Kan det vara en kniv som någon gjort för att skära/såga i fruset?
... Tänderna ser ut att vara mer för att riva än att skära, kanske en hemmagjord isoleringskniv...?
/M
Kan det vara en kniv som någon gjort för att skära/såga i fruset?
Men vill man ha söndertrasad isolering? Hm, tveksamt.... Tänderna ser ut att vara mer för att riva än att skära, kanske en hemmagjord isoleringskniv...?
/M
Men vill man ha söndertrasad isolering? Hm, tveksamt.
~Paul~
Kloka ord!
/Lux
Isoleringskniv ligger trots allt närmast men dessa har inte de runda "hålen" lika djupa som den som belcanto visar upp här. Med det aggressiva djupet på hålen så borde det mesta fastna i stället för att såga sig igenom på ett effektivt sätt.Isolerknivar är vassare - och påminner om brödknivar. En brödknivs barn med en Machete.
Ser OK ut, även om jag personligen skulle föredra ett fullt flatslipat blad. Kniven saknar dock, som tur är, den där tråkiga ansatsen som så många av dagens knivar är utrustade med.Köpte en fickkniv från kina med lite skandinaviska influenser.
Vouking G02 från Stedemon knives. Sandvikstål, "front flipper" och "liner lock". Kniven är faktiskt riktigt användbar.
Som sagt så har jag en annan syn på det. Eftersom jag heller inte sett denna form av slipning eller kniv tidigare så är jag tveksam till att det handlar om en genuin modell.Det är första gången jag själv har sett nåt liknande. Men jag vidhåller att
den verkar, i mina ögon, inte hemmafixad på något sätt. Själva bladet
är uttunnat från ryggen till eggen, 1,3mm till 0,3, vid mitten av längden på bladet. Därav att slipfasen är så kort. Hade den varit omslipad så tänker jag att man hade fått offra bladbredden något, och det ser inte ut så, återigen i mina ögon.
Men om den är fabriksgjord, så bör det finnas fler.