Noob behöver hjälp med viktnergång.

Stackars Noob-originalet då...

Men till trådstartaren:
Har du hittat detta forum, där du kan lägga upp träningsdagbok etc? Kanske också kan vara en bra sporre, att kunna planera och se vad du tränat, dagsnoteringar på kondis, vikt etc kan du också lägga in.
http://www.funbeat.se/
 
För att gå ner är väl promenader inte så illa (om man håller högt tempo), men för att lättare hålla målvikten så är väl styrketräning bättre? Vad jag förstått så innebär större muskelmassa normal en högre förbränning?

Det största problemet för folk som vill gå ner i vikt är ju inte att gå ner, det är att undvika att gå upp igen.
 
Bästa sättet att få en annan vikt är att lära sig laga mat.

Får jag gissa ?, tack, jag ska gissa här nedan:

Du har aldrig tid att laga mat som tar mer än 30 minuter ?

Hungerkänslan är något som överaskar dig plötsligt, och då ska det vara gott som faan och gå snabbta, eller hur ?


Du äter för att det är nödvändigt, inte för att det är en trevlig stund för ditt psyke och din kropp, och som du verkligen tar dig tid med och planerar dagen innan ibland ?


Har du ett rykte i din omgivning att kunna laga god mat ?


Ofta är en slags sockerlösning (rätta mig Karolina P om jag har fel), det sista man får innan man lämnar jordelivet, och då i form av ett dropp som tillför lösningen till kroppen så att du kan hållas vid liv ett tag till för de anhörigas sorg eller glädje...

Usch, nu blev jag sådär mörk i tankarna igen, men det jag menar är att maten och fortplantninglustarna är något riktigt basic för människan, mycket viktigt alltså, så ägna mer omtanke till vad du trycker i dig, och gör det i lugn och ro vid matbordet, inte framför datorn eller tv:n eller på stan vid osande grillkiosker...

Förbjud idg inte för all framtid att äta snabbmat eller godis, bakelser pizza o annat som man gärna går upp i vikt av, men gör det mycket sällan, det är lättare att stå ut om du inte ger dig sådana tokiga förbud, iblnd så måste man äta nåt skräp från Pressbyron för att man inte ska svimma av lågt blodsocker...så är livet, men se till att du inte hamnar i den situationen så ofta.

Och, det gör jag nu, halva tallriken grönsaker, även köttfärsbiffarna, köttbullarna kan du blanda hälften i, då räcker köttfärsen längre med,

Gör gärna stora goda köttgrytor som räcker länge, laga mat när du inte är så jättehungrig, utan se det som om du tvättar, städar, läser eller vad som helst, sätt på din favvomusik o släpp loss bland kryddsorterna som numera finns i fantastiska smaker i affären, det går o få en hundskit att smaka himmelskt med hjälp av kryddor...näe, nu tog jag i, men jag tror du fattar vad jag menar.
De människor som har övervikt har sällan annat än salt peppar o grillkrydda hemma, har de någon mer kryddburk så är den dammig och innehåller en utgången smaklös blek spillra av vad det var från början....

Jag har tips på billig enkel god matlagning som sköter sig självt mycket, men för faan lämna inte köket med grytorna på för länge, men du har väl brandvarnare...


Röra på dig har andra skrivit om redan, överdriv inte promenader är kanon, ca 30 minuter om dan.

Så alltså, se matelagningen som en sak du bör lära dig, det är den som är nyckeln till vettig vikt.

Feta har ofta svår näringsbrist, det kan man inte tro....

Glömde nästan: kasta ut Micron !, det finns ingen anledning att tina i den eller laga mat i en plåtburk, du ska stå över kastrullerna o dofta på maten du skapar med goda kryddor, inte gömma den i någon jäkla matkrematorie som plingar när du kan äta, det är ju sjukt, ta fram köttkockan till köttgrytan dagen innan , lägg i kallvaten i kastrull i kylen så är den tinad nästa dag, likadant med brödskivorna till frukost, ta fram de du ska äta ur frysen innan du duschar på morgonen sedan är de klara att sätta tänderna i, och så spar du både miljö och elkostnader på köpet. (snabbtining: hetvatten, eller koka köttet fruset. Släng i frysta grönsaksmixar som finns färdiga på påse i affären i kastrullen med ris eller potatis när riset o potatisen är färdig, ta av kastrullen o låt locket vara på 7-9 minuter så är grönsakerna lagom krispiga o goda till maten utan att skita ner en extra kastrull bara för grönsakerna)
Och : släng ut dl måtten ! mät inte, ta lite vätska o fyll på vartefter så funkar det, jag mäter aldrig några ingridienser, inte ris heller, det är störtskönt o slippa läsa o mäta, och köp billiga receptböcker ha den som inspiration ofta är det tråkigt att följa recept som andra gjort utan jag bara tar efter vilka smaker de blandat, sen kör jag mitt eget race, o ingen klagar, men de undra vad maträtten "heter", vad heter rätten säger dom, då drar jag till med nåt flaschigt namn....o de blir nöjda o glufsar i sig....
peter den kryddande kocken....
 
Senast ändrad:
Stackars Noob-originalet då...
Ja, eller hur. Racka ner på stackars mig... :)

För att gå ner är väl promenader inte så illa (om man håller högt tempo), men för att lättare hålla målvikten så är väl styrketräning bättre? Vad jag förstått så innebär större muskelmassa normal en högre förbränning?

Det största problemet för folk som vill gå ner i vikt är ju inte att gå ner, det är att undvika att gå upp igen.
Det kostar ungefär lika mycket energi att springa en km som att gå samma distans. Märkligt nog spelar tempot ingen större roll. Att gå snabbt eller sakta kvittar på så sätt. Det som är dåligt med promenader är att de inte är så tidseffektiva. Man gör av med ungefär dubbla energimängden per tidsenhet om man springer (pga dubblad fart). Tidsåtgången för aktiviteten skall inte underskattas, särskilt på längre sikt. Ju kortare tid något tar desto lättare hittar man en lucka för aktiviteten - desto större sannolikhet att man faktiskt gör den. Till springandet får man lägga till ombyten och dusch. Det som är bra med att gå är att man orkar hålla på länge. Större muskelmassa innebär helt riktigt en högre vilometabolism, musklerna förbrukar alltid energi, mer än motsvarande mängd kroppsfett. Styrketräning har många andra goda effekter. Det är bra att vara stark. Men alla gillar inte styrketräning. Det bästa för att undvika att gå upp igen är att hitta en motionsform man kan leva med över tid, något man gillar att göra eller lär sig att gilla.
 
en liten reflektion, har man gått ner från 145kg till 98k så är man fan ingen n00b den saken är klar, jag tycker att du har gjort ett grymt arbete och troligtvis kan du lära oss mer än vi kan lära dig. nu när du är så smal som du faktiskt är så börjar det bli viktigare att man går ner rätt kg och inte fel, sätt inte målen för högt, jag tycker att 2kg i veckan är åt helvete när man väger som du, jag skulle sikta på 0,5kg i veckan.. 0,5kg i veckan når du lätt med vardagsmotion och klok kosthållning.. gå i hissen, cykla och promenera.. käka massor med frukt o grönt, skit i socker och onödiga kolhydrater..
 
Åter igen tackar jag för stödet. Känns bra att veta att man kan söka råd.

Angående matlagningen så är det rätt, jag är dålig på att laga "nyttig" mat. Men jag står inte för matlagningen. Jag bor fortfarande hemma och det är en av anledningen till att jag fick min vikt.

När jag bodde hos min mor så brydde hon inte sig om att laga mat utan ville bara få det överstökat, blev alltid massa snabb mat osv. Jag bad henne ofta att laga "nyttigare" men det blev inget så jag följde bara det.

Men jag fick något anfall och slutade helt enkelt äta det riktigt onyttiga som pizza m.m. Bad min mor om pengarna istället och gick till min polare så lagade vi mat ihop istället.

Att helt begränsa mig har jag inga problem alls med. Tex. Jag har bara köpt godis och ätit det 2 ggr sedan augusti 2008. Så 100 % no snabb mat osv har jag inte problem med.


Just nu bor jag hemma hos min far och här lagas det bättre mat, ibland blir det lite enkel mat men oftast är det riktig hemlagad mat med sallad m.m. Men jag behöver lära mig laga bra mat själv. Så alla tips du har Peter uppskattar jag <3

Att gå långa promenader har jag INGA problem med, jag ÄLSKAR det. Har bara varit en aning lat på senaste tid, men ska börja som jag gjorde förut.. gå minst 2 timmar per dag.

Sakerna jag även gör nu är att jag hoppar av en hållplats tidigare för att gå lite extra, tar aldrig hiss och om jag kan.. tar jag trappor.


Att 'gå ner vikt' kan jag. Men sist jag gick ner i vikt så brydde jag mig inte, jag ville bara gå ner i vikt och hade inget mål, ingen plan och ingen kunskap. Det tänker jag inte göra nu utan vill riktigt förstå mig på och lära mig mer.



EDIT:

Noob, jag använde mig av ditt namn för att göra folket confused! ett trap kort!
Dessutom har jag fixat en app till min Iphone där jag lägger in min vikt varje dag så får jag en slags statitsik vilket kommer vara en bra motivations källa när det känns 'dåligt' att kolla på den fallande pilen liksom :p
 
Men jag behöver lära mig laga bra mat själv.

En bra grundkokbok t.ex. "Vår kokbok" där det står matlagningstekniker, t.ex. vilken värme stekpannan ska ha när man steker etc.. Lite jobbigt i början om man ska läsa hur man gör allt man ska göra. Men har man koll på grundläggande matlagningsteknik så blir det god mat och jättekul att bjuda på den :) Prova nya livsmedel och laga nya rätter så får man koll på kryddor och livsmedelshantering och kan snart freestyla de mest avancerade rätterna.
 
Vissa livsmedelssiter har typ "lätta veckan" eller "billiga veckan" där man kan få en hel veckomeny med inköpslista på en gång. Kanske bra sätt att komma igång på. Jag hade för mig att jag inte gillade det här, inte gillade det där men efter att ha provat några rätter med "konstiga" ingredienser i så har jag kommit fram att "det där" inte var så farligt, ex purjolök...

Ex: http://coop.episerverhotell.net/sv/, http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=veckans_middagstips&showMenu=mat_recept_4

Vill man lära sig lite så finns det olika skolor på siterna; http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=kryddskolan_start&showMenu=mat_recept_9_2 och http://www.ica.se/FrontServlet?s=ma...ynamic&viewid=1369290&showMenu=mat_recept_9_5

Lycka till!
 
Det jag undrar är:
1) Är detta möjligt? Att gå ner 2kg / veckan genom att endast promenera + äta mindre?

2) Hur mycket kcal per dag behöver min kropp? (185cm 96,7kg)? Samt hur mycket underskott per dag skulle jag behöva för att nå 2kg i veckan? (Inte så hajj på matte och har inte direkt fattat hur man räknar ut kcal)

// Baseballbat

Självklart är det möjligt men det kräver ungefär ett underskott på 3000 kcal. Mao tokdiet och lååååånga promenader med packning.

Eftersom du bränner mindre än tidigare så blir det svårare att gå ned nu.
 
kan tilläggas att jag menade förbränning av endast fett

Det kommer du inte att uppnå oavsett hur du lägger upp det. Det sker alltid en omsättning av muskelprotein i kroppen och vid en viktnedgång kommer helt enkelt proteinbalansen att vara negativ till viss del. Du tappar alltså muskler. Detta går att avhjälpa hyfsat med lite timing i matintag och med hjälp av kloka livsmedelsval vid dessa tidpunkter.

- Håll proteinintaget högt (ca 2 g/kg).
- Få i dig fullvärdiga proteiner i samband med styrkekträning. Mjölk är utmärkt, ägg likaså.
- Låt inte underskottet bli alltför stort då detta kommer att leda till en större muskelförlust.
- När du tränar på dagen påverkar inte den totala fettförbränningen olika. Morgonpromenader i all ära men det har inget bonuseffekt på fettförlusten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
PoveNN Behöver tips för att gå ner i vikt! Träning och hälsa 39
Gonkan Bäst proteinpulver för bulk? Träning och hälsa 7
MonicaKa Hjälp att tolka hälsoundersökning Träning och hälsa 3
energIrace Lite hjälp!! Träning och hälsa 0
aback Hjälp med träningsredskap Träning och hälsa 2
jerrymus hjälp med styrketräning Träning och hälsa 66
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
ragwen89 Hjälp med att hitta bra sidor för styrketräning Träning och hälsa 11
graylingman Hjälp med träningsupplägg Träning och hälsa 15
Keras2006 Hjälp med Viktökning!? Träning och hälsa 11
Keras2006 Hjälp med chins! Träning och hälsa 18
Jansson_Kalix Viktminskning, TIPS! Hjälp! Träning och hälsa 17
andi Hjälp till artikel om utbildningar utomlands Träning och hälsa 0
pergit Hjälp med råd!!! Träning och hälsa 6
capman viktminskning-träningsschema, HJÄLP! Träning och hälsa 30
Elyas Hjälp, får vattenblåsor Träning och hälsa 9
joakimmen Hjälp! Det börjar närma sig... Träning och hälsa 1
Adventure-Cilla Hjälp jag är övertränad!!!... Träning och hälsa 4
plp Backar och löprundor i Lund? Hjälp Träning och hälsa 4
lleberg Hjälp att lägga upp försässongsträning. Träning och hälsa 4
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
kimman knäsvag skidåkare söker hjälp Träning och hälsa 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.