Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Vad hände med Rough Ridern?
Och vilken modell?

2. Lite ögongodis!
1. Kommer tyvärr inte ihåg modellnumret eller namnet. Det är många år sedan.

I vilket fall så utvecklade denna fällkniv ett glapp nästan omedelbart. När jag sedan försökte dra åt pivotskruven så hände inget, så jag tog i lite extra och då gick den sönder helt. I stället för att leta en ny så slängde jag eländet.

Den höll inte skärpa speciell väl heller så det var ingen direkt förlust.

2. Fina knivar! Tack för bilderna!

~Paul~
 
Många väljer tydligen en enkel skalkniv som deras primära verktyg ute på kalfjället och ställen där en stadigare kniv är överflödig.

Kanske skulle den här passa i sammanhanget. Det är en äldre Bahco.

Kniven har ett 70 mm långt blad/egglängd i 12C27 som är taperad mot spetsen, samt skollor i naturellt valnötsträ säkrat med mässingsnitar.

Främre backen är i polerat aluminium. Synd att det inte finns slidor till den här typen av knivar ;).

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Bahco skalkniv m valnötsgrepp.jpg
    Min Bahco skalkniv m valnötsgrepp.jpg
    23 KB · Visningar: 464
  • Min Bahco skalkniv m valnötsgrepp, 2.jpg
    Min Bahco skalkniv m valnötsgrepp, 2.jpg
    24.7 KB · Visningar: 457
Många väljer tydligen en enkel skalkniv som deras primära verktyg ute på kalfjället och ställen där en stadigare kniv är överflödig.

Kanske skulle den här passa i sammanhanget. Det är en äldre Bahco.

Kniven har ett 70 mm långt blad/egglängd i 12C27 som är taperad mot spetsen, samt skollor i naturellt valnötsträ säkrat med mässingsnitar.

Främre backen är i polerat aluminium. Synd att det inte finns slidor till den här typen av knivar ;).

~Paul~

Bara en undran, har du en susning om hur många knivar du har i din samling?
Eller det bara "många" :)
 
Laga en trasig spyderco delica?

Hej! Jag har en gammal spyderco delica jag köpte runt 2000-talet. Den gick sönder vid något tillfälle (egentligen väldigt konstigt att det kan hända överhuvudtaget...) på så vis att den del som bjuder motstånd mot "lockback-låset" inne i kniven har lossnat eller gått av, svårt att se vilket. Alltså låser bladet inte fast då "låsblocket viket ner sig". Hoppas det går att förstå vad jag menar. Är det någon fällknivskunnig här som vet om det går att fixa på något sätt?
 

Bilagor

  • spydie.jpg
    spydie.jpg
    151.6 KB · Visningar: 340
1. spyderco delica.......Den gick sönder vid något tillfälle........den del som bjuder motstånd mot "lockback-låset" inne i kniven har lossnat eller gått av

2. om det går att fixa på något sätt?
1. Kan bero på flera orsaker, varav den mest logiska är att den lilla delen som fälls över bladet och ser ut som en liten klack helt enkelt gått av (eller den delen av bladet som hakar fast i denna).

En annan orsak kan vara att själva fjädern är på något sätt trasig och den tredje orsaken kan vara att pivotsprinten till reglaget gått av. Ofta beror dessa problem på att det kommit in skräp i mekanismen.

Att plocka isär den kan vara svårt eftersom skollorna är nitade. Du behöver således borra upp nitarna för att i samband med restaureringen återigen nita fast dem, slipa ned dem och greppet (för estetiskt intryck), samt att du blir förstås tvungen att inhandla reservdelar från USA.

2. Det går som sagt att fixa men i min bok är det inte värt besväret och pengarna. Det vill säga så länge inte kniven har en för dig speciell betydelse/nostalgiska skäl.

Mitt råd är att köpa exempelvis en Spyderco Tenacious/Persistence/Alcyone och liknande och strunta i din gamla Delica.

~Paul~
 
1. Kan bero på flera orsaker, varav den mest logiska är att den lilla delen som fälls över bladet och ser ut som en liten klack helt enkelt gått av (eller den delen av bladet som hakar fast i denna).

En annan orsak kan vara att själva fjädern är på något sätt trasig och den tredje orsaken kan vara att pivotsprinten till reglaget gått av. Ofta beror dessa problem på att det kommit in skräp i mekanismen.

Att plocka isär den kan vara svårt eftersom skollorna är nitade. Du behöver således borra upp nitarna för att i samband med restaureringen återigen nita fast dem, slipa ned dem och greppet (för estetiskt intryck), samt att du blir förstås tvungen att inhandla reservdelar från USA.

2. Det går som sagt att fixa men i min bok är det inte värt besväret och pengarna. Det vill säga så länge inte kniven har en för dig speciell betydelse/nostalgiska skäl.

Mitt råd är att köpa exempelvis en Spyderco Tenacious/Persistence/Alcyone och liknande och strunta i din gamla Delica.

~Paul~

Stort tack för svar! Det är ju alltid kul att pilla isär grejer och kolla inuti, men detta låter inte värt. Kanske att jag gör en fastbladare av den genom att typ epoxylimma alla rörliga delar, borra tight litet hål i lockbackmetallen och knacka/limma dit en minimetallstav så att bladet låses permanent. Sen kan man göra någon liten slira till, om man känner för det, kunde vara ett kul litet projekt. Det är inte knivbrist som är mitt problem, Tenacious och Persistance har jag redan :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.