Viktminskning, TIPS! Hjälp!

Hallå allesammans.

Jag räknar med en hel del hjälp eftersom jag är ny med det här. Beskriver mig lite snabbt. 17 år och bor i norr. Jag är så motiverad till allting och gör ofta saker jag behöver göra eller måste göra. Jag har bara ett problem. Jag är 178 lång och väger 97 kilo. Jag har världens klump som mage. Jag är rätt stark (inte gått på gymmet så mycket faktiskt) och har bara en fet mage ivägen. Den väger inte så mycket men den syns och är ful. Den vill ja ha bort, och få bort det mesta i fett väg. Jag har just beställt ett gymkort på ett år på ett nytt gym där man har tillgång till allting. Problemet för mig är att jag vet inte hur jag ska lägga upp träningen. Hur var och när. Jag tränar innebandy måndag, onsdag och torsdag och har oftast match lördag eller söndag. jag gillar morgon promenader på löpbandet på gymmet.

Hur gör jag och vad äter jag för att få bort magen bäst och effektivast? Skriv om det är någon fråga, jag har nog inte tagit det mesta om mig.

Mvh Simon
simon.jansson@ost-lan.se
 
Sockret kanske är boven?

Det finns ju en uppsjö av dieter och olika teorier hit och dit. Jag har funnit att stenålderskost passar mig väldigt bra. Jag har bekymmer med att jag periodvis äter alldeles för mycket socker, och det mår jag inte alls bra av. Jag har läst många böcker om ämnet mat, och de två bästa är nog Sockerbomben och Stenålderskost.

Jag blev väldigt pigg och smal när jag åt stenålderskost, men tyvärr har jag väl kommit ifrån det lite för att livet har varit ganska stressigt de senaste månaderna. Bra är ändå att jag är medveten om vad jag äter och att jag vet orsakerna till varför jag mår som jag gör ibland.
 
Lite mer info

jag läste det i någon annan tråd om det nu var du som skrev. jag ska kika på det där

glömde nämna att jag är ruggigt oroad över att få som en kille som också skrev på forumet om slapp mage och häng hud och allting. jag är väldigt stor, gått ner nu från 104 kilo till 97 eller vad det är. jag har väldigt mycket bristningar på armar och "över armhålan" OCH mitt på magen, fula jävla hudbristningar som är väldigt stora och fula.

jag är som sagt 17 år och fick läsa om gratis i sverige för operation? när gäller sånt? bör jag vara orolig? jag har fortfarande världens kula och lär ha det i 2 år till. men jag är inte nöjd med mig själv så länge jag har utstående kula.

i gymkortet ingår även bad. (simma)

så hjälp mig, information information tack!:)

Mvh Simon
[Ändrat av Jansson_Kalix 2006-10-04 kl 23:18]
 
Mitt tips är att inte sätta högre mål en vad som är realistikst. En sträng diet och hård träning går inte ihop, då mår man dåligt och kan inte hålla varken diet eller träning.
Börja därför lagom med att minska mängden mat du äter för att vänja kroppen vid att den inte behöver så mycket mat. Man måste inte äta tills man är helt proppmätt. Bestäm en lagom portion och ät inte mer en bestämt. Man får inte lura sig själv genom att "unna" sig det ena och det andra bara för att man tränar och är duktig. DISCIPLIN!

För att bränna fett effektivt måste man ha kolhydrater i kroppen och träna på lämplig nivå. Om du har högre puls än att du kan prata slutar fettförbränningen och du bränner bara kolhydrater och blir därför snabbt trött. Du får lågt blodsocker och sugen på att äta. !!!

Träna istället med låg puls (dessutom mer behagligt vilket leder till bättre motivation) och under långa pass för att bränna fett. En lång promenad med högt tempo, i vart fall ett par timmar. På slutet av promenaden känner du dig bekväm med motionen eftersom att fettförbränningen har tagit fart och du får energi från fettet. När du känner så kan du gå väldigt långt utan att bli trött för att du har mycket fett att ta av. Om du tränar hårt bränner du kolhydraterna först och börjar sedan bränna fett väldigt trögt med svår ansträngning och andhämtning. Även en lite sur andedräkt känns då man bildar mycket restprodukter vid anaerob fettförbränning.(för lite syre)


1. Ät normal mat utan socker eller onödigt fett i lagom stora portioner.

2. Motionera långa pass med låg intensivitet.

3. Motionera gärna innan frukost då kroppen har slut på energi efter natten och måste förbränna fett. Då anpassar kroppen sig till att starta fettförbränningen tidigare.

4. Sätt rimliga mål och klandra inte dig själv när du inte går ned. Vid träning kommer du även bygga muskler som väger mer en fett och gör att du inte går ned lika mycket i vikt men minskar fettandelen i kroppen.

5. HA TÅLAMOD!!!!! Inget mirakel sker på en dag!
 
Det finns ett par grundsanningar i vad som sagts ovan. Man blir vad man äter. Man vänjer sig vid en livsstil. Det finns en kurs i ämnet Obsititas, Ingela Melin, Studentlitteratur, obs det är arbetsboken som är elevkursen.
Det handlar om att lägga om livsstil, enkelt sagt och för några lätt som en plätt men för det flesta en mycket lång väg.
Börja med att se vad du behöver för näring för din idealvikt. Väg och bokför vad du i verkligheten äter, byt ner dig steg för steg till vad du behöver äta. Om du äter rätt för din idealvikt så kommer du sakta och säkert att gå ner till den, obs det handlar inte bara om att stryka enstaka "livrätter", det handlar om ett helt annat förhållningssätt till mat, godis, dryck mm.
Har du bestämt dig för att gå ner, grattis du har tagit första steget, men resten är oxså upp till dig.
Tro inte att du kan toppträna och miniäta för då blir det bara pankaka av allt. Det handlar om att förlora hekton i veckan tills det att du nått din idealvikt och sen stanna där. Tufft men det går.

Go tur
 
Operation!

Jansson_Kalix; sa:
jag är som sagt 17 år och fick läsa om gratis i sverige för operation? när gäller sånt? bör jag vara orolig?

Om det är en sådan magoperation du menar så tycker jag INTE att det verkar vara en bra idé! Jag har läst alldeles för många tragiska historier om folk som bara kan äta soppa resten av livet pga operation. Det ska vara en absolut sista utväg tycker jag, om man är typ döende. Du är 17 år, sportar och har kommit igång. Antagligen behöver du bara ändra på kostvanorna så kommer du både att må bättre och gå ner i vikt, och behålla vikten.

Lycka till!


PS: Böckerna jag länkade till finns säkert på bibblan. /DS
 
Fler tips!

Om du känner att du sitter mycket still, och har svårt att komma iväg, så kan det kanske vara en god idé att försöka umgås mer med folk som har en mer aktiv livsstil. Typ folk som gärna tar en dagstur på fjället istället för en helkväll med tv och chips.

Exempel på fler saker du kan göra för att komma igång:
  • Vardagsmotion är grunden! Kanske kan du gå till skolan, eller cykla?
  • Ta en kort promenad på lunchrasten. Kanske till och med ta en kort promenad varje rast!
  • Gillar du att dansa? Det är ju både socialt och motion. Kanske finns några roliga danskurser där du bor.
  • Gillar du djur? I så fall kanske ridning skulle vara något. Eller låna en hund att gå ut med ibland.
  • Tycker du om att vara ute i naturen? Kanske kan du lära känna lite friluftsmänniskor att ta långa härliga söndagspromenader med. Kolla med friluftsfrämjandet.
  • Tycker du om att plocka svamp och bär? Det är faktiskt mycket fin motion, både promenad i terräng och en väldans massa knäböj!
  • Att skaffa en stegräknare kanske vore en bra idé. De är billiga och talar om ifall du rör dig tillräckligt. 10.000 steg per dag ska man gå, har jag hört.
  • Skidåkning? Slalom är bra styrketräning, och längdåkning är jättefin träning för hela kroppen. Dessutom är det ju jättemysigt att ta med renskinn och ta en härlig fika vid sidan om skidspåret! Det finns inget godare än att äta färsk apelsin när man åker längdåkning (tycker jag).

Nu kommer jag inte på mer... Det var lite brainstorm!

//Frida - som är hemma och är förkyld
 
Nej jag tycker inte ens du skall överväga en operation, det krävs betydligt högre övervikt än du har och dessutom så finns det följdproblem med att leva på soppa resten av livet. Inte minst sociala.
Det är i din skalle som förändringen måste finnas, varje gång du öppnar munnen för att stoppa ner något. Lär dig att säga nej tack till dig själv!
Givetvis får man gå på kalas och visst får man äta goda ting men med måtta. Börja med mindre portioner och sluta ta om. En påse chips och sockervatten motsvarar ungefär 2 goda rikliga middagar, vilket väljer du?
Sjukhusen har numera viktgrupper, prata med skolkuratorn eller skolsköterskan.

Go tur
 
Kamma er.

Det finns ingen chans att killen får en operation med sina ynka 97 pannor ens om han bönar och ber.

Hade han vägt 150 pannor, ställt sig i kö och väntat i fem år så kanske...
 
Kan bara inte låta bli att kommentera viktoperationerna i detta inlägg.

En viktopererad lever inte enbart på soppa resten av sitt liv. Det handlar om livstilsförändring och att hitta nya kostvanor. Operationen är ett verktyg att hjälpa den gravt överviktige till ett hälsosammare liv.
2 år efter operation, om den viktopererade lagt om sina vanor, ska denne ligga i normalvikt och äta normalportioner.

Däremot har många svarat med bra inlägg om att det gäller att lägga om sina kostvanor och att välja träning som alternativ till stillasittande. Vettiga och kloka råd. Råd som gäller för gemene man, viktopererade eller inte.

Så du unge man som funderar på en viktoperation, gör jobbet före med att lägga om din livsstil!!!
Dessutom blir du inte beviljad en viktoperation om du inte har ett BMI över 40.
 
Jansson_Kalix; sa:
Hallå allesammans.

Jag räknar med en hel del hjälp eftersom jag är ny med det här. Beskriver mig lite snabbt. 17 år och bor i norr. Jag är så motiverad till allting och gör ofta saker jag behöver göra eller måste göra. Jag har bara ett problem. Jag är 178 lång och väger 97 kilo. Jag har världens klump som mage. Jag är rätt stark (inte gått på gymmet så mycket faktiskt) och har bara en fet mage ivägen. Den väger inte så mycket men den syns och är ful. Den vill ja ha bort, och få bort det mesta i fett väg. Jag har just beställt ett gymkort på ett år på ett nytt gym där man har tillgång till allting. Problemet för mig är att jag vet inte hur jag ska lägga upp träningen. Hur var och när. Jag tränar innebandy måndag, onsdag och torsdag och har oftast match lördag eller söndag. jag gillar morgon promenader på löpbandet på gymmet.

Hur gör jag och vad äter jag för att få bort magen bäst och effektivast? Skriv om det är någon fråga, jag har nog inte tagit det mesta om mig.

Mvh Simon
simon.jansson@ost-lan.se
Börja med att äta lite mindre först.
Ändra inte kostens uppbyggnad såvida den inte är direkt ohälsosam.
Ät mindre bara och börja att öka motionen.
Viktras är inget bra.
Sedan kan man börja ändra kosten till mer genomtänkt mat men börja framförallt att motionera mer!
Lugna långa pass med låg intensitet som någon skrev ovan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Enzopojken "Överbliven" hud vid viktminskning. Träning och hälsa 38
capman viktminskning-träningsschema, HJÄLP! Träning och hälsa 30
se. träning för viktminskning Träning och hälsa 30
bjornlilja Värk baksida lår när jag sitter (tips på duktig person?) Träning och hälsa 13
olaab Tips på bra enkel tränings klocka till frun i huset :-) Träning och hälsa 30
Vildstjärna Tips på pulsband som inte glider ner Träning och hälsa 13
veni Någon som har tips hur man blir av med piriformis besvär? Träning och hälsa 10
tango Tips om billigt ANT+ pulsband? Träning och hälsa 2
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
PoveNN Behöver tips för att gå ner i vikt! Träning och hälsa 39
johan_e Tips på hemsida! Träning och hälsa 0
Erik_Strid Tips på tränings schema? Träning och hälsa 3
museo12 Tips på roddmaskin!? Träning och hälsa 12
bigfoot Årets vinterlöpar-tips? Träning och hälsa 28
PerHenrik Tips på proteindrink Träning och hälsa 4
Zebaztian Tips om skidspår i Gävle. Träning och hälsa 3
il C egocentrisk träning och tips om löparskor? Träning och hälsa 8
abel Tips på träninsslinga i Stockholm Träning och hälsa 9
träningsflitig tränings tips!! Träning och hälsa 5
ebh pulsträning tips Träning och hälsa 2
JET Tips på träning inför skidsäsongen Träning och hälsa 12
Hibernate Tips på böcker kring triatlon sökes! Träning och hälsa 2
Gonkan Bäst proteinpulver för bulk? Träning och hälsa 7
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
MonicaKa Hjälp att tolka hälsoundersökning Träning och hälsa 3
Baseballbat Noob behöver hjälp med viktnergång. Träning och hälsa 26
energIrace Lite hjälp!! Träning och hälsa 0
aback Hjälp med träningsredskap Träning och hälsa 2
jerrymus hjälp med styrketräning Träning och hälsa 66
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
ragwen89 Hjälp med att hitta bra sidor för styrketräning Träning och hälsa 11
graylingman Hjälp med träningsupplägg Träning och hälsa 15
Keras2006 Hjälp med Viktökning!? Träning och hälsa 11
Keras2006 Hjälp med chins! Träning och hälsa 18
andi Hjälp till artikel om utbildningar utomlands Träning och hälsa 0
pergit Hjälp med råd!!! Träning och hälsa 6
Elyas Hjälp, får vattenblåsor Träning och hälsa 9
joakimmen Hjälp! Det börjar närma sig... Träning och hälsa 1
Adventure-Cilla Hjälp jag är övertränad!!!... Träning och hälsa 4
plp Backar och löprundor i Lund? Hjälp Träning och hälsa 4
lleberg Hjälp att lägga upp försässongsträning. Träning och hälsa 4
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
kimman knäsvag skidåkare söker hjälp Träning och hälsa 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.