Träning + halsont

Hej. Är en kille som idrottar riktigt mycket och har ett rätt märligt problem.
Har haft ont i halsen i 14månader (!), jag vilade från träning första månaden, men jag märkte att det inte hjälpte så sen dess har jag tränat på ändå. Det går inte alls lika bra att träna som tidigare, känns som att träna med en jobbig förkylning. Har varit till olika läkare, men ingen kan säga vad som kan vara fel.
Så, vad tusan tycker ni jag ska göra?


//Benjamin
 
Tja du verkar inte ta symptomen på allvar.....
Resultatet att träningen inte ger dig vad du förväntar är väl tecken nog, eller är du inte rädd om det dyraste du har?
1 Sluta träna
2 Byt doktor och berätta hela sanningen om ditt beteende....
3 Krya på dig
//J
 
Hej Benjamin!

Jag har tre ungdomar som precis som du lever för idrott. De tränar mycket och har alla tre varit med om det du har; att halsont inte går över på lång tid och man blir VÄLDIGT frustrerad för att man inte kan träna och det känns som om hela livet håller på förstöras!

Nästan alltid handlar det om vanliga virusinfektioner som bara går över om man (så gott som) aldrig har hög puls så länge man har ont. Om man börjar träna direkt när det har gått över eller hårt på en gång, kommer det tillbaka som ett brev på posten.

När man har vilat länge och inte blir bättre kan man luras att tro att det inte hjälper att vila. Oftast är det dock så att kroppen behöver ännu med vila och immunförsvaret därför inte orkar se till att man blir bra så fort som man själv tycker att man borde bli. Just detta är ganska vanligt bland unga (du är väl ganska ung va?) som tränar mycket. Trots att man inte har känt det som att man har tränat för mycket så har man troligen gjort det och då har man sakta men säkert brutit ner sitt immunförsvar.

Tyvärr är det nog så att när du har hållit på så länge som 14 månader har du brutit ner ditt immunförsvar väldigt mycket - men turligt nog ändå inte så mycket att du inte har blivit värre sjuk, vilket väldigt många skulle ha blivit om de gjort som du.

Jag tror att det viktigaste du behöver göra för att bli frisk är att tänka om. Du vill antagligen kunna fortsätta idrotta hela livet och har säkert höga mål. Då gäller det att du tänker efter vilket som är viktigast; att träna nu för att det känns som om du måste eller att kunna fortsätta sedan och kanske bli bäst när det verkligen gäller?

Om du fortsätter så här, riskerar du att bli så sjuk att du helt måste sluta med idrotten och får i bästa fall nöja dig med skogspromenader.

Om du i stället verkligen vilar tills du är helt frisk och samtidigt försöker få kontakt med någon kunnig person som kan ge dig riktigt goda råd, så kommer du snart att kunna träna med BRA resultat igen.

Lycka till och fråga gärna om det är något mer du funderar på.
Elisabet
 
Senast ändrad:
Hej. Är en kille som idrottar riktigt mycket och har ett rätt märligt problem.
Har haft ont i halsen i 14månader (!), jag vilade från träning första månaden, men jag märkte att det inte hjälpte så sen dess har jag tränat på ändå. Det går inte alls lika bra att träna som tidigare, känns som att träna med en jobbig förkylning. Har varit till olika läkare, men ingen kan säga vad som kan vara fel.
Så, vad tusan tycker ni jag ska göra?


//Benjamin

KebneKajsa har kloka råd. Ta det lugnt och se det längre perspektivet.

Själv hade jag samma symptom som du beskriver fast i ca 6 veckor. En läkarkompis kom med förslaget att det rörde sig om körtelfeber (som stannar kvar i kroppen flera veckor efter tillfrisknandet) och gav rådet att vila minst en månad från hård träning så att viruset hann försvinna ur systemet (motion i återhämtningstempo var ok).

Inte säkert att du har samma sak som jag hade, och du kanske redan har kollat detta...en tanke i alla fall...

Häls,

//J
 
tack för alla svar. Jag har bestämmt mig för att vila till jul, ett riktigt jobbigt beslut.
Innebandyn och fotbollen får vänta ett tag.
Kommer vara grymt jobbigt att inte få träna på så lång tid.
Tror ni man kan köra lite lätt fys som armhävningar och sit upps utan att det ska göra nån skada? vill inte förlora formen helt =p

//Benjamin
 
Jod

För att du ska känna att du gör något så gurgla med jodlösning några ggr per dag. Finns i gröna plastflaskor på apoteket. Jag antar att det ska bita på bakterier och inte virus men testa!

Det låter kanske knäppt att gurgla m jod, men jag reser i jobbet och då drar man på sig det ena o det andra.. Flera gånger har jod räddat mig. Det var i Ryssland som de tipsade mig, deras variant heter joks (!) och är lite mer potent...
 
tack för alla svar. Jag har bestämmt mig för att vila till jul, ett riktigt jobbigt beslut.
Innebandyn och fotbollen får vänta ett tag.
Kommer vara grymt jobbigt att inte få träna på så lång tid.
Tror ni man kan köra lite lätt fys som armhävningar och sit upps utan att det ska göra nån skada? vill inte förlora formen helt =p

//Benjamin

Vet inte hur insatt du är i träningslära...man brukar tala om olika intensitetsintervall...

Är man sliten fysiskt brukar man ändå kunna *motionera* utan fara dvs röra dig i en intensitet motsvarande vad man kallar återhämtningsträning dvs max ca 50-55 % av din maximala kapacitet. Det är i praktiken lugna cykelturer, promenader, utflykter i skogen. Den typen av aktiviteter hjälper kroppen att återhämta sig. Att göra några armhävningar tror jag inte skadar, men att göra 50 ggr 3 repetitioner är hård träning.

Kontrollera dock först med en läkare. Gör en noggrann kontroll med prover inklusive EKG, om du inte redan har det. Du har trots allt haft symptom i över ett år...det kan också vara läge att kontrollera om infektionen har försvunnit innan du börjar trappa upp din träning igen.

Din centrala kapacitet (hjärtats slagvolym och lungornas förmåga att transportera syre) kommer inte att påverkas särskilt mycket under viloperioden. Däremot går den lokala kapaciteten ner ganska snabbt (musklernas förmåga att ta upp syre och förbränna energi). Turligt nog går det ganska snabbt att bygga upp lokal kapacitet igen :).

Hoppas det ordnar sig,

//J
 
Generellt så är allt som driver upp pulsen dåligt. Det finns inget annat bra mått på detta, men så sa de iaf på idrottsmedicinska enheten här i Umeå. Således kan det vara bättre med typ isolationsövningar på gym där man bara aktiverar en/få muskler åt gången, än sammansatta övningar som armhävn eller situps. Å andra sidan, hur vettigt känns det att sitta och isolera på ett gym? :)

Klart du kan röra på dig, men känn efter väldigt noga. Du har ju sett de negativa konsekvenserna av att träna med infektion, kom ihåg det. OM du inte blir bättre, använd då det som argument när du går till läkaren efter jul. Be om remiss till en öron-näsa-halsläkare, eller liknande. Men inte innan.

Försök hitta andra aktiviteter som gör att du kan hålla igång utan att anstränga dig så mycket: träna teknik i fotboll och innebandy t ex. Skott, passningar mm som du kan göra utan att springa en massa. Lätt styrketräning så du inte tappar muskler. Men akta dig för konditionsträning, för att den ska vara effektiv måste du upp i såna pulsnivåer (>60% av max minst) att du riskerar att förlänga halsontet igen. Börja med nån ny sport som är teknisk snarare än jätteansträngande: Börja klättra eller nåt.

Och stå ut, stå ut. Efter ett halvårs träning med frisk kropp är du tillbaka där du var när du var som bäst.
 
För att du ska känna att du gör något så gurgla med jodlösning några ggr per dag. Finns i gröna plastflaskor på apoteket. Jag antar att det ska bita på bakterier och inte virus men testa!

Det låter kanske knäppt att gurgla m jod, men jag reser i jobbet och då drar man på sig det ena o det andra.. Flera gånger har jod räddat mig. Det var i Ryssland som de tipsade mig, deras variant heter joks (!) och är lite mer potent...
Tror det finns nåt som heter Corsodyl (klorhexidin-gurgel, receptfritt på apoteket) som man kan gurgla mot återkommande bakteriella infektioner. Skadar knappast, ssk inte som bakteriella infektioner ofta följer på virala infektioner.
 
Nu har du fått många bra råd av kunniga personer. Följ dem! Lätt rörelse som inte höjer pulsen mer än att du inte märker själv att du andas snabbare än när du till exempel sitter vid teven eller datorn, gör blodcirkulationen något snabbare och det är det som gör dig frisk, så det är ett gott råd. Lätt styrketräning är säkert bra, men personligen tror jag att promenader är ännu bättre ur den synpunkten.

Om du går i skola så glöm inte att det är lika viktigt på idrottslektionerna att inte höja pulsen. Berätta för din idrottslärare om ditt problem så förstår denne och sänker inte ditt betyg för att du deltar mindre aktivt. Kanske har du också turen att ha en irdottslärare som kan ge dig goda råd och stöd, de ska kunna sådant, det ingår i deras utbildning.

När det gäller att gurgla så finns det ett billigare alternativ än de som har föreslagits och som enligt min erfarenhet är lika effektivt: gör eget koksalt! Koka 1 dl vatten och 1 kryddmått salt. Häll upp det i en kopp och gurgla när det har blivit ljummet (eller drick sakta, så gör min 15-åring just nu, han har haft ont i halsen i flera veckor i höst men nu har det gått över sedan han började med detta och idag ska han köra första passet igen). Salt steriliserar så detta är inget humbug, men självfallet inte heller enda förklaringen till att man blir bra.

En sak till: Jag tror att du inte är äldre än att ett träningsuppehåll inte gör någonting på sikt. När du börjar träna igen kommer du snabbt att bli lika bra som tidigare - och bättre!
 
För att du ska känna att du gör något så gurgla med jodlösning några ggr per dag. Finns i gröna plastflaskor på apoteket. Jag antar att det ska bita på bakterier och inte virus men testa!

Det låter kanske knäppt att gurgla m jod, men jag reser i jobbet och då drar man på sig det ena o det andra.. Flera gånger har jod räddat mig. Det var i Ryssland som de tipsade mig, deras variant heter joks (!) och är lite mer potent...


Rekomenderas! Min morfar gör alltid det när han känner att halsont är på gång. Enligt honom funkar det utmärkt och klarar sig. Får ta och testa det själv:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
Almquist Träning och halsont? Träning och hälsa 6
Avslutat1001 Träning vid förkylning / halsont? Träning och hälsa 6
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 3
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
Staffan Andersson Vasaloppet... Träning och hälsa 10
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
bullpop Frågor om min träning. Träning och hälsa 2
lurifix Träning och Bastu?? Träning och hälsa 14
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
mike79 Träning för topptur ? Träning och hälsa 7
pagren Blodgivare - Träning Träning och hälsa 9
Linus_S Träning För Toppturer Träning och hälsa 3
millimeter Blodprov/träning Träning och hälsa 8
ekis MP3-spelare för träning Träning och hälsa 4
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
Sunkan_85 Styrke träning Träning och hälsa 4
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
PerHenrik Läkemedel och träning Träning och hälsa 8
evangelist Träning i Stockholm inför Lidingöloppet Träning och hälsa 1
Polymeras Träning inför höghöjdsbestigningar? Träning och hälsa 8
klask Pulsbaserad träning? Träning och hälsa 2
Paddy_boy natt jobb, mat och träning ? Träning och hälsa 3
henkealf Inlines, eller annan alternativ träning? Träning och hälsa 4
johlju diabetes, insulin och hård träning Träning och hälsa 2
stefanhum Alternativ höghöjds-träning? Träning och hälsa 10
Performance Träning inför Mount Blanc Träning och hälsa 2
Staffan Andersson alternativ träning? Träning och hälsa 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.