Noob behöver hjälp med viktnergång.

Hej! Jag är en helt ny medlem här och jag hoppas att jag postar i rätt del.

Jag har ett mål när det gäller min vikt, att gå ner till 85kg. Just nu väger jag 96,7kg så 12kg ska jag gå ner. Mitt mål är att gå ner denna vikten inom 99 dagar.

Förut var jag grovt överviktig och har gått ner genom att röra på mig + äta mindre. Men jag brydde mig inte så mycket, åt fortfarande ute och söp ganska så mycket (Gick ner ifrån 145kg till 98kg ifrån Augusti 2008 till Januari 2010). Nu ska jag satsa lite mer på detta, inte äta ut. Ska jag supa, så blir det 2-3 öl och inte 8-12 som det brukar vara.

Jag vet inte direkt om jag kommer gå till gymmet, känner inte lusten av att stå där och lyfta skit. (MEN! Jag funderar fortfarande över detta).
Jag kommer att gå promenader (2-3 timmar per dag i övre normal takt.) Samt göra små jobb här hemma som att bära in ved 20min per dag.

Jag behöver alltså gå ner omkring 1kg i veckan för att nå 85kg inom 99dagar. Men jag tänker sätta 2kg / veckan som mål.

Det jag undrar är:
1) Är detta möjligt? Att gå ner 2kg / veckan genom att endast promenera + äta mindre?

2) Hur mycket kcal per dag behöver min kropp? (185cm 96,7kg)? Samt hur mycket underskott per dag skulle jag behöva för att nå 2kg i veckan? (Inte så hajj på matte och har inte direkt fattat hur man räknar ut kcal)

3) Finns det någon mat / dryck jag ska tänka på att äta / dricka? Jag vet att tex. Cola Zero är bättre
att dricka om jag ska dricka något sånt.

4) Något DU kanske kan tänka på som kan hjälpa mig fast jag inte frågat om?


EDIT: Kan till lägga att just nu bryr jag mig inte alls om muskler osv utan vill ha bort min övervikt för att sedan ev. börja bygga.


// Baseballbat
 
1. Jag skulle nog överväga ett nej på denna frågan. Du bör överväga ytterligare träningsformer.

2. Harris & Benedict om man ser på din målbild på 85 kilo så skulle cirka 2400 kalorier vara lagom. Om du lägger dig på detta så kommer i det långa loppet din kropp att nå målvikten. Svårt att säga hur snabbt din kropp kommer ta sig dit vid den kaloriemängden. Väg dig, testa en vecka, och sedan väg dig igen helt enkelt. Anpassa sedan mängden utifrån önskat resultat.

3. Vatten och blomkål, broccoli, vitkål är något jag hört många gånger och söker man på det hittar man lätt referenser; www.braartikel.com/Korrigera-dålig-hållning-med-magträningsmöjlighet_85954

4. Ökad muskelmassa bränner mer kalorier i vilotillstånd än bra kondition. Du bör definitivt överväga att styrketräna. Om du inte vill gå till gym så är mitt bästa tips en 8 kilos kettlebell. Kostar runt 400 kronor i fitnessaffären.

Hitta en ortorektisk förebild, vad är det som får dig att ta i lite extra? Är det en idrottsman, romantiska bilden av någon elitsoldat, en vältränad skådespelare eller helt enkelt det motsatta könet. Hitta motivationen.
 
I princip behöver du runt 2000kcal underskott per dag för att tappa 2 kg fett i veckan. Med andra ord är det teoretiskt möjligt men en dålig ide eftersom det är för överdrivet, mycket muskler och annat funktionellt protein ryker sannolikt. Ska du ändå ligga på stort underskott bör du tänkta på att få i dig bra med protein och näringstäta livsmedel som animalier och grönsaker i det lilla du äter. 500-1000kcal är ett mer rimligt underskott som motsvarar 0,5-1kg/vecka.

Grattis till din viktnedgång hittils, du måste ju redan ha en bra taktik :)
 
Du har ju redan verktyget, men en inte fullt ut realistisk bild av vad som du kan förvänta dig.
2 kg i veckan är orealistiskt, om du inte är ute och går med belastning 6-8 timmar 6 dar i veckan.
Håll målet 0,5-1 kg i veckan och du kommer att lyckas samt må bättre. Det är helt normalt att viktnedgången mot slutet av perioden blir lägre, man är närmare målet och små fusk märks direkt.
Att utesluta fett och protein är obra då båda behövs för en god metabolism.
Men att väga portionerna, skriva upp vad du verkligen äter och dricker, kan vara det verktyget som gör att du kommer till ditt mål.
Lycka till!
 
Jag har vägt 107 kg som värst på 178 cm. Ligger som oftast mellan 80-85 nu. Jag tycker inte ditt upplägg med promenad och mat låter vettigt. Styrketräning och äta rätt är mycket bättre enligt min erfarenhet. Gick ner 20 kg på 4,5 månader på det viset.

Kör du bara på promenader så är jag väldigt säker på att du inte får de resultat du vill på vågen och kommer att dra ner på maten än mer för att "jaga ikapp" och vips = jojobantning i bästa Aftonbladet-stil. När du slutar tantbanta så kommer du att ha mindre muskelmassa än innan du startade, och när du sen börjar äta vanligt igen så kommer du att sakta men säkert att smyga upp i vikt

Jag tappade själv muskler på resan ner och det är förbaskat jobbigt att återställa saken. Jag har själv tänkt exakt som du att "jag ska gå ner först och sen ska jag bli vältränad". Funkar inte riktigt så enligt mig.
 
Simmning.
Sliter inte nämnvärt pâ kroppen, ger lagom muskelträning och är inte sâ tidskrävande.
Gâ promenader dagligen och simma 2 gânger i veckan. Lite armhävningar, sit-ups o sânt hemma innan sängdags har väl inte sâ mânga dött av heller.
 
Bra jobbat hittils måste jag säga.

Har du kollat på att äta LCHF-kost?
Jag tappade 20kg på 3 månader med LCHF.

/Ulf
 
Shit! Redan så mer svar än vad jag förväntade mig. Lade upp samma fråga på flashback och där blev den borttagen för mina frågor var tydligen ställda ofta :/


Just nu känner jag ingen riktig motivation inför gymmet, men jag håller på så mycket jag kan hemma på gården (typ bär in ved / hugger m.m.)

2kg i veckan är ett högt mål, jag håller med och jag tänker inte testa LCHD kur igen (testat den en gång i en vecka och det sög). Kanske använda det som mellanmål (typ de dära barsen)

Att fusk äta m.m. är något jag inte gör. Som jag skrev började jag gå ner vikt augusti 2008 och runt 2009 september nådde jag mitt mål (komma under 100kg) och sedan dess har jag inte riktigt brytt mig och stannat på samma vikt hela tiden. Så jojo banta tror jag inte heller att jag kommer göra.

Men styrketräning är något jag tänker fundera mer på, jag har testat det (har en kompis som kör det seriöst och vill ofta ha med mig) Men de gånger jag testat det har det varit så tråkigt, men jag ÄLSKAR känslan av att vara helt slut och ha träningsverk i kroppen dock. Kanske kan leta upp något liknande som är lika bra. Simma som någon sa, kan vara bra att få igång sim skillsen igen eller kanske cykla lite mer intensivt 30min per dag + promenader?


Men just nu är mitt upplag att sluta med snabbmat etc igen, sluta med att supa som fan och gå promenader varje dag. (Älskar att vara ute och gå och nu när det börjar bli varmt är det ännu roligare).

Men att gå ner 1kg / veckan är mitt mål (Då jag har tänkt gå ner 12kg på 14 veckor). Tänkte bara att 2kg / veckan hade varit bättre :D

Motivationen har jag (nyligen träffat en tjej och sedan jag gått ner ifrån 145kg har allt mer tjejer visat intresse + att 85kg har alltid varit mitt mål), själv disciplin har jag (Jag vet, lite ironiskt när det kommer ifrån en överviktig person :D )


Tack så jävla mycket för alla svar jag fått hittills, det känns bra att veta att det finns folk som hjälper en. Har in princip alltid varit själv, inte ens fått stöd ifrån min familj.
 
Bravo! Starkt gjort!

Tycker du om att vara helt slut efter en träning så testa powerbox (om det nu heter så), ett intensivt pass där man dessutom får puckla på folk allt vad man kan. ;) Har aldrig haft så ont i armarna som efter sådana pass.

Sedan är simning bra, lagom tempo och man bränner många kalorier. Skonsamt för kroppen också.

Vill du ha mer fart i vattnet: prova vattenpolo eller undervattensrugby. Fantastiskt kul! Och helt slut blir man där också. Kräver viss vattenvana dock....

Du säger LCHF-bar till mellanmål... Fixar du att strunta i mellanmålen så har du ju "tjänat" ett par kalorier där. Men om blodsockret inte tillåter det - ta en frukt istället.

Lightprodukter kanske du bör låta bli. Fett och socker säger "nu räcker det" till hjärnan, aspartam och andra sötningsmedel gör inte det - därför kan man äta mycket mer innan man får nog (med fler kalorier totalt som resultat).

Energi ut > energi in => energiunderskott => viktnedgång i långa loppet. Vill man leva på jortnötter och öl så går det bra (ja, ja, energimässigt sett...) så länge man gör av med mer än man petar i sig.

Återkom gärna med hur det går.

Lycka till!
 
Promenader och slut med snabbmat, godis och alkohol låter som ett bra recept för viktnedgång. Man behöver inte styrketräna, den bästa motionen är den man tycker är kul och kan göra regelbundet. Ju högre intensitet, ju längre duration desto större energiförbrukning - promenad som styrketräning.

LCHF som mellanmål tror jag är en dålig ide, om lchf ska ge någon effekt måste man troligtvis köra helt eftersom det är just konsekvent uteslutande av alla kolhydrater som har aptithämmande effekt för en del personer. Att stoppa in några högfettmellanmål i en kolhydratrik kost har potential att bidra med extra energi. I kontrollerade studier klarar folk oavsett inte hålla dieten mer än 6-12månader, inget långsiktigt koncept för generella massan med andra ord. Sen finns det alltid undantag.

Mitt tips är i alla fall att hitta din egen väg som fungerar för dig, du verkar ju redan ha bra tankar för hur det ska gå till - lite väl snabbt bara. Fettrikt, fettsnålt, etc... vad som helst funkar så länge du gör av med mer energi än vad som går åt :) Något optimalt sätt finns inte vi är alla olika.

Lycka till!
/Kostvetare
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
PoveNN Behöver tips för att gå ner i vikt! Träning och hälsa 39
Gonkan Bäst proteinpulver för bulk? Träning och hälsa 7
MonicaKa Hjälp att tolka hälsoundersökning Träning och hälsa 3
energIrace Lite hjälp!! Träning och hälsa 0
aback Hjälp med träningsredskap Träning och hälsa 2
jerrymus hjälp med styrketräning Träning och hälsa 66
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
ragwen89 Hjälp med att hitta bra sidor för styrketräning Träning och hälsa 11
graylingman Hjälp med träningsupplägg Träning och hälsa 15
Keras2006 Hjälp med Viktökning!? Träning och hälsa 11
Keras2006 Hjälp med chins! Träning och hälsa 18
Jansson_Kalix Viktminskning, TIPS! Hjälp! Träning och hälsa 17
andi Hjälp till artikel om utbildningar utomlands Träning och hälsa 0
pergit Hjälp med råd!!! Träning och hälsa 6
capman viktminskning-träningsschema, HJÄLP! Träning och hälsa 30
Elyas Hjälp, får vattenblåsor Träning och hälsa 9
joakimmen Hjälp! Det börjar närma sig... Träning och hälsa 1
Adventure-Cilla Hjälp jag är övertränad!!!... Träning och hälsa 4
plp Backar och löprundor i Lund? Hjälp Träning och hälsa 4
lleberg Hjälp att lägga upp försässongsträning. Träning och hälsa 4
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
kimman knäsvag skidåkare söker hjälp Träning och hälsa 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.