Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

1. Till vardags, borde bli i tjänsten det... Mora 2000, och för mer omfattande skärning blir det rodell eller hilti...

2. "Där ute", friluftsliv, jakt, fiske och annat... Absoluta favoriten, alla kategorier, är min Shrade PH2. Vass som satan och håller skärpan otroligt bra. Ligger bra i handen dessutom. Är dock lite rädd om den så jag avlastar med en hemmagjord, lite kraftigare variant av Helle nying, kan man säga... Den är bra när man ska vålda lite...

3. Utomlands: Hittills har jag inte varit på några utlandsresor som ställt sådana krav att jag behövt bestycka mig med andra knivar än de jag använder i vanliga fall... Men för att banta packning så har jag använt en EKA swede 88. Uppbackad av ett Gerber-multiverktyg

4. Köket. Favoriten har i många år varit en Gerber kockkniv, men den har på senare tid fått hård konkurrens av en dito av märket global.

5. Drömkniv... Ja du... nu blev det svårt. Nån snygg helhornskniv av samisk modell kanske...
 
1. Till vardags, borde bli i tjänsten det... Mora 2000, och för mer omfattande skärning blir det rodell eller hilti...

2. "Där ute", friluftsliv, jakt, fiske och annat... Absoluta favoriten, alla kategorier, är min Shrade PH2. Vass som satan och håller skärpan otroligt bra. Ligger bra i handen dessutom. Är dock lite rädd om den så jag avlastar med en hemmagjord, lite kraftigare variant av Helle nying, kan man säga... Den är bra när man ska vålda lite...

3. Utomlands: Hittills har jag inte varit på några utlandsresor som ställt sådana krav att jag behövt bestycka mig med andra knivar än de jag använder i vanliga fall... Men för att banta packning så har jag använt en EKA swede 88. Uppbackad av ett Gerber-multiverktyg

4. Köket. Favoriten har i många år varit en Gerber kockkniv, men den har på senare tid fått hård konkurrens av en dito av märket global.

5. Drömkniv... Ja du... nu blev det svårt. Nån snygg helhornskniv av samisk modell kanske...
OK, tackar för svaret ! :)

~Paul~
 
egentillverkad

Jag fick möjlighet för ett par år sedan att göra min egen kniv. Bladet var färdigt, men längden på det kunde jag få nerkortat till lite kortare än mitt pekfinger. Men att få forma skaftet efter sin egen hand är ju ovärderligt.
Användningsområde? Tja, jag använder min till det mesta utom i köket här hemma.
Så ni som får möjlighet att göra er egen kniv, do it.
 
Jag fick möjlighet för ett par år sedan att göra min egen kniv. Bladet var färdigt, men längden på det kunde jag få nerkortat till lite kortare än mitt pekfinger. Men att få forma skaftet efter sin egen hand är ju ovärderligt.
Användningsområde? Tja, jag använder min till det mesta utom i köket här hemma.
Så ni som får möjlighet att göra er egen kniv, do it.
Vilka material använde du?

~Paul~
 
Det vet jag inte. Antagligen något slags halv-billigt-standard-stål ? :)
Vår "instruktör" tog bara betalt för materialet och vi gav ca 300kr per kniv om jag inte minns fel. Om du har koll på kostnader för tidigare nämnda material så kanske du får en hum om vad det är?
Svårt att säga trots allt. Vet inte ens om det är kolstål eller rostfritt ;).

~Paul~
 
Kanske finns nån stämpel eller annat kännetecken på bladet. det är ju vanligt.

standardpris på material skulle väl kunna vara för enkel kniv. Blad 100:- eller 20:- för mora, 50:- för standard masur. 30:-renhorn, 50:- för rårandläder +lite :- för spacers, tråd osv. 300:- låter rimligt.

Bosse
 
På tal om nyheter. Sandvik har kommit ut med ett nytt stål som heter 14C28N. Det är en förbättrad version av 13C26 och exklusivt framtagen för amerikanska Kershaw. De första rapporterna ser lovande ut. Stålet skall bl a ha en förbättrad korrosionsresistens. Vet inte om det kan stämma men bokstaven N borde indikera inblandning av kväve vilket också borde medföra något högre hårdhet men också större korn än 13C26. Borde m a o också vara nötningståligare.

~Paul~
 
På tal om nyheter. Sandvik har kommit ut med ett nytt stål som heter 14C28N. Det är en förbättrad version av 13C26 och exklusivt framtagen för amerikanska Kershaw. De första rapporterna ser lovande ut. Stålet skall bl a ha en förbättrad korrosionsresistens. Vet inte om det kan stämma men bokstaven N borde indikera inblandning av kväve vilket också borde medföra något högre hårdhet men också större korn än 13C26. Borde m a o också vara nötningståligare.

~Paul~

Ser ut på Kershaws hemsida som de redan är i produktion (R.A.M. – 1910CKT /CKTST vid en hastig blick). Kul om det kommer på en skandinavisk kniv...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.