Är träning en social aktivitet?

Är träning en social aktivitet?

  • Ja

    Röster: 14 22.6%
  • Vid vissa tillfällen

    Röster: 36 58.1%
  • Bara lagsport

    Röster: 1 1.6%
  • Nej

    Röster: 11 17.7%

  • Totala väljare
    62
Jag tycker inte det. I skidspåret, löpspåret, på gymmet osv så ska pulsen vara hög, ingen tid för snack , snacka kan man göra över en fika. Plus att man sällan kan anpassa tempo efter någon annan och samtidigt få ut max av träningen. Samma sak gäller i kampsporten då man ska fokusera på sig själv och sin utveckling. Grejer som pingis, klättring och bowl är socialt, men det har jag svårt att betrakta som träning i samma bemärkelse.

Det kanske är annorlunda med lagsporter? Gemensam löprunda förstår jag mig inte på. Vad har ni för åsikter om ämnet?
 
För mig betyder det sociala mycket! Vi är tex ett litet gäng "gubbar" som alltid kör ihop månd,onsd,fred. på gymmet! Uteblir nån ringer vi upp å kollar läget! Lite tjöt+ att vi hjälps åt vid tex bänkpressen! Samma med löpning LD-pass på helgerna går så mkt lättare när man är fler! Även vid paddling är det så mkt att goare att dela upplevelserna med nån + säkerhetsmässigt är det ju positivt oxå!
Kan alltså träna själv men gör det helst med goa kompisar ;)

/Janne
 
Håller med Stuvarn...

Visst finns det sociala inslag i träning, fast inte all sorts träning.

Löpning funkar bra om man håller "prattempo"
På racern funkar det utmärkt i prattempo.
Löpning i skogen är väl lite sisådär... men det är alltid kul med någon som sporrar... speciellt om kompisen är jämnbördig eller snäppet vassare.
Mtb är en mycket social sport, många fikor och gemensam problemlösning.
Badminton är socialt...

Däremot så är det inte alltid roligast med sällskap, har man en dålig dag så är det jobbigt att ligga efter...

... eller när man skall maxa och inte har ork för snack...

//Thomas
 
Tycker inte prat under en aktivitet är bästa måttet på om den är social eller inte.

Simning tänkte jag länge på som en typisk aktivitet vars utförande är effektivast asocial. Sen började jag gå på träning där man körde efter "pass", alla kom kanske inte hela vägen eller körde med samma intensitet men alla var på samma "bana". Dom som var mer jämna körde tillsammans och pushade då varandra. Det var ju inte så att man pratade medan man simmade fjäril men det var ändå "socialt" och efteråt i duschen och bastun så snackade man skit...

Motsvarande görs enkelt med andra saker som t.ex. löpning utan att man för det minskar effektiviteten av träningen...sedan finns det ju aktiviteter som direkt lämpar sig för "prat" under utövningen också men jag vet inte att jag tycker att dessa nödvändigtvis är mer sociala än andra...som med allt annat så blir det väl vad man gör det till...
 
Nu tränar jag för lite för att egentligen uttala mig, men på sätt och vis är träning träning, och om det samtidigt är en social grej så är det nån slags bonus.

Om jag tar en löptur, MTB-tur eller kanottur, så tycker jag det är utmärkt effektivt att göra själv - jag gör det när jag har tillfället, behöver inte stämma av eller vänta och gör aktiviteten i den intensitetsnivå som passar mig.

Det blir trevligare med sällskap, men det är sällan praktiskt.
Dessutom kan det kräva att man hittar någon med precis rätt nivå på konditionen eller vad det nu handlar om.

Jag klättrar ju en del, och då "måste" man vara två. Det finns också mycket att prata om, om själva utförandet, så det känns rätt socialt. Samtidigt kan man ju konstatera att klättrin är bra träning för att bli bättre på att klättra, men det är inte nån konditionsträning det handlar om.

Jag klättrar å andra sidan för att bli bättre på detta, styrkemässigt och tekniskt.

Det andra jag gör är till stor del för att bränna fett och förbättra konditionen, även om paddlingen har många fler element som är trevliga. Där är också hastigheten i sig en målsättning. När jag cyklar eller springer är möjligen tiden ett mått på konditonsnivån. Beror kanske på att jag har deltagit i nåt kanotlopp men aldrig i nåt egentligt cykellopp eller löplopp. (hmm... med små undantag, typ Vätternrundan.)
 
Nä, för mig är inte träning en social aktivitet. Mest för att jag blir sur över att jag är hopplöst otränad och därför sämre än de flesta andra. Men också för att jag upplever träningen som rent meditativ.

Däremot är träningen social i den aspekten att jag gärna pratar cykel och träningsupplägg och annat mellan träningarna. Men när jag ute och trampar är jag helst själv, kanske skulle jag ändra mig om jag hitta nån som låg väldigt nära min egen nivå men jag vet inte.

/Fredrik
 
Jag har tränat kampsport länge och jag tycker definitivt att det är en social aktivitet. Allt från fys, teknik, sparring blir socialt. Man utvecklas mycket långsammare om man inte får feedback. Men man behöver ju inte anpassa tempot till någon annan. Om man inte inser att man får socialt stimuli av att träna i grupp så tycker jag man är fel ute.

Stå ensam på ett gym däremot, köra 15x3 och liknande, det behöver ju inte vara en social aktivitet.
 
Jag har tränat kampsport länge och jag tycker definitivt att det är en social aktivitet. Allt från fys, teknik, sparring blir socialt. Man utvecklas mycket långsammare om man inte får feedback. Men man behöver ju inte anpassa tempot till någon annan. Om man inte inser att man får socialt stimuli av att träna i grupp så tycker jag man är fel ute.

Stå ensam på ett gym däremot, köra 15x3 och liknande, det behöver ju inte vara en social aktivitet.

I kampsporten, är inte det mer en definitionsfråga vad man menar är socialt? Det är väl alltid mer socialt att vara med människor än att vara själv, lära varandra saker kan väl också betraktas som socialt. Bäst utveckling tror jag man får om man fokuserar mycket på sig själv och vad man själv gör hellre än att skojja runt vid fys, teknik och sparring. Dock så innebär väl alla dessa delar ett visst socialt utbyte.
 
I kampsporten, är inte det mer en definitionsfråga vad man menar är socialt? Det är väl alltid mer socialt att vara med människor än att vara själv, lära varandra saker kan väl också betraktas som socialt. Bäst utveckling tror jag man får om man fokuserar mycket på sig själv och vad man själv gör hellre än att skojja runt vid fys, teknik och sparring. Dock så innebär väl alla dessa delar ett visst socialt utbyte.

Kampsport är definitivt socialt. Det är mkt roligare (tycker jag) att sparras mot en partner man känner och vet mer vart man har.

Socialt är ju inte synonymt med att prata eller skoja runt under träningen. Jag tycker att man kan fokusera stenhårt på träningen, men fortfarande få nåt socialt ut av det, speciellt före och efter träningen. I grupper där man kan koncentrera sig som mest är det också mest lätt att vara avslappnad också, därför tror jag att det är socialt att kampsporta, att lägga till att man inte heller får vara rädd för lite kroppskontakt gör ju inte träningen mindre social.

Träning är roligast när den är social!
 
Det är ju onekligen jäkligt tråkigt att sparra för sig själv...

Fast vi t ex cykling eller löpning ser jag verkligen inte behovet. Men det beror kanske på tidigare förklaringar. Då blir det mellan-träning-social som gäller.

/Fredrik
 
Jag tycker det är lite märkligt att umgås/vara social blivit synonymt med "att prata" i det här landet...
Distansträning; löpning, cykling, skidåkning, mm (spinning...) är socialt för att man sporrar varandra i grupp, hjälps åt eller turas om att ligga först och dra, osv.
Pratar gör man före och efter passet, går igenom hur det gått, samt livet, universum och allting...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snowdog Balansplatta- vilken är bäst? Kula eller rund botten! Träning och hälsa 1
Polarnatt Vad är egentligen balans? Träning och hälsa 75
camoscio Vad är koordinationsträning? Träning och hälsa 12
tango Vad är faran med att träna utan uppvärmning? Träning och hälsa 5
Polarnatt Varför är jag så stel? Träning och hälsa 2
magwo Inflammation, är det bra eller dåligt? Träning och hälsa 16
vid Trött i huvudet trots att det är kroppen som tränar, näringslära? Träning och hälsa 8
lgniklas Hur lång är Mossen? Träning och hälsa 15
XPAT Är det farligt att stretcha? Träning och hälsa 19
Adventure-Cilla Hjälp jag är övertränad!!!... Träning och hälsa 4
pagren Vilka Jägare är hårdast? Träning och hälsa 197
lagher Är det någon som testat Timex Träning och hälsa 0
ebh Ryggproblem? Vilken är din specialträning mot det? Träning och hälsa 38
Nilla_Nilla Vilken puls är lagom? Träning och hälsa 3
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 3
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
Staffan Andersson Vasaloppet... Träning och hälsa 10
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
bullpop Frågor om min träning. Träning och hälsa 2
lurifix Träning och Bastu?? Träning och hälsa 14
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
BENmeister Träning + halsont Träning och hälsa 11
mike79 Träning för topptur ? Träning och hälsa 7
pagren Blodgivare - Träning Träning och hälsa 9
Linus_S Träning För Toppturer Träning och hälsa 3
millimeter Blodprov/träning Träning och hälsa 8
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
ekis MP3-spelare för träning Träning och hälsa 4
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.