Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hittade den här för ett tag sen. Vad är den till för? Har aldrig sett en
sådan tandning förut.
 

Bilagor

  • _1090471.jpg
    _1090471.jpg
    10.3 KB · Visningar: 630
Beror väl på användningsområdet? Det viss säga vad kniven skall användas till?

~Paul~

Visserligen gillar jag både min brödkniv och kockkniv, och använder dem i stort sett dagligen och mer än någon annan kniv jag har, men jag skulle inte säga att det är mina favoritknivar. De är ju rätt begränsade i sina användningsområden. T.ex. skulle jag inte bära med mig dem i skog och mark.

Den optimala kniven har flera användningsområden.
 
Har aldrig sett den här typen av sågtandning. Min gissning är att den är gjord av någon som försökt "förbättra" en vanlig, sågtandad standard-Eskilstunakniv.

~Paul~

Det tror inte jag. Formen på varje tand är identisk. Den är inte slipa för hand. Jag hade sagt att den aldrig har varit slipad sen ny.
Bilden här gör inte slipvinkeln rättvisa, men jag uppskattar den till 35 grader. Detta är en KN kniv.
 

Bilagor

  • _1090474.jpg
    _1090474.jpg
    12.8 KB · Visningar: 597
Det tror inte jag. Formen på varje tand är identisk. Den är inte slipa för hand. Jag hade sagt att den aldrig har varit slipad sen ny.
Bilden här gör inte slipvinkeln rättvisa, men jag uppskattar den till 35 grader. Detta är en KN kniv.
Hm, jag är inte övertygad.

Om du tittar noga på din bild så ser du att varje tand inte är lik den andra. Jag tror att man skapat sågtandningen på maskinell väg genom att först borra hål i bladet för att sedan försiktigt fräsa bort material mellan tänderna. Därefter har man slipat varje sågtand, återigen med någon typ av maskinell hjälp och efterföljande korrigering för hand.

Som sagt, säker kan man inte vara men jag tror att utgångspunkten för din kniv är den här modellen (bifogar din kniv för jämförelse):
 

Bilagor

  • KN brödkniv.jpg
    KN brödkniv.jpg
    16.5 KB · Visningar: 605
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 591
Visserligen gillar jag både min brödkniv och kockkniv, och använder dem i stort sett dagligen och mer än någon annan kniv jag har, men jag skulle inte säga att det är mina favoritknivar. De är ju rätt begränsade i sina användningsområden. T.ex. skulle jag inte bära med mig dem i skog och mark.

Den optimala kniven har flera användningsområden.
Vad jag ville säga i mitt förra inlägg till dig är att det inte går att välja en enda kniv utan att veta vad den skall användas till.

~Paul~
 
Däremot intressant att de tog tillbaka 510 i produktion nyligen. En smidig liten kniv, som jag gjorde en egen slida till. Har postat den tidigare, ursäkta om jag upprepar mig.


Ja, precis.

Trots det föredrar jag den gamla, röda modellen eftersom den hade en bredare slipfas och därmed en mindre eggvinkel än denna senaste modell. Det bör dock inte skilja så förfärligt mycket trots allt :).

~Paul~

PS Det gör inget att du upprepar dig! Bara trevligt att se fina bilder flera gånger.

Fin kniv 510:an. :)
Bladet på den "nya" 510:an är tunnare, därav den kortare slipfasen. Eggvinkeln är sannolikt densamma (23g totalt).
/Lux
 
Fin kniv 510:an. :)
Bladet på den "nya" 510:an är tunnare, därav den kortare slipfasen. Eggvinkeln är sannolikt densamma (23g totalt).
/Lux
Fast jag är nästan säker på att eggvinkeln trots allt var mindre på den gamla moran. Den lilla skillnaden i bladtjocklek kan emå inte kompensera för den förhållandevis stora skillnaden i slipfasens bredd. Jag tror att man skulle vara tvungen att verkligen räkna på det.

Hur som helst så föredrar jag lik förbaskat den gamla varianten just pga den bredare slipfasen eftersom en sådan styr bladet bättre än en smalare slipfas (igenom organiskt material). Friktionen kommer så att säga senare/längre in på bladet. Vet inte om jag förklarat det begripligt ;).

~Paul~

PS Kul tidningsurklipp!
 
Hm, jag är inte övertygad.

Om du tittar noga på din bild så ser du att varje tand inte är lik den andra. Jag tror att man skapat sågtandningen på maskinell väg genom att först borra hål i bladet för att sedan försiktigt fräsa bort material mellan tänderna. Därefter har man slipat varje sågtand, återigen med någon typ av maskinell hjälp och efterföljande korrigering för hand.

Som sagt, säker kan man inte vara men jag tror att utgångspunkten för din kniv är den här modellen (bifogar din kniv för jämförelse):

Kan det vara en kniv som någon gjort för att skära/såga i fruset?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.