Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. detta låter inte värt.

2. Kanske att jag gör en fastbladare av den genom att typ epoxylimma alla rörliga delar, borra tight litet hål i lockbackmetallen och knacka/limma dit en minimetallstav så att bladet låses permanent.

3. Det är inte knivbrist som är mitt problem, Tenacious och Persistance har jag redan :)

1. Nej, det är det nog inte.

2. Så kan man förstås göra :).

3. Jaså OK. Är du nöjd med dessa i jämförelse med din gamla Delica?

~Paul~
 
3. Jaså OK. Är du nöjd med dessa i jämförelse med din gamla Delica?

~Paul~

Svårt att jämföra, har haft dem för helt olika syften. Delican är ju serrated ("sågtandad"?) så den hade jag mest förr när jag fiskat och lagt i nät och sådär (inte för fisken utan själva fiskeriet, med linor och tampar och flöten etc som ska fixas till). Har sedan mest använt Tenacious av de andra två för diverse mer vanliga göromål hemmavid och vid små utflykter i skogen, och den tycker jag är kompetent till det mesta faktiskt. Det är ju en "beater", dvs. man slipper vara så rädd om den då den inte kostar så mycket, och det gillar jag skarpt
 
Hej! Jag har en gammal spyderco delica jag köpte runt 2000-talet. Den gick sönder vid något tillfälle (egentligen väldigt konstigt att det kan hända överhuvudtaget...) på så vis att den del som bjuder motstånd mot "lockback-låset" inne i kniven har lossnat eller gått av, svårt att se vilket. Alltså låser bladet inte fast då "låsblocket viket ner sig". Hoppas det går att förstå vad jag menar. Är det någon fällknivskunnig här som vet om det går att fixa på något sätt?

En vanlig orsak kan vara att: spärrblecket nötts mot låsytan på bladet så att det glider förbi låsytan, och bladet därmed inte låser i öppet läge.
Enkel fix: Klipp till en plåtbit som passar kring öppningsstoppet (den pinne som stoppar bladet vid öppning). Detta gör att bladet inte öppnar riktigt lika långt, spärrblecket glider inte längre av låsytan.

/John

Disregard.
Jag trodde först att det rörde sig om en linerlock. men det är ju en backlock.
 
1. Svårt att jämföra, har haft dem för helt olika syften.

2. Delican är ju serrated ("sågtandad"?) så den hade jag mest förr när jag fiskat och lagt i nät och sådär (inte för fisken utan själva fiskeriet, med linor och tampar och flöten etc som ska fixas till).

3. Har sedan mest använt Tenacious av de andra två för diverse mer vanliga göromål hemmavid och vid små utflykter i skogen, och den tycker jag är kompetent till det mesta faktiskt.
1. Precis.

2. Ja, den borde funkar till den sortens arbeten :).

3. Äger inte Tenacious själv men för det kan jag se att den funkar helt säkert till de arbeten du listar här.

~Paul~
 
En vanlig orsak kan vara att: spärrblecket nötts mot låsytan på bladet så att det glider förbi låsytan, och bladet därmed inte låser i öppet läge.
Enkel fix: Klipp till en plåtbit som passar kring öppningsstoppet (den pinne som stoppar bladet vid öppning). Detta gör att bladet inte öppnar riktigt lika långt, spärrblecket glider inte längre av låsytan.

/John

Disregard.
Jag trodde först att det rörde sig om en linerlock. men det är ju en backlock.
Tipset gällande linerlockar är dock användbart!

Tack!

~Paul~
 
Visar två knivar jag fått nyligen och är riktigt förtjust i.
En liten Kn konditorikniv och en liten kniv i kolstål från Eskilstuna Jernmanufaktur
 

Bilagor

  • DSC_0562.jpg
    DSC_0562.jpg
    24.3 KB · Visningar: 463
  • DSC_0563.jpg
    DSC_0563.jpg
    25.1 KB · Visningar: 473
  • DSC_0564.jpg
    DSC_0564.jpg
    27.7 KB · Visningar: 459
Alla används inte samtidigt. Den vänstra ska ersätta den översta. Den översta har jag tänkt skafta om och sen ersätta en kniv som jag gett bort.
 

Bilagor

  • D2B25EB0-7460-4BD4-967E-ED4C9FDC89CE.jpg
    D2B25EB0-7460-4BD4-967E-ED4C9FDC89CE.jpg
    79.6 KB · Visningar: 335

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.