Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Lars P.
1. Jag har haft isär lite skruvade EKA slipjoints såsom EKA 38 och det är ett jäkla piller att sätta ihop en fjäderbelastad kniv.

2. Mitt exemplar var rundat/avfasat efter alla kanter.

3. Paul, din rackare, två stycken. Måste erkänna att jag hade lust med detsamma.
Har dock just köpt splitterny fyrhjuling och rejäl timmervagn

4. Blir kul att höra lite om den blå färgen. Jag köpte min gul. Tycker att det är en synlig och folkvänlig färg och så är det ju en av de klassiska färgerna på en slipjoint.

5. Nya av min gröna canvas micharta kan bli aktuellt. Ursprungsiden var att gröpa ur för skruven sedan den säkrats samt limma på heltäckande skaftsidor.

6. Har varit lite skrämd av fällknivens kvalitet sedan i fjol då jag köpte en TK3 med stabiliserat reed quince på 50% rea som hade bedrövligt sprucket och trasigt trä vid ankomsten. Även resten av kniven var dåligt gjord och bladet väldigt vollbigt i stängt läge.

7. jag blev så skrämd av modellen att jag bytte då till en U2 som hör och häpna kom med exponerad bladspets i stängt läge samt slipningen helt i kanten av laminatstålet.

8. Tog då kontakt med Peter Hjortberger som tog sig tid att handplocka en utbytes U2. Den där tredje handplockade kniven var lika fin som den jag köpte premiäråret 03. (Peter är enligt mig en mycket hyvens man och har handlat juste i alla lägen vi varit i kontakt vilket ändå blivit nåt tiotal till nu).

9. Den här U1an jag köpt nu andas en helt igenom kvalitetsprodukt och varje detalj på kniven och dess konstruktion är gjord med stor precision.

10. Jag hoppas personligen på en U2 i lite mjukare stål exempelvis VG10 i 59 hrc då jag tycker att SPGS är för hårt.

11. Det blir helt enkelt för svårt och tidsödande att slipa i fält.

12. Har tittat lite på Black Hawken i caboltstål.

13. Börjar dock mer och mer titta efter fina backlock fällknivar av klassiska material.
1. Verkligen! Vet inte hur många gånger man har suttit där och svettats, samt svurit.

2. Hoppas mina också är det ... Tråkigt att behöva ge sig på en helt ny kniv.

3. Haha, ja man är lite galen. Min tanke var att använda en av dem och ruva på den andra. Men jag vet hur det slutligen blir. Man kommer ruva på båda ;).

4. Den gula är den klart snyggare av dessa två.

5. Grön canvasmicarta eller grönt ben hade varit kanon.

6. Hm, det där är inte något som jag har upplevt, som tur är. Otur!

7. Verkligen ovanligt.

8. Peter är en mycket en trevlig och ärlig man. De ggr som jag haft med honom att göra så har det aldrig varit några problem. Det gäller helt enkelt att vara ärlig tillbaka.

9. Låter betryggande.

10. OK. Själv har jag inget emot lite hårdare stål. Det finns ju små DMT-brynen som ombesörjer dylika jobb i busken.

11. Som sagt, diamant är svaret. De finns ju i olika strävheter.

12. Samma här.

13. Också samma här ;).

~Paul~
 
Ett vanligt DMT i grovlek "fin" med en pålimmad läderemsa på baksidan med finfin polerpasta inarbetad är ett utlimat fältbryne till kniv. Pefekt till lite hårdare stål.

/M
 
Ett vanligt DMT i grovlek "fin" med en pålimmad läderemsa på baksidan med finfin polerpasta inarbetad är ett utlimat fältbryne till kniv. Pefekt till lite hårdare stål.

/M
Precis. Det är den kombon jag själv har.

Ett nytt tillskott. En KJ Eriksson Jaktkniv i Sandvik 12C27M.
 

Bilagor

  • Min KJ Eriksson jaktkniv m hundslida, 5.jpg
    Min KJ Eriksson jaktkniv m hundslida, 5.jpg
    19.4 KB · Visningar: 1,700
  • Min KJ Eriksson jaktkniv m hundslida, 5, slidan.jpg
    Min KJ Eriksson jaktkniv m hundslida, 5, slidan.jpg
    17.7 KB · Visningar: 974
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 1,067
re

Jäkla häftiga de här äldre jakt knivarna. Gillar när bladet sveper uppåt o är bra som faan när man flår osv..


Här en liten robust fulltångare jag gjort av kronhjort och black ebony. Hornet är behandlat med cyanoacrylat så porer o märgporer är förseglade o solid. Bladet är bara 8 cm långt o hela ca 19 cm långt.2230 stål. Hoppas ni gillar:)

etta.jpg

tva.jpg

trea.jpg
 
Lars P.
Jag har haft isär lite skruvade EKA slipjoints såsom EKA 38 och det är ett jäkla piller att sätta ihop en fjäderbelastad kniv. Mitt tips är att sätta i spänn i ett skruvstycke med lämplig spacer som trycker bladfjädern bakåt. Allt måste stämma perfekt för att skruven ska gå i hålet. Här pratar vi SMÅ toleranser. Lägg läder emellan så du inte skrapar nåt. Gå därifrån när du behöver lugna nerverna. Sätt locktite på skruven sen så du aldrig frestas igen. Skruven på en sån här kniv är för att hålla tight från bladskackhet enligt min åsikt, behöver man rengöra så släpper man lite och tvättar med hett diskmedelsvatten eller tar tryckluft.
Lycka till med skruvandet och var försiktig med plastbrickorna så du inte trycker sönder dem.
...
Har varit lite skrämd av fällknivens kvalitet sedan i fjol då jag köpte en TK3 med stabiliserat reed quince på 50% rea som hade bedrövligt sprucket och trasigt trä vid ankomsten. Även resten av kniven var dåligt gjord och bladet väldigt vollbigt i stängt läge. jag blev så skrämd av modellen att jag bytte då till en U2 som hör och häpna kom med exponerad bladspets i stängt läge samt slipningen helt i kanten av laminatstålet. Tog då kontakt med Peter Hjortberger som tog sig tid att handplocka en utbytes U2. Den där tredje handplockade kniven var lika fin som den jag köpte premiäråret 03. (Peter är enligt mig en mycket hyvens man och har handlat juste i alla lägen vi varit i kontakt vilket ändå blivit nåt tiotal till nu).
...
Bosse

Ja, som sagt så fick jag ihop den. Jag har haft isär fjäderEkor och U2 oxå, och de var inte lika besvärliga. Lustigt, jag tror jag gjorde som du sa; Jag formade till en träbit efter skaftryggen + utrymme för fjädern så att jag kunde spänna upp den ordentligt i skruvstädet. Innan hade jag lugnat mig genom att skriva det där lite längre inlägget där jag blottade mitt misstag... Det största problemet var de små plastbrickorna; hålen i dessa var inte runda utan "kordade" på samma sätt som hålet i sidorna + bulten. De måste alltså ligga vridna helt rätt för att man skall få igenom bulten.

Jag köpte också en TK3 (tigerwood), och den är helt perfekt; går som smör utan glapp och synliga skarvar. Den kniven är helt klart en kvalitetsklass upp jämfört med U1:an, så tydligen kan det vara lite si och så,,,

/Lars
 
1. Gillar när bladet sveper uppåt o är bra som faan när man flår osv..

2. Här en liten robust fulltångare jag gjort av kronhjort och black ebony.
1. Absolut. Har en Puma Trail Guide som har samma typ av trailing-point. Också den är kanon till flåning.

2. Jättefin, som vanligt! Mycket kniv i liten förpackning.

~Paul~
 
Om den kommer att bli en favorit vet jag inte. Men som en stor fällkniv har den sitt användningsområde när man inte vill släpa med en slidkniv och ändå ha en rejäl kniv.

Den kan användas idiotsäkert med händer hala av fiskslem utan den minsta risk att halka ut på bladet. Vill man ha mer kontroll för finlir kan man placera ett finger längre fram mot eggen.

Skärpan och spetsen på bladet kan jag inte klaga på, vass som satan! Jag behöver nog inte skriva ut tillverkare, gissar att alla känner igen den ändå!
RAT.jpg
 
Som vanligt så är min invändning att kniven har en onödig ricasso. Förstår inte varför jänkarna är så irriterande förtjusta i den här lösningen.

Annars så gillar jag bladformen och bladprofilen som tillsammans med det japanska stålet är en helt OK kombination. Hur pass lätt är bladet att fälla ut med tanke på den lite udda knopputformningen?

~Paul~
 
Den är inte direkt "Snapp" när det gäller att fälla ut, men inga problem att hantera kniven med en hand. Det kan bli så att när man använt den några veckor så går det lättare.

Håller med om att ricasson är stor, men som jag skrev så funkar det kanon att greppa kniven med ett finger framför, då har du eggen precis vid fingret. Håller man å andra sidan normalt i greppet då kan man inte halka ut på bladet, oavsett hur slemmig torsken än är!
 
Tveksam till att det finns en förklaring på "ricassoproblemet", det är nog bara gammal vana. Det blev nog så en gång i tiden, och sen har det rullat på.

Stefan
 
Som vanligt så är min invändning att kniven har en onödig ricasso. Förstår inte varför jänkarna är så irriterande förtjusta i den här lösningen.

~Paul~

jag tror att det är en produktionsteknisk fråga som blivit standard, kan se flera produktionstekniska vinster.. tyvärr inga användbarhetsvinster..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.