väldigt lång och snabb promenad än att springa en mil. Ett träningsprogram för att klara loppet kan vara att åka 4-6 mil varannan helg från jul och frammåt. Tänk på att åka lungt första passen eftersom det är många ovana muskler som ska sättas i arbete.

Skidåkning kan man även läsa om på www.skidforum.se Där kan du läsa om utrustning, vallning och teknik. Spår med snö hittar man på www.skidspar.se Om du ska åka vasaloppet nästa år så passa på att köpa grejor nu i vår, allt blir billigare efter vasaloppet.

Har gjort klassikern och upplevde Lidingö som tuffast, mest pg a att jag just då var lite skadeförföljd... som jag ser det så är det Lidingöloppet som man bör vara mest försiktig inför eftersom löpning är den mest slitande grenen i klassikern... c:a 3 milpass i veckan, plus ett långpass på 15-20km körde jag... glöm inte att lyssna mycket på kroppen.

Instämmer med Vandrare´s inlägg kring Vasaloppet... god teknik och invänjning av muskler är det som krävs. Ett bra planerat lopp med stopp i alla depåer kan nog de flesta med lite träning innan fixa.

Vätternrundan är snäppet jobbigare tycker jag, och återigen handlar det mest om uthållighet, rätt disponering av krafterna och inför loppet givetvis mängdträning på cykel... 3-4 pass i veckan 4-10 mil brukar jag vara ute... kombinerar med, eller byter ibland ut pass för lite mtb eller löpning.

Vansbro tränade jag nästan inget alls inför... simmade några vändor i sjön hemma och åkte sen upp och fjällvandrade, dagen efter hemkomsten upp till Vansbro och simmade... 1 timme tog det... instämmer i trängseln och taskiga vibbar... ett skämt enligt mig om man jämför prestationen med det övriga tre... tokigt dyrt i förhållande till arrangemanget.

Thomas

Det är nog bra att komma igång med löpningen på en gång, så att du har tid att långsamt arbeta dig upp till de lite längre träningsdistanserna (en mil och längre). Annars kommer du nog att få ont alternativt tycka att det är så tråkigt att du lägger av löpningen. Lätt att grusa löpglädjen om man tar i för mycket i början, däremot, hittar du löpglädjen relativt snabbt får du mycket motivation gratis.

Man får ofta höra att Lidingöloppet är superjobbigt och det är lätt att bli avskräckt av sådant tal, särskilt om man inte sprungit mycket tidigare. Jag sprang LL första gången i höstas och tyckte inte alls att det var så hemskt som alla tutat i mig. Var också väldigt orolig att jag tränat för lite, allt jag läste på internet om träning inför LL indikerade att jag skulle typ omkomma efter 15 km...så var inte fallet.

En sak till: Man blir bra på det man tränar på. I fallet LL är det terränglöpning och backe som gäller... :)

/ S

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips