Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Här ser ni vad jag avser med att en kniv bör kunna ha flera användningsområden: beredning av sallad med hjälp av "överlevnadsknivarna" Esee 4 och Fällkniven F1. De är ungefär lika bra på att skiva lök tunt som övriga göromål, som t.ex att skala en blodapelsin.
 

Bilagor

  • IMG_1334.jpg
    IMG_1334.jpg
    60.7 KB · Visningar: 617
  • IMG_1335.jpg
    IMG_1335.jpg
    126.2 KB · Visningar: 617

Jag har dator och mobil via jobbet.
Utan jobbet hade jag nog nöjt mig med knivar...

Sociala forum...
Ja, varför?
Det är fascinerande med alla dessa icke-redigerade utspel, från kreti och pleti - inklusive "troll".
Förr hade dessa inget forum annat än bardisken och rännstenen. Eller via talespersoner som Jan Myrdal och Göran Greider.
 
Isolerknivar är vassare - och påminner om brödknivar. En brödknivs barn med en Machete.
Isoleringskniv ligger trots allt närmast men dessa har inte de runda "hålen" lika djupa som den som belcanto visar upp här. Med det aggressiva djupet på hålen så borde det mesta fastna i stället för att såga sig igenom på ett effektivt sätt.

~Paul~
 
Tänder med frigång emellan har man även på motrosågskedjor som skall klippa häckar. Gissar att det är för att skära i fruset, bröd, kött o fisk blir isigt.

Min isolerkniv har små jämna tänder. Före den brukade jag en KN brödsåg det gick oxså.

go tur
 
Vouking G02

Köpte en fickkniv från kina med lite skandinaviska influenser.
Vouking G02 från Stedemon knives. Sandvikstål, "front flipper" och "liner lock". Kniven är faktiskt riktigt användbar.
 

Bilagor

  • voukingG2_03.jpg
    voukingG2_03.jpg
    30.4 KB · Visningar: 519
Köpte en fickkniv från kina med lite skandinaviska influenser.
Vouking G02 från Stedemon knives. Sandvikstål, "front flipper" och "liner lock". Kniven är faktiskt riktigt användbar.
Ser OK ut, även om jag personligen skulle föredra ett fullt flatslipat blad. Kniven saknar dock, som tur är, den där tråkiga ansatsen som så många av dagens knivar är utrustade med.

Frågan är huruvida kniven kommer hålla i längden. Min Rough Rider gjorde det inte ;).

~Paul~
 
Det är första gången jag själv har sett nåt liknande. Men jag vidhåller att
den verkar, i mina ögon, inte hemmafixad på något sätt. Själva bladet
är uttunnat från ryggen till eggen, 1,3mm till 0,3, vid mitten av längden på bladet. Därav att slipfasen är så kort. Hade den varit omslipad så tänker jag att man hade fått offra bladbredden något, och det ser inte ut så, återigen i mina ögon.
Men om den är fabriksgjord, så bör det finnas fler.
 
Det är första gången jag själv har sett nåt liknande. Men jag vidhåller att
den verkar, i mina ögon, inte hemmafixad på något sätt. Själva bladet
är uttunnat från ryggen till eggen, 1,3mm till 0,3, vid mitten av längden på bladet. Därav att slipfasen är så kort. Hade den varit omslipad så tänker jag att man hade fått offra bladbredden något, och det ser inte ut så, återigen i mina ögon.
Men om den är fabriksgjord, så bör det finnas fler.
Som sagt så har jag en annan syn på det. Eftersom jag heller inte sett denna form av slipning eller kniv tidigare så är jag tveksam till att det handlar om en genuin modell.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.